۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
وعده حل مشکل بی آبی برای پایان سال؛ ۵ حلقه چاه وارد مدار آب کرمان می شود
گزارش بازار؛

وعده حل مشکل بی آبی برای پایان سال؛ ۵ حلقه چاه وارد مدار آب کرمان می شود

کرمان – بی آبی شدید در کرمان که به دلیل عدم پیش بینی وضعیت موجود منابع آبی روی داده است ادامه دارد و مسئولان وعده پایان سال را برای حل مشکل به مردم می دهند.

بازار – گروه استان ها: بی آبی شدید که روزگاری داستان روستاهای دور افتاده و شهرستان های محروم شرق و جنوب کرمان بود به دلیل عدم رسیدگی مناسب و برنامه ریزی دقیق برای پیش بینی وضعیت منابع آبی حالا به مردم استان کرمان رسیده است.

خبرگزاری بازار در چندین گزارش ضمن بررسی وضعیت موجود و بی آبی در شهر کرمان طی روزهای گذشته به این امر پرداخت و حالا به نظر می رسد مسئولان کرمان به جز وارد کردن ۵ حلقه چاه به مدار شبکه آب شهر کرمان که فعلا یک مورد محقق شده و البته وعده پایان سال برای اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان کار دیگری در این خصوص نمی توانند انجام دهند.

سوال جدی مردم کرمان این است چرا در طول زمستان و اوایل بهار اقدامی برای ورود این سه حلقه چاه به شبکه آب شهری کرمان انجام نشده بود و حالا مردم برای تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه شده اند.

مردم کرمان دبه به دست شدند

یکی از صحنه هایی که وفور در روزهای گذشته و هم اکنون درکرمان می توان دید انتقال آب با دبه و تانکر از محله هایی که در آن ها آب جریان دارد به مناطق دیگر است.

نکته دیگر اینکه مسئولان بارها اعلام می کنند که از آب شرب در مناطق حاشیه ای کرمان برای کشاورزی و استفاده در ویلا ها بهره برداری می شود این در حالیس است که در بسیاری از روستاهای اطراف کرمان نیز آبی برای استفاده وجود ندارد.

برخورد با استفاده غیر قانونی از آب بر عهده دستگاههای ذی ربط است و سوال این است چرا نظارتی در این خصوص وجود ندارد

از سوی دیگر برخورد با استفاده غیر قانونی از آب بر عهده دستگاههای ذی ربط است و سوال این است چرا نظارتی در این خصوص وجود ندارد و چرا زمانی که مردم آب شرب ندارند به سادگی عده ای از آب شهری برای آبیاری کشاورزی استفاده میکنند و با آنها برخورد بازدارنده نمی شود.

جیره بندی منتفی شد

حالا شرکت آبفای کرمان از راه حل های کوتاه مدت برای بهبود شرایط آبرسانی در کرمان خبر می دهد. از سوی دیگر در حالیکه استاندار تلویحا از احتمال جیره بندی آب خبر داده بود اما فرماندار کرمان امروز اعلام کرد با اقدامات انجام شده فعلا این طرح منتفی شده است.

اما آنچه که مشخص است تنها راه حل مشکل از سوی نماینده های مجلس و البته مدیران کرمان کماکان اجرای فوری طرح انتقال آب به کرمان است.

این در حالیس است که آب این خط لوله فعلا برای شرب مناسب نیست و باید در کنار اجرای طرح انتقال آب از نزدیکی های رفسنجان به کرمان آب شیرین کن نیز برای قابل شرب شدن آب احداث شود.

کولرهای آبی در راس مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای حل مشکلات آب شهر کرمان گفت: اقدامات فراوانی برای حل مشکل انجام شده است و در حال حاضر با آبرسانی سیار سعی داریم بخشی از مشکل را رفع کنیم، راه اندازی مرکز آبرسانی سیار با هدف تامین آب مناطق حاشیه‌ای شهر، افت انتهای شبکه شهر کرمان را جبران می‌کند.

وی گفت: دمای هوا در کرمان به میزان بی سابقه ای افزایش یافته و بیشترین حجم آب نیز در بخش کولرهای آبی استفاده می شود.

فرماندار کرمان: بیش از ۸۰ درصد افراد ساکن در مناطق حاشیه ای شهر کرمان انشعاب غیرمجاز دارند که بیشترین مشکل نیز در همین مناطق است

عبدیان بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد افراد ساکن در مناطق حاشیه ای شهر کرمان انشعاب غیرمجاز دارند که بیشترین مشکل نیز در همین مناطق است زیرا در درجه اول آبرسانی به افرادی انجام می شود که از طریق قانونی اقدام و انشعاب آب دریافت کرده اند.

مدیرعامل آبفار استان کرمان تصریح کرد: ۳۰ تانکر کار آبرسانی سیار به این مناطق را انجام می دهد که براساس سامانه تلفنی ۱۲۲ کوچه به کوچه مخازن اهالی را روزانه پر می‌کنند و مشکل مناطق حاشیه‌ای کرمان تا امروز حل می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تلاش برای وارد کردن سه حلقه آب به شبکه در حال انجام است اما راه کار اصلی صرفه جویی مردم در مصرف آب است.

وی بیان کرد: یک حلقه چاه طی ۲۴ ساعت آینده وارد شبکه می شود و ۲ حلقه دیگر طی ۵ روز دیگر وارد شبکه خواهد شد.

باز هم وعده آب خلیج فارس به کرمانی ها

فرماندار کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: کار احداث خط انتقال آب خلیج فارس با شتاب زیاد در حال انجام شود و اعتبار خوبی برای این طرح تخصیص یافته است و امیدواریم در سال آینده دچار چنین مشکلی نشویم.

علی بابایی بیان کرد: گرمای بی سابقه در کرمان موجب تشدید استفاده مردم از آب شده بطوریکه در برخی از شهرهای شهرستان کرمان دما به بالای ۵۰ درجه رسیده که می توان به شهداد اشاره کرد.

وی عنوان کرد: به مردم اطمینان می دهیم هیچ طرحی در خصوص جیره بندی آقب در دستور کار قرار ندارد و سعی داریم شبکه آب را تقویت کنیم.

بابایی بیان کرد: مناطق همت، ۱۴ معصوم، مطهری و منطقه سعیدی و سایر نقاط کم آب با تانکرهای سپاه و ارتش آبرسانی می شود.

فرماندار کرمان ادامه داد: ۱۱۰ چاه آب شهر کرمان را تامین می کند و کار تجهیز ۸ چاه دیگر در دستور کار است که ۵ مورد طی یک هفته آینده وارد چرخه می شود و ۳ چاه دیگر نیز در حال تجهیز است.

وی بیان کرد: روزانه ۱۶۵ هزار متر مکعب آب وارد کرمان می شود اما با کسری مواجه هستیم و جمعیت ۸۰۰ هزار نفری این شهر در اوج گرما به شبکه آب پایدار نیاز دارد که انشالله در سال آینده این مشکل با آب خلیج فارس رفع می شود.

آب کرمان سال آینده پایدار می شود

محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز یکی از دغدغه های جدی را بی آبی در کرمان دانست و به خبرنگار بازار گفت: تمام تلاش خود را برای جذب اعتبار و تسریع در راستای پروژه انتقال آب خلیج فارس به کار گرفته ایم و در صورت اجرای این طرح شاهد آب پایدار و مطمئن در کرمان خواهیم بود.

طبق خبر هواشناسی استان کرمان روند صعودی دمای هوا تا اواسط هفته آینده در کرمان ادامه دارد و پس از آن شاهد یک روند ملموس افت دما خواهیم بود و به نظر می رسد اوج مصرف آب در کرمان مربوط به یک هفته آتی خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      2 0
      چرا صورت مسئله رو پاک میکنید