۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۱
پایان کار صنایع غرب مشهد برای دریافت «پایانکار»| گره کار دست شهرداری است
بازار گزارش می‌دهد؛

پایان کار صنایع غرب مشهد برای دریافت «پایانکار»| گره کار دست شهرداری است

مشهد- مشکلات صنایع غرب مشهد یکی از گره‌های کور قدیمی است که هنوز پس از گذشت ۳۰ سال باوجود پیچ و قوس‌های دولتی و قضایی باز نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به‌رغم اینکه افزون بر ۲۸۰۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در غرب مشهد بار تولید در این شهر و بهتر بگویم استان را بر دوش می‌کشند اما جالب اینجاست که مسئولان این جاگیری صنایع را به رسمیت نشناخته و افزون بر دو دهه است که واحدهای تولیدی این صنعتگران فاقد پروانه و پایان کار است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ محور غرب مشهد به صنایع مستقر در ۲ طرف جاده مشهد - چناران گفته می‌شود که محل استقرار هزاران واحد صنعتی، چندین شهرک صنعتی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپایی است که بخشی از آن‌ها روی آبخوان‌ها قرارگرفته‌اند.

این واحدها به دلیل آن‌که در زمان احداث، در قلمرو مدیریتی شهرداری نبوده‌اند، فاقد پروانه پایان کار هستند و چون پروانه پایان کار ندارند، برای دریافت کوچک‌ترین خدمات شهری، از قبیل آسفالت شکافی، خرید انشعاب جدید، دریافت تسهیلات بانکی جهت سرمایه در گردش با درب بسته دوایر دولتی مواجه می‌شوند و تداوم این موانع و ایرادتراشی‌ها، گلویشان را سخت فشرده است.

واحدهای صنعتی مستقر در این محور افزون بر ۳۰ سال است که در همین مکان، فعالیت تولیدی داشته‌اند لذا در آن سال‌های دور مقاماتی که کارگاه‌های صنعتی را به این مکان منتقل کرده بودند هرگز گمان نمی‌کردند که روزی مرزی بین شهر و این منطقه وجود نداشته باشد.

با گسترش شهر حالا واحدهای صنعتی به محاصره ساختمان‌های مسکونی درآمده و دغدغه‌هایی از جنس محیط‌زیست، ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی آب‌وهوا ایجاد کرده‌اند.

پایان کار صنایع غرب مشهد برای دریافت «پایانکار»|  گره کار دست شهرداری است

داستان مشکلات صنایع غرب مشهد نه‌تنها قصه‌ای طولانی بلکه قدمتی ۲۰ ساله دارد و باوجود آمدن و رفتن تعداد زیادی از وزرای صنایع و استانداران مختلف در دولت‌های گذشته هنوز کسی نتوانسته گره کور مشکلات این صنایع را در این منطقه باز کند.

تلاش برای گشودن گره کار

چندین دهه است که صنایعی در محور غرب مشهد مستقرشده‌اند و با توسعه شهر مشهد به سمت این محور، این صنایع در حریم و محدوده این شهر اختلاط پیدا کردند اما کار زمانی گره خورد که این صنایع برای دریافت پایان کار باید از طریق شهرداری مشهد اقدام می‌کردند و شهرداری مشهد صدور مجوز را منوط به پرداخت حق‌وحقوق شهری کرد و لذا مدیران این صنایع مدعی‌اند که شهر به سمت آن‌ها توسعه پیداکرده است و نباید عوارضی پرداخت کنند.

این نبود اختلاف باعث شده بود عملاً صنایع غرب مشهد قفل‌ شود و نه توان توسعه داشته باشد و نه توان دریافت تسهیلات بانکی، از سویی دیگر این صنایع روی مخازن آبی حیاتی در غرب دشت مشهد مستقرشده‌اند که امروز با بحران مواجه است.

شهرداری مشهد نیز به دلیل استقرار این صنایع در این محور در خدمات‌رسانی به ساکنان غرب مشهد با مشکل مواجه شده است.

با ورود دبیرخانه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت استان به مسئله محور غرب در سال ۹۸ توافقاتی انجام و بنا شد شهرداری مشهد در خصوص صدور پایان کار برای عرصه و اعیان واحدهای تولیدی این محور اقدام کند اما به دلیل شرط‌هایی که از سوی شورای شهر و شهرداری برای این موضوع تعیین‌شده بود عملاً پایان کاری برای واحدهای تولیدی صادر نشد.

این موضوع موجب شد تا دستگاه قضا به این ماجرا ورود پیدا کند و لذا پیگیری‌های انجام‌شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان سرانجام منجر به امضای توافق‌نامه ۸ بندی برای حل بحران صنایع محور غرب به امضای ذی‌نفعان آن رسید که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

اگرچه سال گذشته به‌عنوان آخرین روزنه امید توافقی در قالب هشت‌ بند برای حل مشکلات این منطقه موردتوافق و تصویب قرارگرفته اما هنوز صد دور پایان کار برای این صنایع با تعلل و تردید همراه است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی: صدور پایان کار صنعتی در عرصه و عیان یکی از موضوعات و مشکلات اساسی بنگاه‌های اقتصادی محور غرب مشهد با شهرداری و بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی است که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده

تعیین تکلیف صنایع محور غرب و موضوع صدور پایان کار صنعتی برای این واحدها اگرچه بنا بر اظهارات استاندار خراسان رضوی مقرر بود حل شود و بر اساس ۸ بند موردتوافق بخش خصوصی و دولت مخالفی هم نداشت؛ اما هم‌اکنون در اجرای این مصوبه از سوی شهرداری متوقف‌شده است.

دلایل عدم اجرای توافقات

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این زمینه بیان کرد: بعد از جلسه شورای گفت‌وگو آن ۸ بندی که بین شهرداری و شورای شهر و اعضای بخش خصوصی محور غرب و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی توافق شده بود که عیناً در کارگروه امور زیربنایی تصویب شد و بعد هم در شورای برنامه‌ریزی که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری استان است بدون تغییر مصوب و ابلاغ شد اما تا امروز به‌رغم پیگیری‌ها هنوز روان‌سازی و اجرانشده است به این معنی که پایان کار برای عرصه و اعیان برای واحدهای صنعتی فعال صادر نشده است.

علی‌اکبر لبافی بابیان اینکه در طی دو دهه گذشته جلسات مختلفی برای حل این مشکل برگزار شده است به بازار گفت: بااین‌حال و باوجود تمام تأکیداتی که مسئولان و استاندار سابق و فعلی برای حل این مشکل داشتند اما حل این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد واحدهای صنعتی شهر مشهد در همین منطقه غرب واقع‌شده و ۶۰ درصد اشتغال صنایع این شهر را به خود اختصاص داده است افزود: صدور پایان کار صنعتی در عرصه و عیان یکی از موضوعات و مشکلات اساسی بنگاه‌های اقتصادی محور غرب مشهد با شهرداری و بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی است که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

پایان کار صنایع غرب مشهد برای دریافت «پایانکار»|  گره کار دست شهرداری است

وی در پاسخ به این سؤال که درنهایت این جلسات و تأکیدات چه دستاوردی تاکنون برای حل این مشکل و صنایع غرب مشهد داشته است افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های فراوان و جدی که برای حل مشکلات این محور انجام پذیرفته درنهایت این پیگیری‌ها منجر به یک توافق هشت بندی شد که موافقت دستگاه‌های متولی را نیز در پی داشت.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که این مصوبه تا چه میزان ضمانت اجرای دارد نیز گفت: این توافق مصوبه کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را دارد و اتفاقاً به‌تبع همین تفاهم‌نامه تعدادی گواهی پایان کار برای صنایع مستقر در این محور نیز صادر شد اما فرآیند کار با مشکلاتی مواجه است.

لبافی درباره چرایی اجرا نشدن مصوبه‌ای که بالاترین رکن تصمیم‌گیری استان است بیان کرد: معاون راه و شهرسازی در جلسه اعلام کرد که مصوبه ماده ۵ برای تک‌تک واحدها نیاز نیست و درواقع در صورت‌جلسه هم این موضوع آمده و همه امضا کرده‌اند و همین مصوبه شورای برنامه‌ریزی کفایت می‌کند و بنابراین به همین استناد مصوبه برای اجرا رفت اما شهرداری معتقد است که تک‌تک واحدها باید مصوبه ماده ۵ بگیرند.

وی تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی در جلسه اخیر شورای گفت‌وگو مطرح کردند که ظاهراً با دادستان کل کشور دیدار داشته‌اند و این‌گونه مطرح شد که مشکلات حل خواهد شد اما نگفتند که منظورشان از حل خواهد شد اجرای مصوبه شورای برنامه‌ریزی است یا روش‌های دیگری در نظر دارند!

فرصت سوزی

در این راستا دبیر انجمن مدیران صنایع استان خراسان رضوی مشکل لاینحل صنایع محور غرب را در پول می‌داند و می‌گوید: ریشه این مشکل در پول است زیرا شهرداری حاضر نیست از این منبع درآمد بزرگ بگذرد.

مرادی درباره بحث پیش‌آمده درباره اظهارات معاون وقت شهرسازی مبنی بر مجوز گرفتن تک‌تک واحدها از کمیسیون ماده ۵ اظهار می کند: بعد از کش‌وقوس‌هایی در جلسه شورای گفت‌وگو قرار می‌شود طی یک مصوبه جداگانه واحدهایی که خارج از محدوده هستند نیز کارشان انجام شود منتها کار هیچ‌کدام تاکنون انجام‌نشده است.

وی بابیان اینکه حداقل دو سال از مصوبه می‌گذرد و هیچ اقدامی نشده است اذعان می‌کند: شما می‌توانید اسامی شرکت‌هایی را که مستندات خود را به صمت داده‌اند و اداره کل صمت نیز مدارک را به شهرداری داده است ببینید حتی یک شرکت جواب نگرفته است.

پیگیری دولت برای پایان کار

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی البته از حل مشکلات پیش رو تا پایان تیرماه1402 خبر داده و به ما می گوید: انشالله نخستین پایان کار صنعتی برای صنایع محور غرب مشهد تا پایان این ماه صادر می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی: به‌تازگی از طرف اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حدود ۵۰ کارخانه برای دریافت پایان کار صنعتی به شهرداری معرفی‌شده است و اقدامات برای این واحدها در نوبت رسیدگی قرار دارد. طی هفته گذشته نیز جلساتی با شهرداری برگزار شد تا این موضوع در اسرع وقت تعیین تکلیف شود

ابوالفضل چمندی درباره روند اجرای مصوبات ۸ بندی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان برای صنایع محور غرب مشهد و صدور پایان کار صنعتی در عرصه و اعیان برای این واحدها اذعان می کند: بعد از تصویب این مصوبات در شورای گفت‌وگو و کارگروه امور زیربنایی استان، پیگیری‌های لازم برای اجرای آن انجام‌شده و توافقات اولیه در این زمینه شکل‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به‌تازگی از طرف اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حدود ۵۰ کارخانه برای دریافت پایان کار صنعتی به شهرداری معرفی‌شده است، افزود: اقدامات برای این واحدها در نوبت رسیدگی قرار دارد. طی هفته گذشته نیز جلساتی با شهرداری برگزار شد تا این موضوع در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی درباره دلایل معطل ماندن اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو در این حوزه و صادر نشدن پایان کار صنعتی برای این واحدها بیان کرد: با توجه به اینکه چنین روندی تاکنون وجود نداشته است، مقدمات این کار بایستی فراهم شود لذا در جلسه اخیر با شهردار مشهد، در این خصوص صحبت شد و بر همین اساس، هم‌اکنون کمیته‌ای در این زمینه در حال پیگیری امور است.

چمندی ابراز امیدواری کرد تت پایان تیرماه نخستین پایان کار صنعتی برای واحدهای محور غرب مشهد صادر می شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha