۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
مطمئن‌ترین روش در کاهش مصرف آب استفاده از لوازم کاهنده است
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران:

مطمئن‌ترین روش در کاهش مصرف آب استفاده از لوازم کاهنده است

یونسلو، مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مطمئن‌ترین و کارآمدترین روش در کاهش مصرف آب شرب، استفاده از لوازم کاهنده در ساختمان‌های مسکونی است.

 به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، صادق یونسلو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص اجرایی شدن مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان و الزامات مدیریت بهینه مصرف آب گفت: مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان بیانگر حداقل الزام‌ها در مورد تاسیسات بهداشتی است و در این مبحث مواردی از قبیل لوله‌کشی و ذخیره‌سازی آب مصرفی در ساختمان، لوله‌کشی بهداشتی فاضلاب، لوله‌کشی آب باران ساختمان، توزیع آب مصرفی در ساختمان، بست و تکیه‌گاه ارائه شده است.

یونسلو یکی از الزامات مدیریت بهینه مصرف آب در این مبحث را ساخت مخزن ذخیره آب عنوان کرد و افزود: مخزن ذخیره آب برای ساختمان‌های بیش از سه طبقه یا بیش از ۱۰ واحد با گنجایش ۷۵ لیتر به ازای هر نفر در روز پیش‌بینی شده است.

او ادامه داد: تعیین حداکثر فشار و مصرف آب در لوازم بهداشتی اعم از دستشویی و حمام از دیگر الزامات این دستورالعمل است و مطابق آن مقدار مصرف آب در لوازم بهداشتی باید به کمک شیرهای مناسب و استفاده از لوازم کنترل مقدار جریان، به میزان حداکثر مجاز محدود شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن اشاره به این‌که بخش عمده هدررفت آب در ساختمان‌های مسکونی ناشی از مدت‌زمان بازبودن شیر آب برای رسیدن به آب داغ است، افزود: مطابق این الزامات با کم‌شدن فاصله بین نقطه گرمایش از محل مصرف از ۳۰ متر به ۱۰ متر امکان داغ‌بودن شیرهای آب گرم همیشه فراهم خواهد بود و چنان‌چه این فاصله بیش‌تر از ۱۰ متر بود، راهکار سامانه سه‌لوله‌ای (لوله آب گرم، لوله آب سرد و لوله برگشت آب گرم) در نظر گرفته شده است.

یونسلو افزود: از دیگر الزامات مهم این تفاهم‌نامه وصل‌نکردن مجرای آب باران به شبکه جمع‌آوری است و چنانچه آب باران به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل شود، در هنگام بارندگی حجم زیادی آب وارد تصفیه‌خانه فاضلاب خواهد شد و شوک بزرگی به شبکه جمع‌آوری فاضلاب وارد می‌کند و فرایند تصفیه فاضلاب را مختل خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha