۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
عبور شاخص کل بورس از ابهام‌های بازار/ تاثیر مثبت دوباره بازار جهانی بر بازار بورس ایران 
همایون دارابی در گفتگو با بازار:

عبور شاخص کل بورس از ابهام‌های بازار/ تاثیر مثبت دوباره بازار جهانی بر بازار بورس ایران 

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار معتقد است، علاوه بر غیرجذاب بودن بازارهای موازی بورس دو عامل دیگر نیز باعث افزایش شاخص کل در معاملات شنبه شد.

بازار؛ گروه بورس: بورس امروز با رشد بیش از ۴۰ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۶۸ هزار و ۸۶۱  واحدی قرار گرفت، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان تحت تاثیر رشد چشمگیر قیمت نفت و در نتیجه بهبود معاملات گروه های فلزی و معدنی و تبعیت شرکت های داخلی از این روند بوده که به همراه رفع ابهامات ناشی از عرضه سهام عدالت و حراج اوراق مشارکت دولت زمینه صعود ۳.۹۲ درصدی بازار سرمایه را رقم زده و احتمالا شاهد تداوم این روند تا چند روز آینده خواهیم بود

شاخص بورس در بازار امروز با انجام یک میلیون و ۱۱۴ هزار نوبت معامله به ارزش ۷۷ هزار میلیارد و ۶۶۶ میلیون ریال با رشد ۴۰ هزار واحدی همراه شد و توانست با شکست رکوردهای قبلی در کانال یک میلیون و ۶۸ هزار و ۸۶۱  واحدی قرار گیرد. همچنین در این بازار اکثر شاخص ها با روند صعودی همراه بودند به گونه ای که علاوه بر شاخص کل که درشد ۳.۹۲ درصدی را تجربه کرد شاخص هم وزن نیز با رشد ۳.۱۴ درصدی به ۲۲۵ هزار و ۴۷۲ واحدی و شاخص آزاد شناور با صعود ۳.۸۹ درصدی و رشد شاخص ۵۳۴۳۹ واحدی به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۵۶۲ واحدی رسید.   در بازار امروز بررسی ها نشان می دهد بیشترین اثر گذاری را گروه های معدنی و فلزی به همراه خودرویی ها به خود اختصاص داده بودند به گونه ایکه گروه خودرو با ارزش حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال، برترین گروه صنعت شناخته شد.

دلیل رشد شاخص کل بورس چه بود؟
دررابطه با دلایل صعود بیش از ۴۰ هزار واحدی شاخص و عبور از کانال تاریخی همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه عرضه سهام عدالت و حراج اوراق مشارکت دولتی را دو عامل تاثیر گذار در صعود شاخص دانسته و معتقد است؛ بازار سرمایه در ۲ هفته گذشته در فاز اصلاحی قرار داشت و طبیعی بود که پس از این مدت استراحت که به ان نیاز داشت با تغییرات همراه باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه پیش بینی هجوم چند میلیونی برای فروش سهام عدالت محقق نشد و ارزندگی سهام های موجود در پرتفوی و تاثیر پذیری از روند بازار میزان متقاضیان فروش سهام عدالت را به بازه حدود ۵۰۰ هزار نفری محدود کرد از سوی دیگردولت در فروش اوراق مشارکت به بهره ۱۵ درصدی اکتفا کرد که این دو عامل مهمترین نقش در کاهش نگرانی های بازار و در نتیجه افزایش صف معاملات را بازی کرد.

تاثیر مثبت دوباره بازار جهانی بر بازار بورس ایران 
دارابی همچنین به نقش بازار جهانی اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته رشد قیمت نفت در بازار جهانی را شاهد بودیم به گونه ای که قیمت نفت برنت تقریبا با رشد ۲ برابری نسبت به چند ماه گذشته از حدود ۴۰ دلار گذشت که در نتیجه این رشد در سایر بازارها نیز همچون فولاد، سنگ آهن، مس نیز روند صعودی حاکم بود که در نتیجه بهبود روند معاملات در این گروه از محصولات تحقق رشد ارزش شرکت های این گروه به ویژه شرکت های صادرات محور گریز ناپذیر خواهد بود. موضوعی که در بازار امرئوز نیز بیشترین تاثیر را گروه فلزات به خود اختصاص داده بودند.

بازارهای موازی بورس همچنان غیرجذاب و ناامن است
این کارشناس بازار سرمایه به عدم جذابیت بازارهای موازی اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمتی در بازارهای موازی همچون مسکن، سکه و خودرو به گونه ای رقم خورده که عملا هدایت نقدینگی به این بازار امکان پذیر نباشد و نقدینگی حاصل از فروش سهام در بازار باقی مانده و از بورس خارج نشده اند. در این رابطه ایجاد صف های خرید حاکی از باقی ماندن نقدینگی ها در بازار سرمایه دارد.

وی در خصوص پیش بینی بازار گفت: . همانگونه که گفته شد فروش اندک سهام عدالت از سوی دارندگان این سهام به همراه  صدور دستور العمل های مناسب بورس از هرگونه آشفتگی در عرضه ها جلوگیری کرده است. از سوی دیگر جو مثبت موجود در بازارهای جهانی احتمال تداوم روند صعودی در روزهای آینده را تقویت می کند.

کد خبر: ۲۲٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha