۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
ساخت ۳ نیروگاه با سرمایه گذاری‌های خرد مردمی
مدیرعامل شرکت مپنا اعلام کرد

ساخت ۳ نیروگاه با سرمایه گذاری‌های خرد مردمی

علی آبادی، مدیر عامل مپنا گفت: سه نیروگاه عسلویه، طوس (در مشهد) و پرند در استان تهران با استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی تامین اعتبار شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عباس علی آبادی، با اشاره به اینکه این نیروگاه‌ها مردمی‌ترین نوع سرمایه گذاری در کشور بوده است افزود: این سه نیروگاه با تامین اعتباری معادل هزار و ۲۰۰ میلیون یورو احداث شده است و پس از تکمیل واحدها تا هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های جدی صنعت برق مشکل راندمان است گفت:‌ مصرف سوخت و تاثیرات زیست محیطی از جمله عوامل مشکل زا در صنعت برق است که می‌توان آن را با افزایش راندمان در نیروگاه سیکل ترکیبی به حداقل رساند.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه در گذشته ساخت نیروگاه‌ها با تامین منابع دولتی انجام می‌شد ادامه داد: با توجه به هزینه زیاد ساخت نیروگاه‌ها تامین منابع دولتی در بلند مدت امکان پذیر نبود بنابراین ساخت این نیروگاه‌ها در شرکت مپنا و با تامین مالی از مردم انجام شده است.

علی آبادی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های خرد مردمی در این طرح‌ها مصرف شده است گفت: تمام تجهیزات این نیروگاه‌ها نیز کاملا ایرانی است و در شرکت مپنا ساخته و تامین شده است.

وی ایران را از واردات تجهیزات نیروگاهی به طور کامل بی نیاز دانست و افزود: سیستم‌های کنترل مهم‌ترین بخش یک نیروگاه هستند که در حال حاضر مپنا قادر به ساخت آن و نصب در نیروگاه‌ها است.

مدیر عامل مپنا با اشاره به اینکه هر واحد نیروگاهی ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز برای تولید برق مصرف می‌کند ادامه داد: در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به ازای هر واحد همین مقدار گاز صرفه جویی می‌شود در حالی که در ازای آن برق تولید شده است.

علی آبادی گفت: سرمایه گذاری‌های انجام شده باید از محل سوخت صرفه جویی شده از سوی دولت بازگردانده شود که البته وزارت نیرو تاکنون از این رویه عقب مانده و تامین مالی هنوز به طور کامل انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه در نیروگاه پرند سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز صرفه جویی می‌شود، افزود: با راه اندازی کامل نیروگاه طوس مشهد و نیروگاه عسلویه سالانه دو میلیارد متر مکعب سوخت دیگر نیز صرفه جویی خواهد شد، زیرا این نیروگاه‌ها سیکل ترکیبی خواهند بود.

مدیر عامل مپنا گفت: ما هم اکنون ۱/۱ میلیارد دلار از وزارت نیرو طلبکاریم که امیدواریم برای تامین این بدهی از سوی وزارت نیرو برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

کد خبر: ۲۲٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha