۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
ظرفیت‌های صادراتی در ایلام نادیده گرفته می شود
یادداشت؛

ظرفیت‌های صادراتی در ایلام نادیده گرفته می شود

ایلام- «استان ایلام با وجود مرز مهران دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه صادرات است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: امروزه صادرات کالا یکی از بحث‌های مهم برای رونق گرفتن کسب و کار و ارزآوری به داخل کشور محسوب می‌شود، زیرا اثرات مثبت بسیاری بر روی تراز پرداخت‌ها، کاهش بیکاری، کاهش تکانه‌های اقتصادی، افزایش استاندارد زندگی و تقویت پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین کشورها دارد.

از طرفی دیگر نیز با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور و همچنین وجود تحریم‌ها، یقینا توسعه صادرات باهدف دستیابی به رشد اقتصادی و همچنین شتاب دادن به ایجاد اشتغال، از اهمیت بالایی برخوردار است.

استان ایلام نیز که در غرب کشور واقع شده ظرفیت‌های بالایی در حوزه صادرات کالا دارد، زیرا به‌دلیل دارا بودن مناطق کوهستانی، دشت‌های وسیع و منابع آبی مناسب، همواره از استان‌های پیشرو در تولید محصولات کشاورزی بوده‌است و با وجود محدودیت‌های جغرافیایی و مساحتی، کشاورزان ایلامی رتبه چهارم تولید کلزا، رتبه چهاردهم در تولید گندم و رتبه نخست در تولید بذر کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است.

از این رو می‌توان بخش اعظمی از این محصولات را به کشورها و استان‌های همجوار ارسال کرد، همچنین تولیدات دامی ایلام افزون بر نیاز بازار مصرف استان است و انواع محصولات گوشتی و پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ، شیرخام، تخم‌مرغ وعسل تولید می‌شود که ۳برابر مصرف استان است و قابلیت صادرات در بخش محصولات دامی ایلام را به‌وجود آورده‌است.

صنایع دستی، مصالح ساختمانی، محصولات پلاستیکی، میوه و تره‌بار، شیشه و جام، لوازم خانگی و مواد غذایی از دیگر اقلام تولید شده در استان ایلام هستند که قابلیت صادرات به استان‌ها و کشورهای همجوار را دارند.

عدم رونق صادرات کالا در ایلام

به گفته کارشناسان استان ایلام به علت برخورداری از مرزهای مشترک با کشور عراق، استان خوزستان، استان لرستان و استان کرمانشاه پتانسیل بالایی در توسعه صادرات، اشتغالزایی و افزایش درآمدزایی دارد، همچنین با احداث بازارچه‌های مرزی در کشور عراق، می‌توان میزان کالاهای صادراتی به این کشور را افزایش داد.

با توجه به‌ مشکلات اقتصادی استان ایلام، باید بیش از گذشته از ظرفیت‌های مرزی مهران برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در استان استفاده کرد و مسئولان نیز زمینه صادرات کالاهای تولیدی ایلام از مرزها را فراهم کنند

به رغم این مهم، سال‌هاست به دلیل ضعف‌های ساختاری و عدم هدفگذاری مناسب، استان ایلام در حوزه صادرات غیر نفتی درجا زده است، متأسفانه در این استان‌ مرزی، به دلیل عدم مدیریت واحد سازوکار مناسبی برای توسعه صادرات وجود ندارد و گرچه مدیریت در اختیار یک سازمان قرار داده می‌شود، اما دخالت دیگر سازمان‌ها باعث می‌شود تا صادرات با معضل مواجه شود.

ظرفیت‌های صادراتی در ایلام نادیده گرفته می شود

بررسی‌های علمی نشان داده فقر، بیکاری، محرومیت، آسیب‌های اجتماعی، عدم توسعه اقتصادی و کسادی بازارها ناشی از نبود صادرات در استان است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

راهکارهای توسعه صادرات در استان

افزایش تولیدات، رونق صنعت، توجه مسئولان، تخصیص اعتبار، جذب سرمایه گذار، معرفی کالاهای دارای قابلیت صادرات به تجار و تولیدکنندگان، حذف بروکراسی های اداری، کاغذبازی، اطلاع رسانی دقیق از وضعیت کالاهای صادر شده، بررسی استانداردسازی کالاها و بهبود بست بندی کالاها و احداث بازارچه‌های مرزی همچون چیلات و چنگوله در مرز مهران می‌تواند از جمله راهکارهای توسعه صادرات در استان محروم ایلام باشد.

با توجه به‌ مشکلات اقتصادی استان ایلام، باید بیش از گذشته از ظرفیت‌های مرزی مهران برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در استان استفاده کرد و مسئولان نیز زمینه صادرات کالاهای تولیدی ایلام از مرزها را فراهم کنند.

طی سال های گذشته مقرر شد ۲ بازارچه و گذر مرزی چنگوله در شهرستان مهران و چیلات در شهرستان دهلران برای رفع محرومیت زدایی، توسعه استان و استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای تردد زوار و رونق تجارت راه‌اندازی شوند که با این وجود چند سالی است از این تصمیم می‌گذرد و هنوز هم این پروژه در حد اسم باقی مانده است.

استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است، سال ۱۳۸۲ مرز مهران در این استان به واسطه ظرفیت مرزی بودن بازگشایی شده و هم اکنون بیشترین صادرات را در بین مرزهای زمینی کشور به عراق به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha