۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
روشن-خاموش شدنِ استارت قطعی برق صنایع | چرا چشمان بخش خصوصی برق نمی زند؟
بازار بررسی می کند

روشن-خاموش شدنِ استارت قطعی برق صنایع | چرا چشمان بخش خصوصی برق نمی زند؟

هم زمان با شروع قطعی برق صنایع عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید مادامی که قیمت گذاری برق به صورت دستوری بوده و رگلاتوری شکل نگرفته صحبت کردن راجع به افزایش تولید و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی شدنی نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تابستان که می شود، ماجرای قطعی برق صنایع هم شروع می شود. البته که توانیر می گوید مشکلی در تامین برق صنایع وجود نداشته و تنها ساعت کار آنها جابه جا شده است. متولی تامین برق همچنین در گزارشی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده گفته که تنها تامین برق صنایع کاهش نیافته بلکه مصرف برق صنایع در سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. اما فعالین صنعتی ادعای دیگری دارند. به تازگی شرکت فولاد شاهرود اعلام کرده که بخشی از تولید خود را در پی محدودیت در برق‌رسانی به صنایع در تابستان تعطیل کرده است. این شرکت در اطلاعیه خود که در سایت کدال منتشر کرده نوشته که به دلیل این تعطیلی، تولید شمش این فولادساز تا ۴۰ درصد و تولید میلگرد آن تا ۱۰ درصد در سه ماهه دوم سال کاهش خواهد یافت.

قطعی های برق در حالی به موضوع تکراری صنایع در چند سال گذشته تبدیل شده که علی اکبر مجرابیان وعده داده بود که در طول دولت سیزدهم حدود ۴۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود. حالا با وجود اینکه حدود دو سال از عمر دولت سپری می شود، باید پرسید که در تحقق حداقل ۲۰ درصدی این هدف گذاری چه اتفاقاتی رخ داده است؟

موانع صنعت برق برداشته نشد

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در اینباره به بازار می گوید: متاسفانه برخلاف آنچه ادعا می شد همچنان بسیاری از موانعی که در صنعت برق وجود داشت، برطرف نشده است. به عنوان مثال فهرست برندگان مناقصه ساتبا به خوبی نشان می دهد که بخش خصوصی همچنان تمایل چندانی برای ورود و سرمایه گذاری در صنعت برق به خصوص تجدید پذیرها را ندارد.

بیگی نژاد: متاسفانه بحران برق هنوز حل نشده و هر روز هم بزرگ تر می شود. بخش زیادی از این بحران حاصل نبود رگلاتوری در صنعت برق است

او ادامه داد: اما شاید برای شما هم این سوال پیش آید که چرا با وجود مزیت های فراوانی که انرژی بادی و خورشیدی در ایران دارد، بخش خصوصی بازهم حاضر به ورود به این بخش نیست. جالب اینجاست که دولت از سرمایه گذار می خواهد که بابت بر عهده گرفتن این پروژه ضمانت نامه بانکی به وزارت نیرو بدهد. در حالی که عکس این داستان به توجه به بدحسابی های دولتی و وزارت نیرو منطقی تر به نظر می رسد.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، رفتار ضد تولید در صنعت برق در شرایطی است که هم اکنون از وزارت نیرو به عنوان بدحساب ترین و بدهکارترین نهاد دولتی یاد می شود.

او با بیان اینکه بخش زیادی از قانون گذاری های اشتباه حاصل همان نبود رگلاتوری است، ادامه داد: متاسفانه بحران برق هنوز حل نشده و هر روز هم بزرگ تر می شود.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به قطعی های بر ق صنایع، گفت: انرژی مورد نیاز بخش مولد اقتصاد را به درستی تامین نمی کنیم و واحدهای تولیدی در برهه های زمانی مختلف ناچار به تعطیلی می شوند. در واقع با سیاست گذاری های اشتباه وزارت نیرو نه تنها سرمایه گذاری در صنعت برق خوابیده بلکه حیات سایر صنایع هم به چالش خورده است.

بیگی نژاد معتقد است مادامی که قیمت گذاری برق به صورت دستوری صورت می گیرد و رگلاتوری در این صنعت شکل نگرفته صحبت کردن راجع به افزایش تولید و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی و تامین منافع آنها بی فایده است.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه حدود ۲۰۶۷ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده در حالیکه برای پایداری شبکه و البته افزایش صادرات و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه سالانه باید دو برابر این مقدار به ظرفیت تولیدی کشور افزوده می شد

او همچنین در ادامه گفتگوی خود با اشاره به ناترازی برق و کاهش سرمایه گذاری در این صنعت، ادامه داد: بر اساس آمار موجود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه حدود ۲۰۶۷ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده این در حالی است که برای پایداری شبکه و البته افزایش صادرات و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه دست کم سالانه باید دو برابر این مقدار به ظرفیت تولیدی کشور افزوده می شد.

مصرف برق در صنعت بالاست؟

توانیر مدعی است که مصرف برق صنایع بسیار بالاست. او به تازگی در گزارشی اعلام کرده که در حال حاضر صنایع فولادی ایران با مصرف ۶۶۰ تن معادل نفت خام به ازای هر تن فولاد، دومین کشور پرمصرف دنیا در این خصوص به شمار می رود در حالی که کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، مکزیک و ... سه برابر انرژی کمتری برای تولید فولاد مصرف می کنند. متولی تامین مصرف همچنین در گزارشی هرگونه چالش در تامین برق صنایع را رد کرده و گفته که آمارهای رسمی و مصرف برق نشانگر آن است که در سال گذشته مصرف برق صنایع با رشد بیش از ۱۰ درصدی مواجه بود به طوری که بخش پتروشیمی ۳۰ درصد آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۸ درصد و سیمان ۵.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشته اند.

صالحی: بر اساس قانون دولت باید خسارت ناشی از قطعی های برق را جبران کند اما خبری از اجرای قانون در وزارت نیرو نیست

این اعضای پارلمان بخش خصوصی نظری متفاوت داشته می گویند که قطعی های برق در سال گذشته به صنایع مختلف سنگینی را وارد کرده است. حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران همچنین در گفتگو با بازار به عدم اجرای قوانین در کشور اشاره کرده و می گوید:قانونی در سال ۱۳۹۰ تصویب شده با عنوان قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار. ماده ۲۵ این قانون می‌گوید: در مواردی که با کمبود برق و گاز مواجه هستید، نباید اولویت قطع گاز و برق با صنایع و کشاورزی باشد. دولت موظف است نحوه جبران خسارت وارده به شرکت‌ها ناشی از تصمیم بحرانی، تعیین و اعلام شود. به‌رغم وجود این قانون نه‌تنها در مواقع بحران اولویت قطع برق و گاز با صنایع است بلکه هیچ بحثی در خصوص جبران زیان‌ها نیز مطرح نمی‌شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha