۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
ظرفیت تولید تجهیزات یک بار مصرف پزشکی تا ۵ میلیارد دلار را داریم| کیفیت محصول ایرانی بالاتر از چینی
مدیر فروش شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران:

ظرفیت تولید تجهیزات یک بار مصرف پزشکی تا ۵ میلیارد دلار را داریم| کیفیت محصول ایرانی بالاتر از چینی

کرج- مدیر فروش شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران گفت: اگر دولت الکترونیک به نحو احسن انجام و مجوزها از یک کانال و مسیر کوتاه اخذ شود، پتانسیل تولید تا ۵ میلیارد دلار و پوشش کشورهای منطقه را داریم.

گروه استان ها؛ بازار: شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران «سها» وابسته به سازمان تدارکات هلال احمر ایران، بزرگترین مجتمع صنعتی و مدرن تولید تجهیزات یک بار مصرف پزشکی در ایران است که در سال ۱۳۷۱ با زیر بنایی حدود ۲۴۰ هزار متر مربع در کیلومتر ۵۲ آزادراه تهران- قزوین به بهره برداری رسید. هدف از تأسیس و راه اندازی شرکت سها، قطع وابستگی کشور به ورود تجهیزات پزشکی یک بار مصرف به منظور جلوگیری از خروج ارز ، انتقال دانش فنی تولید تجهیزات پزشکی و ایجاد اشتغال برای جوانان بوده است.

گفتگوی خبرنگار بازار با «امیر دوستی نژاد» مدیر فروش و مدیر خدمات پس از فروش شرکت «سها» تجهیزات پزشکی هلال ایران را با هم می خوانیم.

*آیا تابحال بازاریابی خارجی داشتید؟

شرکت «تجهیزات پزشکی هلال ایران» که زیر مجموعه سازمان تدارکات هلال احمر است سالیان گذشته برای مراکز هلال احمر خارج از کشور محصولاتش را ارسال کرده طی مدت اخیر هم برای بحث صادرات با کشور های منطقه حوزه خلیج فارس و کشور روسیه تفاهم نامه همکاری نوشتیم. در زمان برگزاری نمایشگاه یک ماه اخیر هم افغانستان، کویت و عراق برای صادرات محصول به ما مراجعه کردند.

بازار یابی مان را انجام دادیم و حتی تحقیقات بازار هم صورت گرفته به خصوص در حوزه کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) و کشور عراق و افغانستان، قیمت ها را هم گرفتیم و بررسی های اجمالی و نوعی انجام شده حتی پروانه های صادراتی مان را هم برای امسال بروز کرده و یک هدف صادراتی هم در حوزه های مختلف تعریف کردیم که اینکار را امسال حتما انجام خواهیم داد.

*تفاوت قیمت های خارجی با داخلی چقدر است؟

در حوزه محصولات یک بار مصرف پزشکی که فعالیت داریم به خصوص در حوزه سرنگ ها که یکی از تولیدات اصلی ما است، طبق تحقیقات بازاری که در منطقه خصوصا کشور عراق و افغانستان انجام دادیم متاسفانه قیمت خارجی محصول مشابه به عنوان محصول چینی در کشور عراق و افغانستان بسیار زیاد است و در حالت رقابت سر به است. ما به فکر توسعه محصولاتمان هستیم که بتوانیم هزینه های تولیدمان را کمتر کنیم تا هزینه‌ی تمام شده محصولمان را به سطحی برسانیم که مزیت رقابتی داشته باشد.

در برخی از نمونه های مشابه خارجی که در کشور های دیگر بخصوص در کشور های عراق، افغانستان، کویت و در بخشی از کشور ترکمنستان است ما از لحاظ علمی، تحقیقات بازار و قیمتی بررسی کردیم که فکر می کنم صادرات توجیه پذیر است چون ما در ابتدا این مسئله را بررسی کردیم که آیا در بازار صادرات با این قیمت های داخلی می توانیم نقش آفرینی کنیم.

در حوزه تجهیزات پزشکی ارز آزاد شده و ارز ترجیحی برای برخی از مواد اولیه به محصولات داده نمی‌شود به این دلیل ما بررسی کردیم و موارد متعدد و سناریوهای مختلف را با دوستانی که همکار هستند و در صنوف مختلف پزشکی هستند بررسی کردیم تا تقریبا به یک قیمت واحد در داخل کشور برای صادرات برسیم تا بتوانیم بازار های منطقه را پوشش دهیم.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد کیفیت محصول ایرانی است، کیفیت محصولات ما یک مرحله بالاتر از کیفیت محصولاتی است که از کشور چین یا کشور های دیگر در کشورهای منطقه عرضه می‌شود، ما در ابتدا به دنبال اثبات مسئله هستیم که کیفیت ما بهتر است، بهترین برند و شناخته شده هستیم CA اروپا را داریم و به نظر من توجیه دارد که با شرایط فعلی در منطقه صادرات انجام شود، اما فعلا در حوزه بحث های حمایتی از جانب دولت موضوعی شامل حال ما نشده است

نکته بسیار مهمی که وجود دارد کیفیت محصول ایرانی است، کیفیت محصولات ما یک مرحله بالاتر از کیفیت محصولاتی است که از کشور چین یا کشور های دیگر در کشورهای منطقه عرضه می‌شود. ما در ابتدا به دنبال اثبات مسئله هستیم که کیفیت ما بهتر است، بهترین برند و شناخته شده هستیم CA اروپا را داریم و به نظر من توجیه دارد که با شرایط فعلی در منطقه صادرات انجام شود. اما فعلا در حوزه بحث های حمایتی از جانب دولت موضوعی شامل حال ما نشده است.

*بخشی از مواد اولیه شما وابسته به پتروشیمی است؛ این مواد را چگونه تهیه می‌کنید؟

فکر می‌کنم سالهای گذشته به طور مستقیم خریداری می شد اما الان شرکت هایی هستند که تولید می‌کنند و ما به طور مستقیم مراجعه می‌کنیم و مواد مورد نیازمان را می‌خریم. یک بخشی از مواد اولیه ما از خارج می‌آید چون ما می‌خواهیم کیفیت وان در سطح نرمالی که مدنظر مان است و استاندارد هایی که داریم نگهداری کنیم مُصرانه به دنبال بهترین مواد اولیه هستیم تا بتوانیم محصول کیفی ارائه دهیم.

برخی از شرکت ها هستند به ما اعلام می‌کنند که لزومی ندارد که با این سطح از مواد اولیه کار کنیم ولی چون برند ما هلال احمر است و جایگاه ویژه ای در کشور دارد این موضوع برای ما خیلی اهمیت دارد. «سها» شرکت بسیار بزرگ و خوش نامی است و به دلیل رعایت بسیاری از موارد مانند کیفیت و غیره گاها مجبور می‌شویم یک بخشی از مواد اولیه را از خارج وارد کنیم.

*برخی ها از فرایند های سامانه ای سازمان غذا و دارو و سازمان های مربوط به تجهیزات پزشکی گلایه دارند، شما در این خصوص مشکلی ندارید؟

گاها برای محصولات جدیدمان با این مشکلات روبرو می‌شویم. یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه، توسعه محصول است، طبیعتاً استعلام هایی که باید از مراجع مختلف گرفته شود بسیار زیاد است و در یک جا متمرکز نیست و باید به ارگان های مختلف مراجعه کنیم.

اگر دولت بحث دولت الکترونیک را به نحو احسن انجام بدهد و ما بتوانیم از یک کانال مجوزهایمان را اخذ کنیم و از یک معبر عبور کنیم هم سرعت عمل مان بالا می‌رود و هم احتمال می‌دهم قیمت تمام شده محصول کمتر شود، من شنیدم که یک میلیارد دلار تولید تجهیزات پزشکی در کشور داریم اگر مسیر های مجوز ها در کشور کوتاه شود پتانسیل تولید تا ۵ میلیارد دلار و پوشش کشورهای منطقه در ایران وجود دارد چون واقعا در بسیاری از حوزه ها بخصوص در زمینه ای که ما فعالیت می‌کنیم مهندسین مان به خودکفایی رسیدند یعنی ما در حال حاضر اینکار را انجام می‌دهیم

اگر دولت بحث دولت الکترونیک را به نحو احسن انجام بدهد و ما بتوانیم از یک کانال مجوزهایمان را اخذ کنیم و از یک معبر عبور کنیم هم سرعت عمل مان بالا می‌رود و هم احتمال می‌دهم قیمت تمام شده محصول کمتر شود. من شنیدم که یک میلیارد دلار تولید تجهیزات پزشکی در کشور داریم اگر مسیر های مجوز ها در کشور کوتاه شود پتانسیل تولید تا ۵ میلیارد دلار و پوشش کشورهای منطقه در ایران وجود دارد چون واقعا در بسیاری از حوزه ها بخصوص در زمینه ای که ما فعالیت می‌کنیم مهندسین مان به خودکفایی رسیدند یعنی ما در حال حاضر اینکار را انجام می‌دهیم.

*بحث قطعی برق در تابستان چه مقدار روی کار شما تاثیر می گذارد؟

چون شرکت ما سه شیفت است و باید مرتب در مدار تولید باشید تا بتوانیم بودجه تولیدی را که برای مراکز درمانی تعهد دادیم برسانیم بخصوص در حوزه دیالیز که بسیار حساس است ما باید یک بخشی از پکیج دیالیز کشور را تامین کنیم در سالهای گذشته گاهی اوقات ۱۵ روز تا یک ماه با این مشکل مواجه شدیم که بعضی از شیفت هایمان را تعطیل کردیم. بسیار سنگین بود ماشین های تزریق مان باید خاموش شود و باید میلیاردی هزینه کنیم تا این خسارت هارا جبران کنیم. بهترین حمایت دولت این است که حداقل با عدم قطعی برق در تولید توقف به وجود نیاورند.

*شما برای برون رفت از این مشکل راهکار هایی مانند استفاده از پنل های خورشیدی یا از این دست ندارید؟

ما این موضوع را داریم البته پنل های خورشیدی نیست ما نیروگاه های ژنراتور داریم که بخش اعظمی از برق مان و در مواقعی که قطعی سراسری برق هست تامین می‌کنیم، چه بسا برق هم به شبکه دادیم که مورد تشویق های زیادی از ما شده وزارت نیرو بابت اینکه برق مازاد مان را به سیستم دادیم و کشور استفاده کرده مورد تشویق قرار داده است. هلال احمر یک محیط اجتماعی است ما در همه حوزه ها رسالت اجتماعی مان را انجام می‌دهیم.

کد خبر: ۲۲۷٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha