۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کرمان در یک قدیمی جیره بندی آب| برخی از محله ها آب شرب ندارند
گزارش بازار؛

کرمان در یک قدیمی جیره بندی آب| برخی از محله ها آب شرب ندارند

کرمان- شهر کرمان با بحران بی آبی مواجه شده و این در حالیست که دستگاه های ذی ربط برای وضع پیش آمده توضیحی ارائه نمی کنند و مشخص نیست چرا برای جلوگیری از این وضعیت برنامه ریزی قبلی نشده است.

بازار – گروه استان ها: تا چند ماه قبل رسانه ها نسبت به وضعیت بحرانی احتمالی تامین آب شرب در تابستان ۱۴۰۲ هشدار می دانند مهمترین دلیل این هشدار وضعیت تامین آب شرب کرمان در تابستان سال ۱۴۰۱ و ادامه خشکسالی و عدم اجرای پروژه های آبرسانی به شمال کرمان بود.

تقریبا طی تابستان های سال های گذشته هر بار در روزهای ابتدایی بحران آب شرب افزایش می یافت و بعد مسئولان با اجرای طرح های فوری چند حلقه چاه به شبکه آب شهری کرمان اضافه می کنند و کم آبی با افت فشار آب در شهر مدیریت تا حدی می شود.

وضعیت فعلی آب کرمان متوجه کدام دستگاه است

اما در سال جاری وضعیت بی آبی در کرمان بسیار بدتر شد، برخی از شهرک های اطراف کرمان عملا چند روز است آب ندارند و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

سرآسیاب و شهرک سیدی از جمله این مناطق هستند، وضعیت در سایر مناطق کرمان بهتر نیست، افت فشار آب به حدی است که مردم برای تامین آب کولرهای آبی و آب شرب با مشکل مواجه هستند.

مسئولان می گویند جیره بندی و قطعی آب در کرمان وجود ندارد و تنها افت فشار برای مدیریت مصرف روزی داده است اما در عمل مردم با قطعی آب مواجه هستند

مسئولان می گویند جیره بندی و قطعی آب در کرمان وجود ندارد و تنها افت فشار برای مدیریت مصرف روزی داده است اما در عمل مردم با قطعی آب مواجه هستند.

سوال اصلی مردم شهر کرمان این است چرا با وجود خشکسالی و هشدارهای مکرر مسئولان و کارشناسان طرح های کوتاه مدتتامین آب شهر کرمان تامین اعتبار نشده و چرا طرح هایی مانند انتقال آب از صفار رود و خط لوله آب خلیج فارس با کندی پیش می رود؟

اصولا چرا مسئولان شهر کرمان برای اجرای طرح های کوتاه مدت تامین اعتبار لازم را انجام نداده اند و وضعیت کنونی شهر کرمان به لحاظ تامین آب متوجه کم کاری و یا ترک فعل کدام دستگاه است؟

محمد هادی زاده یکی از شهروندان ساکن منطقه سرآسیاب که یکی از مناطق پر آب کرمان محسوب می شود و نهری دائمی در آن در جریان است به خبرنگار بازار می گوید: از یک هفته قبل آب نداریم و مردم برای تامین آب مجبورند آب مورد نیاز را از تانکرهای آب و یا نهری که در ابتدای این منطقه جریان دارد تامین کنند.

وی افزود: برای تامین آب شرب هم به خرید آب معدنی و یا انتقال آب با دبه از مناطق دیگر شهر به خانه هایشان روی آورده اند.

مشکل سال گذشته مجددا تکرار شد

وی از مسئولان خواست برای رفع مشکل مردم هر چه زودتر چاره اندیشی کنند تا در گرمای ۴۵ درجه ای دمای هوا با مشکلات کمتری مواجه باشند.

حسن قدوسی نیز ساکن محله سیدی است که به خبرنگار بازار می گوید: هر سال در فصل تابستان با این مشکل مواجه می شویم و مشخص نیست با وجود گذشت ماهها زمان هیچ کاری برای حل مشکل انجام نشده است؟

مسئولان که می دانستند در شهرک سیدی سال گذشته آب قطع شد چرا در طول زمستان و پاییز کاری برای رفع این مشکل نشد و دوباره مردم با همان مشکل قبل مواجه شدند

وی ادامه داد: مسئولان که می دانستند در شهرک سیدی سال گذشته آب قطع شد چرا در طول زمستان و پاییز کاری برای رفع این مشکل نشد و دوباره مردم با همان مشکل قبل مواجه شدند؟

توپ در زمین مردم افتاد

با وجود گلایه های مردم اما گویا از دید مسئولان استان کرمان همچنان توپ در زمین مردم است و افزایش مصرف و عدم مصرف بهینه را دلیل بروز مشکل می دانند.

هر چند لزوم صرفه جویی در مصرف آب امری انکار نشدنی است اما مساله قابل توجه این است که توسعه بی وقوفه طرح ها برای خدمات رسانی بهتر و پیش بینی وضعیت تامین منابع توسط مسئولان نیز از ابتدایی ترین اصول مدیرتی است.

با این وجود وعده داده شده که به زودی با اضافه شدن چند حلقه چاه جدید به شبکه تامین آب شهر کرمان این مشکل رفع خواهد شد و در نهایت با افتتاح فاز نخست انتقال آب خط لوله خلیج فارس از رفسنجان به کرمان مشکل کاهش می یابد.

نکته نگران کننده ثبت دمای بالای ۵۰ درجه در شهداد و کمبود آب در این شهر است، افزایش دما موجب گرمازدگی تعدادی از مردم در این شهر نیز شده است.

در کنار مردمی که در سطح شهر کرمان از بی آبی رنج می برند گزارشهایی در خصوص بی آبی در بلوار جمهوری اسلامی، خیابان هلال احمر، خیابان شهید صدوقی، شهرک مطهری و محلات حاشیه ای همچون سرآسیاب فرسنگی، شهرک سیدی، شهرک شهید همت، شهرک قمر بنی‌هاشم و شهرک چهارده معصوم نیز دریافت شده است.

تلاش می کنیم مشکل به حداقل برسد

استاندار کرمان در حاشیه نشست شورای راهبردی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: تمام تلاش خود را برای رفع مشکل آب شهر کرمان به کار گرفته ایم و در تلاش هستیم مشکل را به حداقل برسانیم.

محمد مهدی فداکار بیان کرد: متاسفانه مدیریت مصرف آب در کرمان به صورت مناسب در گذشته انجام نشده است و شاهد هستیم در برخی مواقع با آب شرب کشاورزی می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با محدودیت جدی در خصوص تامین آب و منابع مواجه هستیم و آبدهی چاه ها کاهش یافته و درکنار آن شبکه آبرسانی نیز فرسوده است و موجب هدر رفت آب می شود.

وی گفت: در کرمان با یک میلیون نفر جمعیت هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شبکه وارد می شود اما جوابگوی مصرف نیست.

این در حالی است که طبق پیش بینی هواشناسی استان کرمان امروز دمای هوا در کرمان به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد و در چنین شرایطی مصرف آب نیز افزایش خواهد یافت.

مردم صرفه جویی کنند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان نیز در خصوص آخرین وضعیت تامین آب کرمان به خبرنگار بازار گفت: هم اکنون فشار آب به گونه ای مدیریت می شود که مطابق الگوی مصرف در مناطق مختلف آب در دسترس مردم قرار گیرد.

علیرضا عبدیان بیان کرد: تمام تلاش خود را می کنیم که قطعی آب در کرمان نداشته باشیم و در این راستا همکاری مردم نیز بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: انتقال آب از خط لوله صنعت(خلیج فارس) به کرمان در حال انجام است و یکی از مصوبات سفر دولت به استان می باشد که کار در دو جبهه با سرعت در حال انجام است.

این در حالی است که پیش از این برخی از مسئولان کرمان با انتقاد از عدم اختصاص بودجه از کندی اجرای این طرح ابراز گلایه کرده بودند.

به هر روی مردم کرمان علیرغم گفته های مسئولان در محلات مختلف با قطعی آب در برخی از ساعات روز مواجه شده اند و رفع این مشکل نیاز به تلاش شبانه روزی مسئولان برای اجرای طرح های کوتاه مدت برای تقویت شبکه آب شهر کرمان دارد.

کد خبر: ۲۲۷٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      1 0
      سلام،با توجه به اینکه مشکل کمبود آب شرب مرتبط با مقطع کنونی کرمان نمیباشد، متصور است بدترین سناریو توسط مسئولان استان رقم خورده و با جوسازی با کمبود آب ، ناشی از گمانه زنی حضور رئیس جمهور به استان و استفاده از بودجه برای انتقال آب از خلیج فارس میباشد.
    • رضا IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      3 0
      با توجه به اینکه سطح آب زیر زمینی در کرمان بالاست مهمترین عامل کمبود اب شرب بی تدبیری و ضعف مسئولین شهریست. به دلیل گسترش بیهوده و بی دلیل شهر و در نتیجه هزینه هاژ بالای تامین فشار و کمبود چاههای آب شرب.
    • ناشناس IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      7 0
      اگر آب به مردم بدهند فولاد هایشان را چکار کنند که منبع درآمد است برایشان
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 0
      بخداشهرک مطهری افتصاح بی آبی هست
    • ناشناس US ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 0
      سر نمایندگان مجلس به سلامت که زمان نیاز به رای مردم قول حل همه مشکلات را میدهند، اما۰۰۰۰۰وقتی رای را گرفتن۰۰۰۰