۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
معادن بافق نقش اول توسعه اقتصادی | جلوگیری از خام فروشی تا بازچرخانی دپوهای معدنی
گزارش بازار از مهد سنگ‌آهن ایران؛

معادن بافق نقش اول توسعه اقتصادی | جلوگیری از خام فروشی تا بازچرخانی دپوهای معدنی

یزد- بافق را بزرگترین نقش آفرین سنگ آهن ایران می دانند اما کارشناسان عقیده دارند که با جلوگیری خام فروشی و بازچرخانی دپوهای معدنی می توان این نقش را حتی پر رنگ تر هم کرد.

بازار، گروه استان‌ها: نام بافق با آهن گره خورده است شهرستانی که نقش مهمی در تولید سنگ آهن کشور و خاور میانه دارد معادنی که تلاش دارند سهم خوبی از توسعه اقتصادی کشورمان داشته باشند آن هم با بازچرخانی دپوها و همچنین دوری از خام فروشی؛

محمدحسین مرادیان معاون معدنی و قائم مقام شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه این مجتمع بر اساس قراردادی بین شرکت سنگ آهن مرکزی بافق و شرکتی به عنوان نماینده سازمان انرژی اتمی در محدوده‌ای به وسعت ۴۰ کیلومتر مربع، عملیات اکتشاف سنگ آهن را آغاز کرده است، گفت: این قرارداد سال گذشته منعقد و در چند ماه گذشته پنج اندیس در این محدوده شناسایی شد که بر اساس برآورد کلی، ذخیره آنومالی هشت ناریگان، ۱۵ میلیون تن است.

مدیرعامل معدن آریز موسوم به آنومالی D۱۹ هم در این باره اعلام کرد: یکی از مطالبات مهم مردم منطقه مباحث زیست محیطی بوده که در این زمینه مجوزهای لازم اخذ و ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

کاظم پور مدیرعامل معدن آریز: برآورد اولیه سنگ آهن آنومالی D۱۹ بین ۱۰۰ تا ۲۴۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار ۴۰ درصد است

محمدرضا کاظم پور در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از رسالت‌های زیست محیطی را توسعه فضای سبز در صورت تامین آب مورد نیاز اعلام کرد و افزود: بخش جنوبی معدن فعال بوده و برآورد اولیه سنگ آهن آنومالی D۱۹ بین ۱۰۰ تا ۲۴۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار ۴۰ درصد است.

بازچرخانی دپوهای معدنی

جلیل فرزاد مدیر پروژه پرعیار سازی سنگ‌های دپو شده از استخراج و اکتشاف معدن چغارت نیز در گفتگو با خبرنگار بازار هدف از اجرای این پروژه را استفاده از دپوهای معدنی عنوان کرد و افزود: برآورد اولیه سنگ‌های دپو شده در این منطقه ۳۵ میلیون تن است که این حجم دارای ۱۲ درصد سنگ آهن است همچنین هدف ما جداسازی سنگ آهن از حداقل ۹۰ درصد این باطله‌ها و سنگ‌های دپو شده محسوب می شود.

میرعلی حق شناس کارشناس برق نیروگاه گازی ۲۵ مگاواتی چغارت هم به عنوان یکی از اقدامات در راستای توسعه صنعتی و معدنی بافق، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این نیروگاه با هدف تامین ۲۵ مگاوات برق پایدار برای تامین توان مصرفی کارخانه گندله سازی احداث شده است، اظهار داشت: برای احداث این نیروگاه هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده البته باید تاکید کرد که عملیات احداث این پروژه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آغاز و بر اساس برنامه زمان بندی تا دهم تیر امسال به بهره برداری می رسد.

کاهش آلودگی های زیست محیطی با فعالیت کارخانه گندله سازی

معاون تولید سنگ آهن مرکزی بافق درباره کارخانه گندله سازی سه‌چاهون و نقش آن در کاهش آلایندگی معدنی به خبرنگار بازار گفت: با توجه به فعال نشدن واحد آگلومره، ۳۰۰ هزار تن نرمه در کنار کارخانه انبار شده بود که در مواردی خام فروشی نیز انجام می‌شد بر این اساس طرحی برای استفاده از این ظرفیت با استفاده از امکانات موجود کارخانه برای تولید گندله ایجاد شد.

امیر معینی اظهار داشت: در هر ساعت ۳۵ تن نرمه گندله در این واحد تولید می شود که دوباره به مدار تولید گندله باز می‌گردد که این اتفاق، ارزش افزوده بیشتری نسبت به خام فروشی دارد و از آلودگی های زیست محیطی نیز جلوگیری می کند.

ظرفیت اشتغالزایی ۸۰۰ نفری در کارخانه آهن اسفنجی

مدیر اجرای واحد آهن اسفنجی بافق با بیان اینکه این کارخانه ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی در سال را دارد که کلنگ آن به تازگی زده شده و ظرف ۳۶ ماه آینده بهره برداری خواهد شد، اظهار داشت: برای این طرح ۲۳۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده و پیش‌بینی می شود تا پایان امسال شاهد پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی این واحد بزرگ باشیم.

محمد رنجبر ادامه داد: مصرف آب و انرژی در این واحد با بهره برداری از تکنولوژی‌های روز در مقایسه با سایر واحدهای مشابه بسیار کاهش خواهد یافت و تامین آب نیز از طریق پساب شهر بافق صورت می گیرد همچنین باید تاکید کرد که ظرفیت اشتغالزایی این طرح حدود ۸۰۰ نفر خواهد بود به نحوی که پس از بهره برداری برای ۳۲۰ نفر به طور مستقیم و برای چهار هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

معادن بافق نقش اول توسعه اقتصادی / جلوگیری از خام فروشی تا بازچرخانی دپوهای معدنی

ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در بافق

اما معادن در کنار فعالیت‌هایی که برای کاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش بهره وری و کاهش خام فروشی با ایجاد واحدهای جوار معدنی انجام داده اند، رسالت های اجتماعی خود را نیز دنبال کرده اند. در حال حاضر پروژه ورزشی شامل استخر سرپوشیده کوثر و دهکده توریستی ورزشی در شهرک آهنشهر بافق از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در حال ساخت است.

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن بافق در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه احداث و بازسازی استخر سرپوشیده کوثر از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد، اظهار داشت: تمامی سیستم این استخر هوشمند است و از فضاهای سونا، جکوزی، مه پاش سرد، سالن ماساژ، استخر بهره‌مند است.

علی منصوریان با اشاره به اینکه این استخر در فضایی به وسعت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع احداث شده و برای بازسازی آن ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: ظرفیت هر سانس این استخر ۱۲۰ نفر است و قادر به ارائه خدمت به تمامی مردم شهرستان بافق است.

ایجاد دهکده توریستی ورزشی آهنشهر

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن بافق درباره ایجاد دهکده توریستی ورزشی آهنشهر نیز گفت: این مجموعه در فضایی به وسعت ۵۰ هکتار احداث می‌شود و بر اساس برآوردهای انجام شده، این مجموعه ظرف مدت پنج سال احداث خواهد شد.

یکی دیگر از اقدامات شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در شهرستان بافق، ساماندهی و تکمیل تفرجگاه وحشی بافقی است

منصوریان در مورد ظرفیت‌های ورزشی شهرستان بافق و باشگاه سنگ آهن بافق بیان کرد: این باشگاه در حال حاضر در ۲۱ رشته ورزشی از جمله هندبال، تیراندازی، والیبال ساحلی، فوتبال و … فعالیت می کند. از سوی دیگر باشگاه سنگ آهن بافق در لیگ برتر بسیاری از رشته های ورزشی نماینده دارد و در برخی رشته ها از جمله هندبال افتخارات بسیاری کسب کرده است.

بازسازی شهربازی بافق

مهدی دهستانی مدیر طرح بازسازی شهربازی آهنشهر در گفتگو با خبرنگار بازار این اقدام را در راستای ارتقای خدمات رفاهی و تفریحی در شهر معدنی بافق عنوان کرد و گفت: وسایل این شهربازی از استاندارد خارج شده است، جمع آوری تمامی وسایل بازی و خریداری و نصب وسایل جدید و استاندارد، در برنامه است و تلاش می کنیم وسایل مدرن و به‌روز و متناسب با اقلیم بافق در این شهربازی نصب شود.

وی با اشاره به وسعت ۹ هکتاری این شهربازی بیان کرد: فاز یک عملیات بهسازی و بازسازی این پارک، نصب و راه اندازی وسایل حرکتی و مهارتی است که تا پایان تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود.

یکی دیگر از اقدامات شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در شهرستان بافق، ساماندهی و تکمیل تفرجگاه وحشی بافقی در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر بافق و در مسیر جاده بافق به بهاباد است. این تفرجگاه با توجه به مکان مناسب از نظر آب و هوایی و چشم انداز و ارتفاع مناسب، می تواند فضایی مناسب برای شهروندان بافق باشد. این زیرساخت در فضایی به وسعت ۵۰ هکتار ایجاد شده و هم اکنون مراحل اجرایی خود را طی می کند.

کد خبر: ۲۲۷٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 0
      لطف رسیدگی کنن به حقوق کارگرها معدن سنگ آهن که ۴ ماه حقوقشون واریز نکردن همش امروز و فردا میکنن تو این اوضاع بد اقتصادی