۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
شیر برقی چیست و چرا باید در خرید آن دقت کنیم ؟

شیر برقی چیست و چرا باید در خرید آن دقت کنیم ؟

شیرهای برقی جایگاه بسیار مهمی در صنایع مربوطه دارند زیرا با وجود آنها علاوه بر جلوگیری از خطر انفجار و حوادث غیرمترقبه، باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش دقت بیشتر در کار میشوند.

به گزارش بازار، شیرهای برقی جایگاه بسیار مهمی در صنایع مربوطه دارند زیرا با وجود آنها علاوه بر جلوگیری از خطر انفجار و حوادث غیرمترقبه، باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش دقت بیشتر در کار میشوند. این شیرها کاربردهای گسترده‌ای در امور خانگی و صنعتی از جمله در تاسیسات و سیستم ‌های آبیاری اتوماتیک، مصارف پزشکی، وسایل سرمایش و گرمایش، صنایع پتروشیمی و... دارند. در ادامه این مقاله علاوه بر آشنایی با انواع و کاربرد شیر برقی در صنایع، نحوه خرید و تهیه این نوع شیرها و ... نیز به شما عزیزان معرفی می‌گردد تا در صورت نیاز با آگاهی لازم جهت تامین این قطعات مهم و حیاتی اقدام نمایید.  

شیر برقی چیست؟

شیر برقی یک شیر الکترومکانیکی است که معمولا جهت کنترل جریان مایع یا گاز استفاده می شود. شیرهای برقی دارای انواع مختلفی هستند اما انواع اصلی آنها یا به صورت پایلوت یا مستقیم عمل می کنند. شیرهای نوع پایلوت بیشترین استفاده را دارند که از فشار خط سیستم برای باز و بسته کردن دهانه اصلی در بدنه شیر استفاده می کنند.

این شیرها دارای یک سلونوئید هستند که یک سیم پیچ الکتریکی با یک هسته فرومغناطیسی متحرک (پیستون) در مرکز آنها قرار دارد. در حالت استراحت، پیستون یک روزنه کوچک را می بندد و جریان الکتریکی از طریق سیم پیچ، یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی یک نیروی رو به بالا به پیستون که دریچه را باز کرده وارد می کند.

شیر برقی چگونه کار می کند؟

شیرهای برقی، واحدهای کنترل جریان هستند که با توجه به نوع شیر مورد نظر و اینکه در هر زمان در حالت فعال (روشن) هستند یا نه، می توانند جریان را محدود یا فعال کنند.

در یک شیر برقی استاندارد از نوع «قرقره» یا «poppet»، خود شیر مستقیما به یک پیستون، آرمیچر محوری یا دستگاه مشابه دیگری وصل میشود که برای اکثر مدل‌ ها در برخی از پیکربندی‌ ها به فنر نصب می‌ شود. این پیستون در داخل یک لوله توخالی قرار دارد که اغلب به عنوان "هسته برقی" نامیده می شود.

هنگامی که به صورت الکتریکی انرژی می گیرد، سیم پیچ در اطراف بیرون این هسته یک میدان مغناطیسی در داخل لوله ایجاد می کند. این به نوبه خود بر حرکت پیستون تأثیر می گذارد که پس از آن شیر را در جهت خاصی هل می دهد یا می کشد و نتیجه نهایی باز یا بسته شدن سیستم جریان میباشد. نحوه دقیق عملکرد شیر برقی، چه برای باز کردن یا بستن یک شیر در صورت فعال شدن خودکار، به نوع و پیکربندی خاص شیر و کنترل کننده شیر برقی انتخاب شده و در نتیجه وضعیت عملکرد عادی آن بستگی دارد.

شیر برقی چیست و چرا باید در خرید آن دقت کنیم ؟

انواع شیر برقی

همانطور که در ادامه خواهید دید، شیرهای برقی را می توان به دسته های کلی زیر تقسیم کرد: عمل مستقیم یا سلونوئید پیلوت. شیرهای برقی هدایت شونده را می توان به شیرهای هدایت شونده داخلی یا خارجی تقسیم کرد و گاهی اوقات به آنها شیرهای برقی با کمک سروو نیز گفته می شود. در زیر 5 نمونه از شیرهای برقی توضیح داده میشود.

1. دریچه های مستقیم

شیر برقی مستقیم (یا با عملکرد مستقیم) ساده است و معمولا برای کاربردهایی با دبی نسبتا کم استفاده می شود. برای عملکرد خود، به فشار خارجی بستگی ندارد. هنگامی که فعالیت الکترومغناطیسی در سیم پیچ، پیستون را به سمت بالا می کشد تا به رسانه اجازه عبور دهد (یا برعکس برای دریچه های معمولاً باز) با عمل مستقیم باز می شود.

شیرهای مستقیم اثر حداقل فشار کاری یا اختلاف فشار ندارند. قطر روزنه (همراه با نیروی مغناطیسی اعمال شده به شیر برقی) میزان جریان و حداکثر فشار کاری را تعیین می کند.

2. شیرهای پایلوت

شیرهای پایلوت (همچنین به آنها "سروی کار" یا "پلوت کار" نیز گفته می شود) دریچه هایی با عملکرد غیر مستقیم هستند. باز و بسته شدن این شیرها با دیفرانسیل فشار متوسط اتفاق می افتد، بنابراین فشار 0.5 بار حداقل است. شیرهایی که به صورت پایلوت کار می کنند به انرژی الکتریکی کمتری نیاز دارند، با سرعت کمتری کار می کنند و برای باز ماندن به توان کامل نیاز دارند. این شیرهای برقی برای کاربردهایی با دبی بالا و فشار مناسب مناسب هستند. شیر برقی یونیدی از جمله برندهای تولید کننده شیرهای پایلوت میباشد.

فرآیند جریان شیر غیر مستقیم یک جهته است. بین درگاه های ورودی و خروجی یک غشای لاستیکی وجود دارد که دارای یک سوراخ کوچک برای جریان دادن رسانه از ورودی به محفظه بالایی است. تقویت محفظه فشار اضافی به شیر برقی های کوچکتر اجازه می دهد تا سرعت جریان زیادی را مدیریت کنند.

هنگامی که شیر معمولاً بسته است، فشار ورودی از بالای غشا و فنر نگهدارنده بالای آن آن را بسته نگه می دارد. هنگام روشن شدن شیر برقی، روزنه خلبان باز می شود و فشار بالای دیافراگم کاهش می یابد. این یک اختلاف فشار در دو طرف غشا ایجاد می کند و باعث می شود که آن را بلند کند تا محیط بتواند از ورودی به درگاه خروجی جریان یابد. برای یک شیر "معمولا باز"، این فرآیند با همان قطعات کار می کند، اما برعکس.

3. شیرهای دو طرفه

شیرهای دو طرفه رایج ترین نوع شیر کنترل برقی هستند. دو پورت وجود دارد: پورت حفره و پورت سوراخ بدن. هر پورت به طور متناوب برای شروع و توقف جریان رسانه استفاده می شود.

یک شیر دو طرفه به صورت "معمولا باز" یا "به طور معمول بسته" تنظیم شده است. شیرهای دو طرفه معمولاً بسته بیشتر رایج هستند و تا زمانی که انرژی الکتریکی باعث باز شدن دریچه شود بسته می مانند.

شیر برقی چیست و چرا باید در خرید آن دقت کنیم ؟

شیر برقی معمولی بسته رایج ترین است و تا زمانی که منبع تغذیه باعث باز شدن آن نشود، بسته باقی می ماند. شیر معمولاً باز به طور پیش فرض باز است تا زمانی که منبع تغذیه شیر را ببندد. هنگامی که برق قطع می شود، شیر دوباره به حالت پیش فرض خود باز می شود.

4. دریچه های سه طرفه

طراحی شیرهای برقی سه طرفه شامل سه پورت می باشد. شیر سه طرفه برای عملیاتی که نیاز به فشار متناوب و کامل دارند، به خوبی کار می کند. فقط دو پورت را می توان در یک زمان مشخص وصل کرد. در زیر تنظیمات مختلف مربوط به یک شیر سه طرفه وجود دارد.

● تنظیم اختلاط (دو ورودی و یک خروجی): هنگامی که پیستون حالت بدون برق دهانه پایین را مسدود می کند، رسانه از ورودی بالا به خروجی جریان می یابد. هنگام روشن شدن، پیستون به سمت بالا می‌کشد تا خروجی بالایی را ببندد، بنابراین رسانه از ورودی دیگر به خروجی می‌رود.

● تنظیم انحراف (یک ورودی و دو خروجی): هنگامی که در حالت بدون برق، پیستون دهانه پایینی را مسدود می کند، رسانه از ورودی به خروجی بالا حرکت می کند. در حالت تغذیه، پیستون به سمت بالا حرکت می کند تا خروجی بالایی را ببندد، بنابراین رسانه از ورودی به خروجی دیگر مسیر می یابد.

● راه اندازی جهانی: این طراحی اجازه می دهد تا رسانه ها در هر جهت جریان داشته باشند، اما مانند شیرهای دوطرفه فوق الذکر، تنها دو پورت در یک زمان به هم متصل می شوند.

5. دریچه های چهار طرفه

شیرهای چهار طرفه معمولاً با یک سیلندر یا محرک دو اثره استفاده می شوند و شامل چهار یا چند اتصال پورت هستند. دو پورت از چهار پورت فشار را تامین می کنند و دو پورت دیگر برای فشار اگزوز استفاده می شوند. تنظیمات یک شیر چهار طرفه یا معمولاً باز است، معمولاً بسته است یا جهانی است.

نتیجه

سلونوئیدها در تعداد زیادی از کاربردهای گاز و نفت به کار می روند. این قطعات همچنین در اتومبیل‌ ها، قایق ‌ها و لوازم خانگی بی‌شماری استفاده می‌شوند. شیرهای برقی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند زیرا دارای مزایای زیادی هستند. برای شروع، اینها بسیار همه کاره هستند و در تعداد زیادی از سیستم های متنوع استفاده می شوند که شامل کاربردهای مربوط به هوا، آب، گاز، بخار و گازها و مایعات بی شمار دیگر می شود.

این واقعیت وجود دارد که اینها در مدیریت کنترل جریان خودکار در مورد مایعات و گازها بسیار کارآمد هستند. در مقایسه با انواع دیگر شیرها، این شیرها به سیم کشی یا تلاش بسیار کمی نیاز دارند.

تعداد بسیار زیادی از فرآیندهای صنعتی شامل حرکت گاز یا مایع است و برای این منظور استفاده از یک شیر برای تنظیم جریان ضروری است. این چیزی نیست که انسان بتواند آن را با انجام دستی بسیار کارآمد مدیریت کند. یک سیستم خودکار بهترین راه برای انجام آن است، از این رو نیاز و اهمیت شیرهای برقی است. بنابراین شیر برقی در زبان مردمی دستگاهی است که به طور خودکار جریان مایع یا گاز را تنظیم می کند.

این توانایی آنها به آنها اجازه می دهد تا جریان سوخت در موتور و جریان آب در ماشین ظرفشویی را کنترل کنند. شیر برقی که برای تنظیم جریان سیال هیدرولیک استفاده می شود، شیر برقی هیدرولیک نامیده می شود. هنگامی که از آن برای تنظیم جریان گاز تحت فشار استفاده می شود، شیر برقی پنوماتیکی نامیده می شود. یک شیر برقی در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. اینها شامل کنترل عملیات هیدرولیک، مدیریت فشار هوا، کارخانه‌های تصفیه آب که آب را تصفیه می‌کنند، مدیریت عرضه سوخت در خودروها، شرکت‌های تولیدی، ابزار آنالیز خون و پالایشگاه‌های نفت است.

شیرهای برقی ممکن است چیزی نباشد که اکثر مردم در زندگی روزمره خود به آن فکر می کنند، اما به دلیل کاربردهای بی شماری که به خود اختصاص می دهد، بخش مهمی از آن است. اگرچه بسیاری از ما کاملاً نمی‌دانیم که آنها در مورد چیست، اما آنها بخش مهمی از فرآیندها و سیستم‌هایی هستند که زندگی مدرن را تشکیل می‌دهند. از کمک به راه اندازی خودروها و توانمندسازی هواپیماها برای پرواز و از ایمن سازی محل هتل برای کمک به تامین برق ماشین لباسشویی و شیرهای برقی تهویه مطبوع، زندگی ما را بدون اطلاع ما بسیار بهتر می کند.

شیرهای برقی بسیار محبوب هستند زیرا ساده، بسیار موثر و مقرون به صرفه هستند. آنها بخشی جدایی ناپذیر از اکثر پروژه های صنعتی به دلیل توانایی آنها در افزایش کارایی و در نتیجه افزایش سودآوری هستند. این واقعیت که طیف گسترده ای از شیرهای برقی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف تعداد زیادی از صنایع وجود دارد، تضمین می کند که حضور آنها در صنعت و شرکت های تجاری در همه جا وجود دارد.

شیر برقی چیست و چرا باید در خرید آن دقت کنیم ؟

با توجه به اهمیت این شیرها در مدیریت کارآمد برنامه های کاربردی در سراسر صنایع، مهم است که آنها را از بهترین تامین کنندگان تهیه کنید.

فروشگاه بانک صنعت ارائه دهنده انواع برندهای شیرهای برقی از جمله شیر برقی TORK (ترک)، شیر برقی PVD (پی وی دی) ترکیه، شیر برقی UNI-D (یونیدی) چین واقع در بازار لاله زار تهران میباشد که با بیش از 40 سال سابقه درخشان، بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات پنوماتیک و ابزار دقیق را عرضه کرده و بفروش می رساند.

شما عزیزان میتوانید انواع مختلف شیرهای برقی را با مناسب ترین قیمت بصورت فیزیکی و اینترنتی از فروشگاه بانک صنعت تهیه نمایید. گارانتی فروشگاه و شرکتی تمامی محصولات و مشتری مداری و جلب رضایت مشتری همراه با مناسب ترین قیمت دغدغه مهم و اصلی پرسنل این فروشگاه میباشد. اگر قصد خرید شیر برقی را دارید پیشنهاد ما فروشگاه بانک صنعت میباشد.

جهت خرید شیر برقی میتوانید بصورت فیزیکی و یا بصورت اینترنتی خرید خود را انجام دهید.

کد خبر: ۲۲۷٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha