۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
شیوه درست تغذیه گوسفند و تهیه خوراک برای گله

شیوه درست تغذیه گوسفند و تهیه خوراک برای گله

گوسفندان به دلیل اهمیت بالایی که در تامین نیازهای بشری مثل تامین نیاز به گوشت و محصولات لبنی برعهده دارند، سال هاست توسط ما انسان‌ها پرورش داده می‌شوند.

به گزارش بازار، گوسفندان به دلیل اهمیت بالایی که در تامین نیازهای بشری مثل تامین نیاز به گوشت و محصولات لبنی برعهده دارند، سال هاست توسط ما انسان‌ها پرورش داده می‌شوند. یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در زمینه پرورش سودآور گوسفند توجه به نوع خوراک و تغذیه این حیوانات است که به طور مستقیم بر عملکرد، رشد و سلامت این حیوانات اثرگذار است. متاسفانه در روش‌ سنتی دامداری کمتر به موضوع تهیه جیره متعادل و خوب برای این حیوانات اهلی توجه می‌شود. 

در این مقاله، به بررسی تغذیه گوسفند و اهمیت آن خواهیم پرداخت و نکات مهمی را شرح می‌دهیم.

تغذیه و خوراک دهی به گوسفندان باید چگونه باشد؟

استفاده از یک خوراک باکیفیت و بالانس شده برای گوسفندان مهم است زیرا علاوه بر افزایش تولید محصولات دامی و بهبود ضریب تبدیل این حیوانات به سلامتی و رشد آنها در طول زمان نگهداری نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. تغذیه نامناسب می‌تواند منجر به کاهش وزن، کاهش تولید شیر گوسفند، کاهش مقاومت در برابر بیماری‌ها و کاهش تولید گوشت و پشم گوسفند شود. بنابراین به عنوان یک دامپرور همواره باید به فکر استفاده از یک جیره خوب و البته مقرون به صرفه باشید. 
تهیه یک فرمول و برنامه عالی برای تهیه جیره باید توسط یک کارشناس جیره نویس و دامپروری انجام شود. 

ترکیبات مغذی مورد نیاز برای گوسفندان داشتی و پرواری

همانطور که مطلع هستید گوسفند برای رشد و سلامتی مناسب نیاز به ترکیبات غذایی خاص و متنوعی دارد. این ترکیبات شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پروتئین‌ها از منابع مختلفی مانند علوفه‌ها، کنجاله، غلات و غیره در جیره گوسفندان تامین می‌شود. کربوهیدرات‌ها هم از طریق مصرف علوفه‌ها و غلات بدست می‌آیند.
گروه چربی‌ها نیز برای تأمین انرژی لازم برای گوسفند مورد نیاز هستند. در کنار این مواد مغذی در خوراک گوسفندان باید مقادیری مناسبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، سلنیوم و موارد دیگر گنجانده شود. 

مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه گوسفند

در کنار سایر مواد غذایی، گوسفندان برای رشد و سلامتی بهتر به انواع معدنی معدنی نیاز دارند. یکی از مهمترین مواد معدنی برای گوسفند، کلسیم است که در سلامت استخوان‌ها و دندان‌های این حیوانات نقش مهمی را برعهده دارد.  به طور کلی مواد معدنی به جز حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن گوسفندان، برای افزایش تولید شیر، وزن گیری و بره زایی گوسفندان مفید هستند.

نکات مهم در تغذیه گوسفند
در فرایند تهیه خوراک گوسفند باید به چند نکته مهم توجه کرد. اولاً، تنوع مواد مغذی در رژیم غذایی این حیوانات بسیار اهمیت دارد. گوسفند نباید تنها به یک نوع علوفه یا خوراک وابسته شود، بلکه باید از تنوع منابع تغذیه‌ای مختلف بهره برد. ثانیاً، کیفیت علوفه و خوراک مصرفی بسیار مهم است. باید از علوفه‌ها و خوراک‌های با کیفیت و تازه استفاده شود تا تأمین تمامی نیازهای غذایی گوسفند صورت گیرد. همچنین، فراهم سازی آب کافی برای گوسفند بسیار ضروری است. گوسفند باید به طور مداوم به آب تازه و پاک دسترسی داشته باشد.
اگر هم قصد تغییر در مواد تشکیل دهنده جیره گوسفندان خود را دارید باید این تغییرات را کم‌کم و طی یک دوره سازگاری در جیره اعمال کنید تا دستگاه گوارش آنها به خوراک جدید عادت کنند.. این کار باعث جلوگیری از نفخ و اسیدوز در شکمبه گوسفندان خواهد شد.

تغذیه در دوره‌های مختلف زندگی گوسفند 
در طول عمر گوسفند، نیازهای تغذیه‌ای آن در دوره‌های مختلف متفاوت است. در دوره بره بودن، آغوز و شیر مادر برای رشد و تقویت بدن این حیوان بسیار حیاتی است. در دوره پروار به دلیل اینکه دامداران باید در مدت زمانی کوتاه و مشخص بره‌های خود را بزرگ کنند، وجود انرژی، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در جیره به صورت بالانس شده به شدت ضرورت دارد. 

در زمان باروری و آبستنی نیز، تغذیه صحیح و متعادل می تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد میش آبستن داشته باشد تا علاوه بر کاهش خطرات مرتبط با سقط جنین و سخت زایی، سلامت بدنی میش نیز با مخاطره رو به رو نشود. 

ارتباط تغذیه صحیح گوسفند با پیشگیری از بیماری‌ها
اساساً تغذیه مناسب گوسفندان گله می‌تواند باعث پیشگیری از مبتلا شدن این حیوانات به بیماری‌های گوناگون شود. با تأمین تمامی مواد غذایی مورد نیاز گوسفندان که به سبب سیستم ایمنی بدن گوسفندان تقویت می‌شود، این حیوانات مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها خواهند داشت. همچنین، تغذیه اصولی می‌تواند در جلوگیری از بروز بیماری‌های گوسفندی مختلف مانند کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، بیماری‌های گوارشی و عفونی و مشکلات مربوط به کاهش تولید محصولات دامی کمک کند. 

راهنمای تغذیه گوسفند در مناطق خشک و بیابانی

پرورش گوسفند در مناطق خشک


در مناطق خشک و بیابانی، تغذیه و خوراک دهی به گوسفند باید با دقت بیشتری انجام شود. در این نواحی، علوفه‌های خشک و محدودیت دسترسی به منابع طبیعی و چراگاهی وجود دارد. 
برای تغذیه گوسفند در مناطق خشک و بیابانی، باید از استراتژی‌های مناسب استفاده کرد. مهمترین راهکار در این مناطق این است که در ابتدا دامداران نژادهای مقاوم و سازگار با این نوع شرایط آب و هوایی را پرورش دهند و بعد در فصل مناسب مقادیر کافی از یونجه، جو و غلات را به قیمت مناسب خریداری و ذخیره سازی نمایند و در آخر با مدیریت منابع آبی و مدیریت درست جایگاه نگهداری این حیوانات، بازدهی گله را تا حد امکان افزایش دهند. 

بررسی چند پرسش متداول در خصوص چاق کردن و تغذیه گوسفندان:

میزان خوراک مصرفی برای هر راس گوسفند چقدر است؟
پاسخ به این سوال جواب مشخصی ندارد. از آنجایی که هر گوسفند بسته به نژاد، سن، وزن، جنسیت و هدف پرورش با یکدیگر ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند، نمی‌توان مقدار مشخصی را تعیین کرد. میزان مصرف علوفه، ماده خشک، آجر معدنی ویتامینی و غلات برای هر گله باید توسط جیره نویس مشخص گردد. 


آیا باید ویتامین‌ها و مواد معدنی به صورت مکمل در اختیار گوسفندان قرار بگیرد؟ 
با توجه به اهمیت وجود این مواد مغذی در جیره، می‌توان آن را با استفاده از آجرهای لیسیدنی یا پودر در جیره تامین کرد. در غیر این صورت باید تحت نظارت متخصصان پرورش دام، اقلام جیره به گونه‌ای ترکیب بندی شوند که این نیازها برای بدن گوسفندان تامین شود. البته در کنار مکمل‌ها، بهتره حتما از سایر ریزمغذی‌ها مثل پروبیوتیک و مکمل‌های بافری نیز استفاده گردد. 

آیا تغذیه گوسفندان تأثیری بر سلامت پوست و پشم گوسفندان دارد؟
بله، تغذیه خوب گوسفندان می‌تواند به سلامت پوست و پشم آن‌ها کمک کند. با تأمین تمامی نیازهای غذایی، پوست گوسفندان سالم، نرم و بدون مشکل خواهد بود و دچار مشکلات مثل گندخواری و ریزش پشم نیز نخواهند شد. مواد معدنی در این خصوص بسیار کمک کننده هستند. 

آیا تغذیه صحیح می‌تواند شدت بیماری‌های گوسفند را کاهش دهد؟
بله، تغذیه صحیح و متعادل می‌تواند نقش مهمی در کاهش بیماری‌های گوسفند ایفا کند. با تأمین تمامی نیازهای غذایی و سازگاری با شرایط محیطی، سیستم ایمنی گوسفند تقویت می‌شود و مقاومت آن در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد. 

آیا می‌توانم بر اساس وزن گوسفند، میزان علوفه لازم را تعیین کنم؟
بله، برای تعیین میزان علوفه لازم بر اساس وزن گوسفند و نیازهای غذایی آن، می‌توانید به روش‌های متنوعی از جمله محاسبه تراز غذایی و مصرف علوفه بر اساس وزن گوسفند اقدام کنید. اما بهتر است در این مورد با کارشناسان تغذیه دام مشورت کنید تا میزان مناسبی از علوفه بر اساس نیازهای غذایی گوسفندان تعیین شود.

چگونه گوسفندان را چاق کنیم

آیا تغذیه گوسفند می‌تواند بر کیفیت و کمیت تولید شیر گوسفند تأثیر بگذارد؟
بله، تغذیه گوسفند می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت و کمیت تولید شیر تأثیر بگذارد. با تأمین درست نیازهای غذایی این حیوانات میزان شیر تولیدی آنها افزایش پیدا کرده و در عین حال با ارزش غذایی بهتری نیز بدست می‌آید.

اهمیت استفاده از کنسانتره بره پرواری 

کنسانتره بره پرواری مکمل غذایی مهمی برای گوسفندان پرواری است. این محصول حاوی ترکیبات غذایی مختلفی است که به عنوان یک منبع غذایی غنی و متعادف برای گوسفندان به شمار می‌رود. غالبا کنسانتره بره پرواری در فرآیند تغذیه گوسفندان به عنوان یک منبع پروتئین و انرژی با اهمیت محسوب می‌شود.

این مکمل غذایی حاوی درصد بالایی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات غذایی است که برای رشد و سلامت گوسفندان ضروری هستند. مصرف کنسانتره بره پرواری می‌تواند به بهبود تولید شیر، رشد عضلات و بهبود وضعیت جسمانی گوسفندان کمک کند.

کنسانتره بره پرواری باعث بهبود روند وزن گیری بره ها می‌شود. همچنین، حاوی در اکثر موارد حاوی ویتامین‌های A، D، E و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر و سدیم هستند که به سلامت استخوان‌ها و سیستم عصبی گوسفندان کمک می‌کند.

با مصرف کنسانتره بره پرواری طول دوره پرواربندی کاهش یافته و عملکرد بهتری را از گله خود تجربه خواهید کرد. 
 

آشنایی با فواید یونجه به عنوان یک علوفه پراهمیت در تغذیه دام

یونجه در دسته بهترین علوفه برای گوسفندان، گاو ها و بزها جای می‌گیرد. یونجه منبع غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پروتئین‌های موجود در یونجه مهمترین عنصر تشکیل دهنده بافت‌های بدنی گوسفندان هستند و در رشد و افزایش وزن آنها نقش اساسی دارند. فیبر موجود در یونجه، به بهبود عملکرد گوارشی گوسفندان کمک کرده و سلامت روده‌ها را حفظ می‌کند. همچنین، ویتامین‌های A، C و E موجود در یونجه به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل کرده و به سلامتی سیستم ایمنی و برای سلامت گوسفندان مفید هستند. در ضمن، یونجه حاوی مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، فسفر و آهن است.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 0
      به نظر من با اینکه تو این چند سال گذشته به خاطر گرونی‌های شدید، خیلی از دامدار ها دچار ضرر و زیان شدند اما با یه خرده بالابردن علم و آگاهی، هنوز هم میشه از شغل دامپروری و پرورش گوسفند زنده به درآمد خوب رسید.