۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
بازگشت دلار به مرز روانی ۵۰ هزار تومان! |بانکهای تورم زا نقره داغ می شوند| افت نرخ ارز در بازار رسمی
«بازار» از علل نوسانات نرخ ارز گزارش می دهد

بازگشت دلار به مرز روانی ۵۰ هزار تومان! |بانکهای تورم زا نقره داغ می شوند| افت نرخ ارز در بازار رسمی

قیمت ها در بازار ارز پس از کاهش قابل توجه آن در حالی مدتی است با نوسان همراه شده و در مسیر صعود حرکت می کند که به گفته کارشناسان، بانک مرکزی بدنبال ثبات نرخ این کالا در بازار با نرخ واقعی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از سقوط آزاد قیمت ها در بازار ارز در اواسط ماه گذشته و رسیدن نرخ دلار به رقم ۴۶ هزار تومان، بهای برخی کالاها چون سکه، طلا، خودرو و ... متاثر از افت نرخ ارز در بازار نزولی شدند. کاهش قیمتی که بارقه امید را به دل مردم انداخت که قیمت همه کالاها و خدمات نیز در بازار بتدریج در سراشیبی قرار گیرند، زیرا نه تنها ارزهای بلوکه شده فراونی به کشور بازگشته بلکه طی چند هفته اخیر ارتباطات دیپلماتیک ایران با خیلی از کشورها به خوبی برقرار شده است. از طرفی خبرهای امیدوارکننده از رویکرد مثبت پیشبرد مذاکرات برجام بدنبال ترافیک سفر نمایندگان سیاست خارجی ایران به کشورهای منطقه و حتی فرا منطقه ای نیز دید مردم را نسبت به وضعیت برجام آنطور که منجر به حل تدریجی مسئله تحریم ها با حفظ چارچوب ها شود، تغییر داده است.

حال در چنین شرایطی سئوال این است که چرا قیمت ها در بازار ارز به جایی اینکه روندی نزولی را طی کند یا در یک محدوده قیمتی به ثبات برسد، ولی مسیر عقب گرد را پس از کاهش قیمت ها در پیش گرفته است؟. به طوری که هم اکنون نرخ دلار آزاد در بازار آزاد پس از مدت ها دوباره به کانال ۵۰ هزار تومان رسیده است.

برخی ها بر این باورند؛ نوسان قیمت ها در بازار ارز به نفع دولت بوده چرا که دولت به عنوان بزرگترین دارنده ارز خیلی راغب به افت شدید قیمت این کالا در بازار نیست و معمولا بخش عمده ای از نیازهای خود را از طریق فروش ارز با قیمت نسبتا بالا تامین می کند

چرا ارز پس از سقوط آزاد دوباره روندی افزایشی به خود گرفت؟

کارشناسان معتقدند؛ از آنجایی که ارزهای بلوکه شده زیادی به کشور وارد و دروازه ارتباطات دیپلماسی بر روی برخی کشورها گشوده شده است، این موضوع بایستی تاثیر مثبت خود را بر روی کاهش قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارها آن هم در سطح وسیع به جای می گذاشت، اما متاسفانه اینگونه نشد، به گونه ای که قیمت ها در بازار ارز به عنوان پیشنانی تعیین نرخ همه کالاها و خدمات در بازار به جای کاهش همچنان در حال افزایش است.

افزایش قیمتی که موجب خواهد شد انگیزه چندانی برای سرمایه گذارانی که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور را برای سرمایه گذاری مثبت می دیدند ایجاد نشود و بازار ارز نیز دوباره جولانگاه دلالان سودجو و سفته بازان برای تبدیل ریال به دلار شود. از طرفی برخی ها بر این باورند؛ نوسان قیمت ها در بازار ارز به نفع دولت بوده چرا که دولت به عنوان بزرگترین دارنده ارز خیلی راغب به افت شدید قیمت این کالا نیست و معمولا بخش عمده ای از نیازهای خود را از طریق فروش ارز با قیمت نسبتا بالا تامین می کند.

البته افت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی در در بازار رسمی مبالاتی چنین اظهار نظرهایی را رد می کند چرا که دلاری که طی دو سه هفته گذشته در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به ۴۴ هزار تومان نزدیک شده بود هم اکنون با سیر نزولی همراه است و قیمت هر اسکناس دلار امروز در این بازار با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۲۹۰ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۳۷ تومان اعلام شده است. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی نیز امروز، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۴ هزار و ۹۵۶ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۰ هزار و ۸۶۹ تومان اعلام شده و بهای درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۴۳ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۲۱ تومان تعیین شده است.

با کاهش نرخ ارز، بانک مرکزی باید با تدابیری خاص بازار را به خوبی مدیریت کند تا جهش قیمتی در این بازار اتفاق نیفتد. به نظر می رسد این بانک تا رویه خود را با هدف اصلاح و تثبیت قیمت ها در بازار عوض نکند، نباید منتظر افت بیشتر قیمتها یا عدم افزایش نرخ ها در این بازار بود

توجه به مدیریت بازار ارز برای جلوگیری از جهش قیمت ها

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی و خبره بازار ارز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل رشد قیمت ها در بازار ارز پس از افت قیمت آن، گفت: اگرچه نرخ ها در این بازار بدنبال بازگشت بخشی از ارزهای بلوکه شده ایران همچنین تقویت روابط دیپلماسی کشورمان با برخی کشورهای دنیا کاهشی شد و اکنون قیمت ها دوباره تا حدودی افزایشی شده است را می توان رویه ای معمول و ذات نوسانی بازار عنوان کرد. اما باید به این نکته توجه داشت که نوسان قیمت ها بازار را فعال می کند تا عده ای فروشنده و خریدار ارز شوند و تقاضای نامتعارف برای خروج سرمایه ها از بازار تا حدودی جمع شود.

وی نرخ تعادلی دلار را ۵۲ هزار تومان عنوان کرد و افزود: البته با کاهش نرخ ارز بانک مرکزی باید با تدابیری خاص و اصولی بازار را به خوبی مدیریت کند تا جهش قیمتی در این بازار اتفاق نیفتد. به نظر می رسد این بانک تا رویه خود را با هدف اصلاح و تثبیت قیمت ها در بازار عوض نکند، نباید منتظر افت بیشتر قیمتها یا عدم افزایش نرخ ها در این بازار بود، هر چند چنین رویکردی نیازمند برنامه ریزی درست برای مهار نرخ تورم و جلوگیری از رشد نقدینگی همچنین هدایت این شاخص مهم اقتصادی به بخش تولید برای رونق اقتصادی است تا قیمت ها در بازار خود به خود کاهشی شود.

چنانچه بانک مرکزی قیمت ارز را در بازار مبادله ای به خوبی مدیریت کند و قیمت ها را در بازار همچنان کاهشی در نظر گیرد، نرخ ها نیز در بازار آزاد افزایشی نمی شود، چرا که بازار آزاد همیشه منتظر تعیین نرخ ارز در بازار رسمی برای تعیین قیمت هاست

نوسان نرخ ها در بازار ارز به دلیل نبود تثبیت قیمتها

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور و انتشار اخبار مثبت سیاسی از احتمال از سرگیری برجام اگر چه کمک کرد تا قیمت ارز کاهشی و بدنبال آن نرخ ها در بازار خودرو و طلا نیز افت کند، اما عدم تثبیت قیمت ها در بازار موجب شد شد تا دوباره شاهد رشد قیمت ها در این بازارها شویم. حال چنانچه بانک مرکزی قیمت ارز را در بازار مبادله ای به خوبی مدیریت کند و قیمت ها را در بازار همچنان کاهشی در نظر گیرد، نرخ ها نیز در بازار آزاد افزایشی نمی شود، چرا که بازار آزاد همیشه منتظر تعیین نرخ ارز در بازار رسمی برای تعیین قیمت هاست و چنانچه قیمت ها در این بازار کاهشی در نظر گرفته شود نرخ ارز آزاد نیز کاهشی و یا حداقل روندی افزایشی به خود نمی گیرد.

وی افزود: بانک مرکزی بدنبال مهار نرخ تورم و ایجاد رشد و ثبات اقتصادی در کشور است و بر خلاف گذشته از اختیارات خود برای حفظ ارزش پول ملی استفاده می کند، موضوعی که قبلا کمتر مورد توجه قرار می گرفت. به طور مثال این بانک با مدیریت جدید در راستای رفع ناترازی بانکها گام بر می دارد و با بانکهایی که زمینه ساز رشد نقدینگی و آشفتگی اقتصاد کشور هستند، هشدار داده است؛ در صورت انجام اقداماتی که منجر به رشد نقدینگی و افزایش گردش سرعت پول شوند با برخورد جدی و تنبیه مواجه خواهند شد. این در حالی است که بانک مرکزی قبلا استقلال چندانی در این زمینه برای مقابله و برخورد با بانکهای ناکارآمد و ناسالم را نداشت اما اکنون بانک مرکزی به عنوان یک رگلاتوری بانکی اقدامات خود را برای ساماندهی بانکها آنگونه که بحث مهار تورم و نقدینگی مورد توجه قرار گیرد تاکید دارد.

هر چند طی امروز و روزهای گذشته قیمت ها در بازار رسمی مبادله ارز روندی کاهشی را سپری می کند اما نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت، به طوری که صبح امروز قیمت دلار آزاد برای ساعاتی به بیش از ۵۰ هزار تومان هم رسید اما ظهر امروز قیمت ها در این بازار کاهشی شد و به ۴۹ هزار ۹۵۰ تومان آمد

کاهش قیمت ها در بازار رسمی ارز و افزایش در بازار آزاد!

بنا به این گزارش، هر چند طی امروز و روزهای گذشته قیمت ها در بازار مبادله ارز روندی کاهشی را سپری می کند اما نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت به طوری که صبح امروز قیمت دلار آزاد برای ساعاتی به بیش از ۵۰ هزار تومان هم رسید اما ظهر امروز قیمت ها در این بازار کاهشی شد و به ۴۹ هزار ۹۵۰ تومان آمد. امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۲۱ دلار است. علاوه بر این بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۲۹۰ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۳۷ تومان اعلام و نرخ اسکناس یورو نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۴ هزار و ۹۵۶ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۰ هزار و ۸۶۹ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha