۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
تکنولوژی های جدید ذائقه بازار مس را تغییر داد| هفت درصد معادن مس ایران اکتشاف شده
دبیراتحادیه صادرکنندگان محصولات معدنی ایران؛

تکنولوژی های جدید ذائقه بازار مس را تغییر داد| هفت درصد معادن مس ایران اکتشاف شده

با تکیه بر آخرین اکتشافات انجام شده توسط شرکت ملی مس، ایران بیش از ۵۴ میلیون تن مس محتوی استخراج شده دارد و تنها ۷ درصد از معادن مس ایران مورد اکتشاف قرار گرفته است.

بهناز صفری؛ بازار: بزرگترین معادن مس ایران شامل، چهار معدن بزرگ سرچشمه، سونگون، قلعه زری و میدوک است. به گزارش شرکت ملی مس ایران با تکیه بر آخرین اکتشافات انجام شده توسط شرکت ملی مس ، بیش از ۵۴ میلیون تن مس محتوی استخراج شده است.

براین اساس، منابع اندازه گیری شده توسط شرکت ملی مس ایران با عبور از مکزیک و آمریکا در حال حاضر در جایگاه پنجم مس جهان قرار دارد که می توان این جایگاه را قدرتمندانه و موثر تلقی کرد. گرچه ایران ظرفیت رسیدن به جایگاه های بالاتر را نیز دارد. این درحالی است که ایران با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمینه اکتشافات مس تنها توانسته ۷ درصد از معادن را اکتشاف کند و این نشان دهنده این است که در این زمینه کاستی و چالش هایی وجود داشته است که باید با راهکارهای مختلف برطرف شود.

کامران وکیلی ، دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران به بازار گفت: در حال حاضر نه تنها مس که تمامی محصولات پایه معدنی در ایران و حتی در جهان تابع نوساتی هستند که این نوسانات همیشه در کشورمان وجود داشته است و حوزه مس هم از این چالش ها مستثنی نیست.

وی افزود: طی سال های اخیر قیمت مس تا ۴ هزار دلار افت کرد. ولی الان بالای ۲ هزار دلار تثبیت شده است بنابراین این افت و خیزها گریز ناپذیر است و همیشه وجود دارد .

وی افزود : ذائقه ی بازار با وجود تکنولوژی های جدید تغییر کرده است، بنابراین چنین چیزهایی در بخش عرضه و میزان تقاضا تاثیر گذار است.

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران بیان کرد: به عنوان مثال، تقاضای کشوری مانند چین می تواند در این زمینه بسیار تعیین کننده باشد. البته میزان تقاضا بر روی هر محصولی به خصوص مس می تواند تاثیرات فراوانی داشته باشد. همچنین کشور شیلی هم از جمله کشورهای خریدار مس ایران است که تقاضای آنها بر روی بازار مس ایران تاثیرات فراوانی می گذارد.

وی تاکید کرد: بنابراین شرایط مختلفی که برای یک محصول ایجاد می شود و بازار متفاوت تری را داخل کشور ایجاد می کند. سال گذشته هم مس، این فلز سرخ نوسانات خاص خودش را داشته است.

وکیلی تصریح کرد: البته یکی از مشکلات مهمی که در زمینه مس بسیار تاثیر گذاشته، افت و خیز قیمت ارز بوده که این نوسانات را می توان ریشه سایر مشکلاتی که در این بخش وجود داشته برشمرد. زیرا نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه کاتد محاسبه می شود، بنابراین تاثیراتی که برجای می گذارد بسیار مهم و حیاتی است.

وی اشاره کرد: درحال حاضر بسیاری از ماشین آلاتی که برای استخراج مس استفاده می شود مستعمل شده و عمر مفید خودشان را از دست داده اند. بنابراین استفاده از این ماشین هایی که کهنه و فرسوده شده اند نمی تواند در بخش استخراج و اکتشاف تاثیرگذار باشد و همین مساله است که بین کشور ما با سایر کشورهایی که قدرتمندانه در این زمینه فعالیت می کنند شکاف ایجاد کرده است.

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تاکید کرد: در کشورهای دیگر استفاده از ماشین آلات مدرن در دستور کار معادن قرارگرفته و ماشین های کهنه و قدیمی از رده خارج شده اند. برای همین ما با وجود منابع طبیعی فراوان و پتانسیل های خدادادی نمی توانیم پابه پای آنها پیشرفت کنیم و این چالش بزرگی است که باید برطرف شود.

وی اظهار کرد: البته در زمینه مس و سایر صنایع معدنی با چالش های دیگری مانند تورم، کمبود نیروی انسانی متخصص و نداشتن تکنولوژی های به روز دنیا روبه رو هستیم که باید تمامی این موارد اصلاح شود تا بتوانیم جایگاه خودمان را در حوزه صنایع معدنی جهان به دست آوریم.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha