۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
وزارت نفت نام پالایشگاه‌ها را پتروپالایشگاه نگذارد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

وزارت نفت نام پالایشگاه‌ها را پتروپالایشگاه نگذارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح‌های پالایشی کشور بیشتر مربوط به بهبود فرآیندهای تولیدی پالایشگاه‌های موجود هستند و نمی‌توان آن‌ها را تبدیل پالایشگاه به پتروپالایشگاه نامید.

به گزارش بازار، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، درباره توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: وجه تمایز اصلی پتروپالایشگاه‌ها با پالایشگاه ها، پیچیدگی فرآیندهایی است که در پتروپالایشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه‌های مانند شازند و آبادان و لاوان و سایر پالایشگاه‌هایی که در کشور موجود هستند، پیچیدگی لازم برای پتروپالایشگاه بودن را ندارند؛ این‌ها خوراک اولیه را می‌گیرند و علاوه بر محصولات عمده پالایشگاهی مانند نفت سفید، نفتِ گاز، ال پی جی (گاز مایع)، بنزین و نفت کوره، برخی از محصولاتی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود مانند برخی از حلال‌ها را نیز تولید می‌کنند، اما آن قدر پیچیدگی ایجاد نمی‌کنند که بتوان آن‌ها را پتروپالایشگاه نامید.

نخعی ادامه داد: طرح‌هایی که هم اکنون در پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود، مانند آن چه در پالایشگاه آبادان رخ داد، بیشتر جنبه افزایش بهره وری و اقتصادی کردن سبد محصولات پالایشگاه را دارند.

وی با اشاره به این که تقریبا ۳۹ تا ۴۰ درصد از محصولات پالایشگاه آبادان، نفت کوره است، اضافه کرد: این مسئله برای پالایشگاه بزرگی مانند آبادان درست نیست، زیرا گاهی نفت کوره از خوراک نفت خامی که به آن می‌دهند، ارزان‌تر به فروش می‌رسد، اما در کشورهای توسعه یافته دنیا، متوسط تولید نفت کوره از سبد تولیدات یک پالایشگاه، زیر ۲۰ درصد است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: طرح‌های فعلی، طرح‌های بهینه سازی است؛ نه تبدیل پالایشگاه به پتروپالایشگاه. بیشتر ارتقاء پالایشگاه‌های موجود و بهینه سازی سبد محصولات رخ می‌دهد؛ به این معنی که نفت کوره کمتری تولید شود و به همان نسبت، محصولات سبک‌تر بیشتری مانند بنزین تولید کنیم.

وی تاکید کرد: این مسائل به معنای بهبود فرآیندهای تولیدی است و نمی‌توان نام این طرح‌ها را پتروپالایشگاه گذاشت؛ حداقل منظور نمایندگان مجلس در قانونگذاری این نبوده است.

کد خبر: ۲۲۷٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha