۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
نکاتی که باید پیش از انتخاب کارگزاری بورس بدانید
بازار گزارش می دهد

نکاتی که باید پیش از انتخاب کارگزاری بورس بدانید

با توجه به اینکه برخلاف گذشته، امروزه بخش اعظم معاملات بازار سرمایه به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، بسیار اهمیت دارد کارگزاری را انتخاب کنید که از یک سامانه معاملاتی قدرتمند برخوردار باشد.

بازار؛ گروه بورس: مقایسه بازدهی بازارهای مختلف از جمله طلا، ‌ ارز، بورس و مسکن در بازه زمانی بلندمدت، نشان می‌دهد بازده بورس، به‌طور قابل توجهی بالاتر از تمامی بازارهای دیگر بوده است. از همین‌رو می‌توان با اطمینان گفت این بازار برای افرادی که با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند، گزینه بسیار خوبی به‌شمار می‌رود. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از مهم‌ترین گام‌های ورود به این بازار، یعنی انتخاب بهترین کارگزاری بورس جهت دریافت کد بورسی و آغاز معاملات سهام بپردازیم و برخی از نکات مهم در انتخاب کارگزاری بورس را مورد بررسی قرار دهیم.

از یک کارگزاری بورس چه انتظاراتی دارید؟

پیش از انتخاب یک کارگزاری بسیار مهم است که آن دسته از ویژگی‌هایی را که در انتخاب برایتان اهمیت دارد، مشخص کنید. به‌عنوان مثال شاید ترجیح دهید برای دریافت کد بورسی سراغ کارگزاری بروید که از یک مرکز پشتیبانی قابل اطمینان برخوردار باشد یا به‌دنبال شرکتی با کامل‌ترین زنجیره محصولات مرتبط با سرمایه‌گذاری باشید، شاید هم صرفا قدرت و سرعت سامانه معاملات آنلاین آن کارگزاری برایتان مهم باشد؛ بنابراین بسیار مهم است پیش از دریافت کد بورسی، این عوامل را بدانید و بعد با توجه به معیارهایی که تعریف کرده‌اید بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنید.

مهم‌ترین معیارهای انتخاب کارگزاری

عوامل متعددی هستند که نشان می‌دهند انتظار می‌رود یک کارگزاری بورس تا چه اندازه در برآورده کردن خواسته‌های مشتریان خود موفق باشد. به‌عنوان مثال امکان ثبت‌نام و دریافت کد بورسی به‌صورت آنلاین، یکی از مهم‌ترین این موارد در گذشته بود؛ اگرچه افزایش ضریب نفوذ اینترنت و البته همه‌گیری کرونا طی سال‌های گذشته سبب شد امروزه تقریبا تمامی کارگزاری‌های بورس به مشتریان و متقاضیان دریافت کد بورسی این امکان را بدهند که به‌صورت آنلاین و غیرحضوری مراحل ثبت‌نام و دریافت کد بورسی خود را تکمیل کنند. با این حال جالب است بدانید، کارگزاری فارابی یکی از نخستین کارگزاران بورس بود که این امکان را فراهم کرد و حتی زمانی که افراد باید با در دست داشتن مدارک هویتی خود برای احراز هویت به شعب کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند، با فراهم‌سازی سرویس‌هایی، امکان احراز هویت به‌صورت غیرحضوری را نیز فراهم کرد. با این‌حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این موضوع از آن‌جایی که امروزه توسط تمام کارگزاری‌ها فراهم شده، دیگر نقطه قوت به‌شمار نمی‌رود و موضوعی کاملا رایج است.

از میان دیگر معیارهای مهم در انتخاب کارگزاری بورس می‌توان به لزوم وجود زنجیره کاملی از محصولات مرتبط با سرمایه‌گذاری، قدرت و سرعت سامانه معاملات آنلاین، ارائه اعتبار خرید سهام برای مشتریان، امکان برداشت سریع وجه و البته برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین بورس اشاره کرد. در ادامه، موارد فوق را به‌طور خلاصه بررسی کرده به اهمیت هر کدام از آن‌ها در انتخاب کارگزاری اشاره می‌کنیم.

وجود طیف متنوعی از محصولات سرمایه‌گذاری

افراد در ارتباط با سرمایه گذاری در بورس نظرات و ترجیحات متفاوتی دارند. عده‌ای به سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق خرید و فروش سهام علاقه‌مند هستند و در مقابل، عده دیگری ترجیح می‌دهند از شیوه‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری استفاده کنند. علاوه بر این، گروهی از سرمایه‌گذاران نیز دوست دارند ترکیبی از این حالت‌ها را برگزینند. به‌عنوان مثال با بخشی از منابع مالی خود به خرید و فروش سهام بپردازند و بخشی دیگر را هم در یک صندوق سرمایه‌گذاری بدون ریسک نگهداری کنند؛ بنابراین بسیار مهم است سراغ کارگزاری بروید که تمامی این محصولات را ارائه کند. به‌عنوان مثال، کارگزاری فارابی از این نظر یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. این گروه مالی از طریق شرکت سبدگردان فارابی، مجموعه‌ای کامل از محصولات مرتبط با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را ارائه کرده است. خدمات این مجموعه در حال حاضر شامل صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی صدور و ابطالی و قابل معامله (ETF)، سبدهای سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در بورس است. همچنین این مجموعه با برخورداری یک مرکز مشاوره به‌صورت رایگان به سوالات افراد در حوزه سرمایه‌گذاری نیز پاسخ داده، راهنمایی‌های لازم برای انتخاب شیوه سرمایه‌گذاری در بورس را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

قدرت و سرعت سامانه معاملات آنلاین

با توجه به اینکه برخلاف گذشته، امروزه بخش اعظم معاملات بازار سرمایه به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، بسیار اهمیت دارد کارگزاری را انتخاب کنید که از یک سامانه معاملاتی قدرتمند برخوردار باشد. به‌عنوان مثال، فارابیکسو به‌عنوان یکی از نخستین سامانه‌های معاملات آنلاین در بازار سرمایه کشور، توانسته در طول مدت سال‌هایی که از آنلاین شدن معاملات در بازار سرمایه ایران می‌گذرد دائما در حال ارتقا و بهبود باشد و امکانات متعددی از قبیل ابزار تحلیل تکنیکال، پرتفوی مجازی و موارد دیگری از این دست را در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

تخفیف کارمزد

از دیگر مواردی که می‌تواند روی انتخاب بهترین کارگزاری بورس تاثیر بگذارد، ارائه امکانی مانند تخفیف کارمزد معامله‌گران است. این تخفیف‌ها عموما در باشگاه مشتریان کارگزاری‌ها به‌عنوان امتیاز ثبت می‌شود و بسته به کارگزاری که انتخاب می‌کنید، می‌توانید از این امتیازات جهت شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین بورس، تخفیف خرید سرویس‌های مختلف مانند بیمه، شانس شرکت در قرعه‌کشی یا حتی دریافت اعتبار خرید سهام استفاده کنید. همچنین برخی کارگزاران امکان دریافت نقدی این وجوه را نیز فراهم می‌کنند.

امکان پرداخت سریع وجه

همان‌طور که می‌دانید، بعد از ثبت درخواست وجه از کارگزاری، حداقل دو روز کاری زمان لازم است تا وجه درخواستی به حساب بانکی شما منتقل شود. این در حالی است که کارگزاری فارابی با فراهم کردن سرویس پی‌فست این امکان را فراهم کرده که مشتریان بتوانند حتی در روزهای تعطیل در مدت زمانی دو ساعته وجه درخواستی خود را دریافت کنند.

برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین بورس

برای افرادی که قصد دارند به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، برخورداری از دانش مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای ارتقای دانش مالی و سرمایه‌گذاری نیز باید در دوره‌های مرتبط با این حوزه شرکت کنید؛ بنابراین بسیار بهتر است از همان ابتدا کارگزاری را انتخاب کنید که دوره‌ها و محتوای آموزشی نیز ارائه کند.

کد خبر: ۲۲۷٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha