۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
افزایش تسهیلات خرید مسکن و خروج بازار از رکود| جزئیات جدید وام ۹۶۰ میلیون تومانی
«بازار» گزارش می دهد

افزایش تسهیلات خرید مسکن و خروج بازار از رکود| جزئیات جدید وام ۹۶۰ میلیون تومانی

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن همزمان با آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن می تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالی این روزها بازار مسکن از یک رکود بی سابقه رنج می برد که اقدام دیروز بانک مرکزی با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا حدودی می تواند بازار مسکن را از این وضعیت خارج کند.

شورای پول و اعتبار روز گذشته سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای زوجین تهرانی را به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داد که با احتساب وام تعمیر این وام ۹۶۰ میلیون تومان می شود. این وام در سایر شهرها ۱۶۰ میلیون تومان تومان بود که با این مصوبه به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به این ترتیب سقف وام خرید مسکن در تهران از ۴۸۰ میلیون تومان با یک رشد مناسب به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش یافت و به نظر می رسد متقاضیان مصرفی و واقعی از این اقدام بانک مرکزی تا حدودی بتوانند استفاده بهینه داشته باشند.

افزایش تسهیلات خرید مسکن و خروج بازار از رکود| جزئیات جدید وام ۹۶۰ میلیون تومانی

برخی از متقاضیان واقعی خرید مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد هستند که با توجه به رشد بالای قیمت مسکن در هر سال بهتر است که با دریافت این تسهیلات ولو که اقساط بالایی داشته باشد اقدام به خرید مسکن کنیم.

قطعا بازپرداخت اقساط وام ۹۶۰ میلیون تومانی بالا خواهد بود. اما وقتی قیمت مسکن تا این حد افزایش یافته و هر سال نیز اجاره بها رشد بالایی دارد بهترین روش و آسانترین مسیر برای خانه دار شدن، دریافت وام خرید مسکن از محل اوراق است

یکی از متقاضیان دریافت اوراق تسه به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: قطعا بازپرداخت اقساط وام ۹۶۰ میلیون تومانی بالا خواهد بود. اما وقتی قیمت مسکن تا این حد افزایش یافته و هر سال نیز اجاره بها رشد بالایی دارد بهترین روش و آسانترین مسیر برای خانه دار شدن، دریافت وام خرید مسکن از محل اوراق است.

سال گذشته مقامات مسئول بانک مسکن در خصوص پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به بانک مرکزی گفته بودند که هدف بانک مسکن بالا بردن قدرت خرید با بازپرداخت آسان است.

افزایش تسهیلات خرید مسکن و خروج بازار از رکود| جزئیات جدید وام ۹۶۰ میلیون تومانی

سید محسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه بانک مسکن محدودیتی برای اخذ مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن از بانک مرکزی ندارد. یعنی می توانیم وام مسکن را که به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان است را به ۳۰۰ میلیون تومان برسانیم در بهمن ماه سال گذشته گفته بود که با ارزیابی صورت گرفته از توان و قدرت خرید مردم، میزان رشد تسهیلات صورت می گیرد پس با این جمع بندی، پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد به بانک مرکزی ارائه شده است تا پس از موافقت از سال آینده اجرایی و پرداخت شود.

او گفته بود که به هر صورت باید تناسبی بین بازپرداخت اقساط و افزایش سقف تسهیلات صورت بگیرد. اما آنچه که در حال حاضر مشخص است این است که باید بازپرداخت اقساط در استطاعت متقاضیان طی ۱۲ تا ۱۵ سال باشد. این تناسب و توازن برای سلامت بانک ها بسیار مهم است.

افزایش تسهیلات خرید مسکن و خروج بازار از رکود| جزئیات جدید وام ۹۶۰ میلیون تومانی

اما مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن می تواند به بخش مسکن کمک کند؟ گفت: افزایش تسهیلات خرید مسکن یک گام موثر و خوبی بود که دولت در این حوزه برداشت، اما اعطای پرداخت تسهیلات به حوزه ساخت مسکن و پرداخت گام به گام می تواند زمینه ساز تقویت بیشتر بازار مسکن شود.

افزایش تسهیلات خرید مسکن یک گام موثر و خوبی بود که دولت در این حوزه برداشت، اما اعطای پرداخت تسهیلات به حوزه ساخت مسکن و پرداخت گام به گام می تواند زمینه ساز تقویت بیشتر بازار مسکن شود

یوسفی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به حوزه ساخت باعث می شود که گردش اقتصادی در حوزه ساخت مسکن ایجاد شود و با توجه به آنکه ۱۴۰ حرفه به این بخش مرتبط هست بنابراین اعطای تسهیلات در این بخش می تواند اثر گذار باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از مهم ترین مزایای این بخش آن است که پرداخت این تسهیلات به صورت مرحله ای است و هیچ انحرافی در این حوزه وجود ندارد و مستقیم به تولید مسکن تزریق شده و متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت می شود.

مبلغ اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی حدود ۴.۵ میلیون تومان و وام ۸۰۰ میلیون تومانی حدود ۱۶.۱ میلیون تومان خواهد بود

اما آنطور که از جزئیات افزایش سقف وام خرید مسکن مشخص است این است که دوره بازپرداخت وام تعمیر ۵ ساله و وام خرید ۱۲ ساله است. به این ترتیب مبلغ اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی حدود ۴.۵ میلیون تومان و وام ۸۰۰ میلیون تومانی حدود ۱۶.۱ میلیون تومان خواهد بود.

به عبارت دیگر اقساط این ۲ وام در ۵ سال اول ماهانه به حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای متقاضیان تهرانی افزایش می‌یابد.

فعالان بازار مسکن معتقد هستند که این اقدام بانک مرکزی در جهت افزایش سقف وام خرید مسکن می تواند تا حدود زیادی قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن را تقویت کند و قطعا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن می تواند رکود حاکم بر بازار مسکن را تا حدودی بهبود ببخشد.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha