۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
املاکی ها کم و کافی شاپ ها زیاد شده اند| به دنبال راهکار برای مشکل ورود مهاجران در صنوف مختلف هستیم
رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به دو سئوال بازار

املاکی ها کم و کافی شاپ ها زیاد شده اند| به دنبال راهکار برای مشکل ورود مهاجران در صنوف مختلف هستیم

ضرایب مالیاتی  برخی از رسته های صنفی بیشتر از سود انها است و باید دردر برخی از صنوف مانند لوازم التحریرها، یدکی ها و رستوران دارها تجدید نظر شود.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: رئیس اتاق اصناف تهران روز چهارشنبه در نشست خبری روز اصناف و در پاسخ به سئوال بازار مبنی بر آخرین وضعیت آمار اصناف با توجه به وضعیت رکود تورمی و کرونا و... گفت: طبق آخرین آمار سه میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی شناسنامه‌دار داریم که در کشورحدود ۶۰۰ هزار واحد آنها تولیدی هستند و نقش مکمل و مهمی را در کنار صنایع بزرگ ایفا می کنند. و افزود حدود ۱۰ درصد نیز بدون مجوز در حوزه های مختلف کار می کنند.

وی ادامه داد: در رسته های مختلف اصناف ریزش و رویش داشته اند به عنوان مثال تنها در بخش املاک در سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ مشاور املاک مجوز خود را ابطال کرده اند اما در مقابل کافی شاپ ها افزایش یافته اند.

توسطی اعلام کرد: بیش از ۲۵۰ میلیون مورد مواجهه مردم با واحدهای صنفی سراسر کشور به صورت روزانه است که شکایتی کمتر از یک درصد را ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه شغل اصناف به گونه‌ای است که بدون بازنشستگی دو شیفته کار می‌کنند، تصریح کرد: بر اساس آمار به طور میانگین هر فرد روزی سه بار به واحدهای صنفی مراجعه می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوال دیگر بازار مبنی بر حضور گسترده مهاجران افغانستانی در تمام صنوف گفت: اتاق اصناف به مهاجران در حوزه تولید مجور فعالیت می دهد اما در حوزه های توزیعی و خدماتی خیر!

توسطی ادامه داد: افاغنه در کارهای سخت کمک حال اقتصاد ایران هستند اما در خصوص ورود زیاد این مهاجرات در اصناف ما جلسات متعددی داریم و به دنبال راه حل در این باره هستیم.

وی با بیان اینکه سه برابر مراجعه با ۸۵ میلیون جمعیت کشور رقم چشمگیری می شود، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ میلیون مورد مواجهه مردم با واحدهای صنفی سراسر کشور به صورت روزانه است که شکایتی کمتر از یک درصد را ایجاد می‌کند. این در حالی است که اصناف تنها لایه‌ای از جامعه هستند که بدون حکم قضایی و تنها با رضایت مردم می‌توانند وارد منازل مردم شوند و در برخی موارد وسایلی گران قیمت را برای تعمیر یا موارد دیگر از منزل خارج می‌کنند و باز می‌گردانند.

توسطی با اشاره به شعار امسال روز ملی اصناف اتاق تهران گفت: اصناف مردمی‌ترین نهاد در اقتصاد ملی، مقام معظم رهبری در ۱۲ سال گذشته بر مسائل اقتصادی به ویژه بهبود شرایط اقتصادی و کسب و کار، تولید، و مهار تورم تمرکز داشتند اما دقت لازم بر این موضوعات انجام نشده است.

رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: تلاش داریم با برنامه‌ریزی مناسب با محافل دانشگاهی و پارک علوم و تحقیقات در رشد تولید قدم برداریم تا در پایان سال کارنامه‌ عملی را ارائه دهیم.

وی در خصوص مالیات واحدهای صنفی، تصریح کرد: مالیات حقوق حاکمیتی است و باید به صورت عادلانه پرداخت شود و به همین دلیل جامعه صنفی هرگز اعتراضی به این موضوع نداشته است اما در دو سال گذشته سامانه‌ها با تغییر ضرایب مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

توسطی با اشاره به اینکه امروز آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اصناف است، تاکید کرد: درخواست تمدید ۱۰ روزه از وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم به این دلیل که استفاده از اینترنت و قطعی‌های مکرر سامانه موانعی را برای ثبت اظهارنامه‌ها ایجاد کرده بود.

اعتراض به عدم شفافیت مالیاتی

وی با اشاره به اینکه درخواست تمدید مورد قبول واقع شده اما تا این امروز ابلاغ نشده است، گفت: اعتراض واحدهای صنفی مربوط به عدم شفافیت در اینتاکد و نحوه محاسبه ضریب مالیاتی است که موجب صعودی شدن مالیات برای اصناف می شود، در حالی که در هیچ شرایطی شاهد کاهش مالیات نبوده‌ایم. برای برخی از اصناف ضریب لحاظ شده بسیار بیشتر از سود انها در نظر گرفته شده است.

توسطی یادآور شد: اگر چه افزایش قیمت قبوض سالانه داریم اما به دلیل شفافیت واستدلالی که در محاسبات هست کمتر مورد اعتراض قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از دکتر خاندوزی گلایه و سئوالی داریم که این وزارت خانه زیر مجموعه اش از دو بخش اقتصاد و امور دارایی تشکیل شده، چرا وقتی حال اقتصاد خوب نیست و همه شاخص های کلان روندی نزولی دارند در سالهای اخیر با وجود کرونا و رکود مواجه بوده ایم همواره بخش دارایی فعال تر شده و افزایش میزان مالیات را تا ۵ برابر مجاز کرده اند؟

رئیس اتاق اصناف تهران با انتقاد از عملکرد سامانه مودیان به ویژه در خصوص قطعی ها مکرر یادآور شد: توقع ما در آستانه روز ملی اصناف این است که ضرایب مالیاتی را تعدیل و شفاف کنند.

تقدیر در 5 رشته از فعالان صنفی

درادامه این نشست محمد رضا فرجی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران و دبیر ستاد روز ملی اصناف نیز به شرح برنامه های روز های هفته و نام گذاری انها پرداخت و از تقدیر در ۵ رشته ازفعالان صنفی خبرداد.

وی معرفی چهره های صنفی که معتمد صنف و محله هستند را الگو سازی و تقدیر از کار خوب عنوان کرد و گفت: گریزان و کمک به خاوانرها و بچه های بی سرپرست و... از گذشته تا کنون توسط فعالان صنفی رواج داشته و درمراسم روز ملی اصناف از برخی از این عزیران که انتخاب آنها بسیار سخت بوده، تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی گفت: همچنین تقدیر از فعال صنفی کارآفرین، تقدیر از فعال صنفی نوآور و چهر صنفی حامی مصرف کننده را در دستور کار قرار دادیم هر چند که انتخاب این عزیران بر اساس معیارها موجود بوده و حتما افراد دیگری نیز شایسته تقدیر هستند.

گفتنی است در پایان این مراسم نیز از پوستر روز ملی اصناف در اتاق تهران رونمایی شد که تلفیقی از سنت، مدرینته و قدمت اصناف در تهران است.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha