۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
یک میلیون هکتار باغ در ۲۵ سال گذشته در کشور احداث شده است
رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی:

یک میلیون هکتار باغ در ۲۵ سال گذشته در کشور احداث شده است

زنجان-رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی،گفت: ۳ میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که یک میلیون هکتار آن در طول ۲۵ سال گذشته احداث شده و بهره‌وری در باغات با توجه به رشد بیشتر نسبت به زراعت، زیاد نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی طاهری ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران،گفت: بیش از ۳ میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که یک میلیون هکتار آن در طول ۲۵ سال گذشته احداث شده و بهره‌وری در باغات با توجه به رشد بیشتر نسبت به زراعت، زیاد نبوده است.

وی ابراز داشت: با وجود افزایش باغات و سطح زیر کشت اما در محصولاتی مثل گردو، بادام و پیسته که تولیدات مهمی در کشور به شمار می‌رود، تولید در واحد سطح و میزان بهره‌وری روند کاهشی داشته است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، گفت: اکثر مردم تصور می‌کنند، محصولات زراعی آب بیشتری مصرف می‌کنند و برخلاف این باور، خرما، انار و پسته جزو محصولات پرآب‌بر هستند.

طاهری به بحران آب در کشور اشاره کرد و بیان داشت: بهره‌وری جهانی مصرف آب در محصولات زراعی و باغی ۱.۷۲ کیلوگرم بر مترمکعب است، در حالی که در کشور ایران بهره‌وری در محصولات زراعی ۱.۳ کیلوگرم بر مترمکعب و محصولات باغی ۰.۶۹ کیلوگرم بر مترمکعب است و این ارقام در افق سال ۱۴۱۰ باید به بیش از ۲.۱ کیلوگرم بر مترمکعب برسد.

وی تاکید کرد: نتایج تحقیقات نشان از کم‌آبی در تاکستان‌های اغلب استان‌ها از جمله فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، سمنان، خراسان شمالی، و زنجان دارد که یکی از چالش‌های اصلی کاهش تولید و عملکرد الگو در برخی از مناطق مورد مطالعه است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، گفت: عدم توسعه باغ‌ها و تبدیل اراضی زراعی و طبیعی به باغ، اصلاح الگوی کشت کشاورزی و باغبانی، کشت فراسرزمینی و مدیریت باغ‌ها در داخل زنجیره تولید و ارزش جزو سیاست‌های مهم است.

طاهری افزود: بیماری‌های نوظهور آوندی و نیز آفات به شدت در کشور گسترش یافته و در برخی از مزارع و باغ‌ها مشاهده شده که بارها سمپاشی می‌کنند اما آفت از بین نمی‌رود و کشاورزان نمی‌توانند با آن مبارزه کنند.

وی یاد آورشد: یکی از چالش‌های مهم تغییر اقلیم است و باید از تنظیم کننده‌های رشد برای کنترل این وضعیت استفاده کنیم و بسیاری از محصولاتی که در آن مازاد تولید داریم به دلیل نبود روش‌های مناسب نگهداری تلف می‌شود و در این راستا استفاده از واکس‌های گیاهی برای نگهداری موثر است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک بسیاری در حوزه‌های مختلف برای انتقال تکنولوژی و دانش کنند و استفاده از تجربیات جهانی در حوزه باغبانی از اهداف ما است

طاهری تأخیر در جوانه‌زنی و رشد بهاره انگور را از چالش‌های تاکستان‌های ابهر یاد کرد و گفت: عدم بارش کافی در فصول پاییز و زمستان، آلودگی شدید تاکستان‌های منطقه با آفت زنجیره و کنه، احتمال وقوع سرمای شدید زمستانه، احتمال بیماری‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی و برخی شرایط محیطی از جمله علل این چالش است.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha