۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
نیاز شرکت های ایرانی به مشوق های صادراتی | فرصت های تجاری قزاقستان بسیار است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نیاز شرکت های ایرانی به مشوق های صادراتی | فرصت های تجاری قزاقستان بسیار است

گرگان- نجفی، مشاور عالی شرکت مدیریت صادرات پارس فیدار گفت: قزاقستان فرصت های تجاری بسیاری برای ایران دارد که برای رقابت نیازمند حمایت دولت و مشوق های صادراتی با این کشور هستیم.

سیروس نجفی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان این که کشور قزاقستان به همه محصولات کشاورزی و ساختمانی ایران نیاز دارد، اظهار کرد: مسیر تجارت با این کشور فراهم است و در صورت تسهیلگری دولت و تخصیص مشوق های صادراتی می توان سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.

مشاور عالی شرکت توسعه صادرات پارس فیدار با بیان این که قزاقستان غیر از محصولات کشاورزی اساسی مثل گندم، جو، سویا و دام و طیور به همه محصولات نیازمند است، افزود: امکان تجارت بیشتر با این کشور فراهم است.

وی با بیان این که تجارت با این کشور توسط مسیر ریلی، زمینی و دریایی درحال انجام است، گفت: تجارت در مسیر دریایی از دریای خزر و بندر امیرآباد و انزلی به بندر اکتائو قزاقستان انجام می شود.

نجفی یکی از اقدامات مفید انجام شده را صدور ویزای 14 روزه عنوان کرد و گفت: یکی از چالش ها صدور روادید بود که با تفاهم دو طرفه ویزای 14 روزه صادر می شود و این حضور و تجارت با قزاقستان را راحتتر کرده است.

وی محصولات ترکیه و کره ای را رقیب جدی بازار ایران در قزاقستان عنوان کرد و گفت: در این میان ترکیه برای ما رقیب مهمتری است و باید محصولات و شرکت های این کشور رقابت کنیم.

مشاور عالی شرکت پارس فیدار تصریح کرد: دولت ترکیه به صادرکننده های خود مساعدت های ویژه پرداخت می کند تا در بازارهای خارجی رقابت بهتری داشته باشند و آن ها محصولات خود را با قیمت بهتری را به فروش می رسانند؛ این در حالی است که قیمت ترکیه تفاوت چندانی با محصولات ایرانی ندارد.

نجفی تسهیلگری برای حضور هیات های تجاری را بهبود روابط با قزاقستان ضروری دانست و گفت: معافیت های گمرکی و مساعدت به تولیدکنندگان برای تقویت سرمایه در گردش از راهکارهای بهبود تولید برای اهداف صادراتی است.

وی با انتقاد از این که شرکت های ایرانی قدرت مالی لازم برای مراوده تجاری با کشورهای دیگر را ندارند، ادامه داد: مشکل دیگر هم مشکلات و توان مالی تجار ما هست که البته تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم ولی نیازمند تدابیر ویژه است.

نجفی آثار منفی تحریم را چالش دیگر تجارت عنوان و اعلام کرد: راهکارهایی برای بی اثر کردن تحریم ها لحاظ کردیم و نگذاشتیم این مشکل موثر بماند ولی این اقدامات هزینه هایی است که توسط بخش خصوصی و توسط شرکت هایی مثل ما تقبل شده و نیاز دارد که دولت در این رابطه هم حمایت کند.

مشاور عالی شرکت توسعه صادرات پارس فیدار تصریح کرد: اخیرا بحث تجارت با پول دو کشور مطرح شده که اگر اجرا شود مراوده تجاری با شرایط بهتری انجام می شود و می تواند به بهبود تجارت ما کمک کند.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha