۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
اتصال به شبکه ملی اطلاعات؛ صرفه‌جویی اقتصادی در سایه معرفی ظرفیت‌ها
بازار در استان سمنان بررسی کرد؛

اتصال به شبکه ملی اطلاعات؛ صرفه‌جویی اقتصادی در سایه معرفی ظرفیت‌ها

سمنان- یکی از مسائلی که این روزها در سطح استان سمنان از سوی مدیران پیگیری می‌شود اتصال ارگان‌ها و نهادها به خصوص آموزش‌وپرورش به شبکه ملی اطلاعات است که هدف آن از سوی مسئولان کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی عنوان می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تبادل سریع و آسان اطلاعات، ذخیره کردن زمان، وقت و انرژی و همچنین کاهش هزینه‌ها محورهای اصلی مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات هستند. با این شبکه ملی دیگر نیازی به صبر کردن برای استعلام‌های مختلف نیست و روند اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و اجتماعی تسریع می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درزمینهٔ شبکه ملی اطلاعات باید به آن توجه داشت ذخیره انرژی و وقت است که سالانه می‌تواند هزینه‌های میلیارد تومانی را در استان سمنان کاهش دهد.

کاهش هزینه‌ها
کاهش بار بروکراسی اداری، کاهش زمان‌های مرده و صرف آن‌ها به تولید و اشتغال‌زایی و کارهای اقتصادی همگی در زمره مزیت‌های مهم ارتقای سامانه‌های ارتباطی و اتصال به شبکه ملی اطلاعات و دیتا است.

آموزش و پرورش می تواند نسلی را تربیت کند که در آینده اقتصاد را همراه با شبکه ارتباطات ببیند و این قطعاً مفید خواهد بود

یکی از مکان‌هایی که اداره کل ارتباطات استان سمنان به‌عنوان متولی این امر در سطح استان بر روی آن دست گذاشته آموزش‌وپرورش است نهادی که این شبکه می‌تواند سالانه میلیون‌ها تومان هزینه را کاهش دهد. از سوی دیگر آموزش و پرورش می تواند نسلی را تربیت کند که در آینده اقتصاد را همراه با شبکه ارتباطات ببیند و این قطعاً مفید خواهد بود.

هوشمند سازی و توسعه زیرساخت‌ها
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان دراین‌باره معتقد است: طرح هوشمند سازی مدارس روستایی با استفاده از فناوری ADSL و همکاری شرکت مخابرات منطقه سمنان اجرا و ۱۵۰ مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شد.

سید یاسر حسن‌پور افزود: این طرح با توجه به بند دو ماده شصت‌وهفت برنامه ششم مبنی بر توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی و همچنین تفاهم‌نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت آموزش‌وپرورش به‌منظور افزایش ضریب نفوذ اتصال اجرا شد.

برنامه هوشمند سازی
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان، برنامه هوشمند سازی مدارس را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها جهت تحقق دولت الکترونیک دانست و اظهار داشت: کاهش شکاف دیجیتالی و بهبود بسترهای ارتباطی در مناطق کمتر توسعه‌یافته روستایی در اولویت برنامه‌های وزارتخانه و این اداره کل در استان قرار دارد.

حسن‌پور بابیان اینکه ارائه سرویس‌های موردنیاز بقیه مدارس روستایی که قابلیت اتصال با فناوری ADSL را ندارند بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده و از طریق ظرفیت اپراتورهای همراه انجام خواهد شد، افزود: این طرح تا پایان مرداد ٩٩ ادامه خواهد داشت.

شبکه ملی اطلاعات می‌تواند هزینه‌ها را درزمینهٔ ارتقای مهارت‌های شغلی، اشتغال پایدار، حتی تسهیل گری در امورات اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری، استعلام‌ها و ... را نیز صورت دهد

اما آموزش‌وپرورش یکی از مکان‌هایی است که این طرح در آن اجرا می‌شود. شبکه ملی اطلاعات می‌تواند هزینه‌ها را درزمینهٔ ارتقای مهارت‌های شغلی، اشتغال پایدار، حتی تسهیل گری در امورات اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری، استعلام‌ها و ... را نیز صورت دهد.

ایجاد بسترهای تولید
شبکه ملی اطلاعات می‌تواند بسترهای تولیدی و عرضه محصولات تولیدی روستایی را نیز گسترش دهد و آن‌طور که محمد عمودی دانش‌آموخته رشته اقتصاد می‌گوید: این اقدام ویژه می‌تواند تحول اقتصادی خوبی را در روستاها ایجاد کند.

عمودی بابیان اینکه روستا مهد تولید است و شهرها مهد مصرف، اما امروزه متأسفانه این امر تغییر کرده حال‌آنکه استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی نوین دوباره می‌تواند ماهیت تولیدگر روستا را به آن بازگرداند.

اتصال به شبکه ملی اطلاعات می‌تواند ازلحاظ جذب سرمایه‌گذار، گردشگر و حتی اساتید دانشگاه و دانشجویان و ... نیز مؤثر باشد. استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری به‌خصوص گردشگری طبیعی، زیست‌بوم شناسی، علمی و پژوهشی و عرفانی است.

شبکه و گردشگری
مسعود شبانی از فعالان بخش گردشگری شاهرود درباره این موضوع می‌گوید: اتصال مکان‌های گردشگری مانند جنگل ابر به شبکه ملی ارتباطات می‌تواند این جنگل را در سطح بین‌المللی بیشتر بشناساند.

وقتی روستایی بتواند محصولات صنایع دستی خود را در کنار جاذبه های گردشگری مکان زندگی خود به تمام مردم ایران نشان دهد قطعاً می تواند به اشتغال از این راه نیز امیدوار باشد

شبانی بابیان اینکه اتصال به شبکه ارتباطات و رعایت تمام نکات ایمنی و محیط‌زیست می‌تواند گردشگران را از همه نقاط دنیا به استان سمنان برساند، تأکید کرد: این امر می‌تواند سالانه میلیاردها تومان پول را عاید استان کند.

وی شبکه اطلاعات و ارتباطات را یک اصل مهم در توانمند سازی اقتصادی جوامع روستایی می داند و تاکید می کند: وقتی روستایی بتواند محصولات صنایع دستی خود را در کنار جاذبه های گردشگری مکان زندگی خود به تمام مردم ایران نشان دهد قطعاً می تواند به اشتغال از این راه نیز امیدوار باشد.

ایجاد توسعه اقتصادی
هر وقت از اشتغال‌زایی پایدار، کاهش هزینه‌ها و ... صحبت می‌شود حتماً کارشناسان به مقوله زیرساخت‌ها نیز اشاره می‌کنند. یکی از همین زیرساخت‌ها، شبکه ملی اطلاعات است.

سابقاً بیان می‌شد که روستاهای محصور در کوه یا اصطلاحاً بن‌بست توسعه پیدا نمی‌کنند اما علم امروز می‌گوید بزرگ‌ترین شهرها و روستاها حتی در بهترین نقاط کشور هم بدون اتصال به شبکه ارتباطی توسعه پیدا نخواهند کرد.

اهمیت ارتباطات در عصر حاضر
آن‌طور که مریم سادات طباطبایی یک کنشگر فضای مجازی به خبرنگار بازار، می‌گوید: طبق تعریف سازمان جهانی از بیکاری، در سال ۲۰۲۰ بیکار کسی است که نتواند از اینترنت به کنش‌های اقتصادی بپردازد یعنی به‌عبارت‌دیگر اهمیت ارتباط در شبکه آن‌قدر وسیع شده که سازمان‌های جهانی آموختن و اتصال به آن را یک فاکتور برای توسعه می‌دانند.

طبق تعریف سازمان جهانی از بیکاری، در سال ۲۰۲۰ بیکار کسی است که نتواند از اینترنت به کنش‌های اقتصادی بپردازد

طباطبایی با بیان اینکه امروز اتصال به شبکه می تواند در توامند سازی زنان و مردان روستایی و شری موثر باشد، بیان کرد: استان سمنان بهترین عملکرد در حوزه زیرساخت اینترنت را داشته و آنطور که مسئولان می گویند در کل ایارن رتبه دوم پوشش اینترنت را دارد.

وی می افزاید: باید از این زیرساخت‌ها استفاده کرد از سوی دیگر استان سمنان به دلیل نزدیکی به تهران و جمعیت اندک بهترین پایلوت برای اجرای طرح‌های شبکه ملی اطلاعات است که قطعاً امیدواریم این موضوعات مد نظر مسئولان ارشد استانی و کشوری قرار گیرد.

باید دید در ادامه توسعه شبکه ملی داده‌ها در استان سمنان به چه سمتی می‌رود.

کد خبر: ۲۲٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha