۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
هزینه بالا نوآوری را از شرکت های بسته بندی می گیرد| بسته بندی های نو؛ ترفند ترکیه برای گرفتن بازارها
فعال بخش بسته بندی محصولات کشاورزی با بازار مطرح کرد

هزینه بالا نوآوری را از شرکت های بسته بندی می گیرد| بسته بندی های نو؛ ترفند ترکیه برای گرفتن بازارها

امیری فعال بخش بسته بندی محصولات غذایی و کشاورزی با تاکید بر ضرورت بسته بندی در بازارهای جهانی می گوید: ترکیه به واسطه سرمایه گذاری در این حوزه، توانسته جای ایران را در برخی بازارها مثل امارات بگیرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که به گفته مسئولان مربوطه سالانه تا ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود بخش قابل توجهی از آن تبدیل به ضایعات می شود و از بین می رود. در واقع به گفته کارشناسان در بخش کشاورزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در کشور به دلایلی همچون نبودن بازار مناسب، مناسب نبودن قیمت به دلیل عرضه زیاد و همچنین به دلیل تجهیز نبودن ناوگان حمل و نقل و ریزش محصولاتی همچون غلات از طریق کمباین های فرسوده از بین می رود. لذا بسیاری معتقدند به جای توسعه کشت در سطح بایستی تمهیداتی برای به حداقل رساندن این میزان هدررفت اندیشید و منابع آبی و خاکی را صرف تولید برای تبدیل به ضایعات شدن نکرد.

اگرچه در حوزه تجهیزات و ماشین آلات بسته بندی محصولات کشاورزی و مواد غذایی طی سال های اخیر سرمایه گذاری هایی شده است اما باز هم جای کار دارد به خصوص که ترکیه در این حوزه بسیار فعال است

از سوی دیگر در رساندن محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی نیز تباهی محصول رخ می دهد که به دلیل عدم بهره بندی از بسته بندی های مناسب و همچنین نبودن تجهیزات حمل و نقل همچون کامیون های سردخانه دار با استانداردهای جهانی است. با این وجود به نظر می رسد در حوزه بسته بندی می توان با تغییر نگرش تولید کننده و صادر کننده هدررفت محصولات را به میزان قابل توجهی کاهش داد اگرچه بسته بندی اصولا در کشور گران تمام می شود.

ضرورت سرمایه گذاری های بیشتر در حوزه بسته بندی محصولات

«وحید امیری» از جمله فعالان حوزه بسته بندی محصولات کشاورزی و مواد غذایی همچون خشکبار، ادویه جات، حبوبات و قند و شکر است که معتقد است طی سال های اخیر در بحث تجهیزات و بسته بندی تا حدودی سرمایه گذاری شده است اما باز هم جای کار دارد و می توان سرمایه گذاری های بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

این فعال حوزه بسته بندی در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت تولید و بسته بندی محصولات کشاورزی و مواد غذایی می گوید: در واقع همه نوع اقداماتی در این حوزه انجام می شود و سلیقه های بسیاری وجود دارد به صورتی که برخی بازارها محصولات را فقط به صورت بسته بندی شده می خواهند و برخی دیگر خواهان محصولات به صورت فله ای هستند. لذا اصولا باید طبق سلیقه و خواسته بازار محصولات و مواد غذایی را عرضه کرد.

امیری با تاکید بر اینکه اصولا بسته بندی محصولات را برای بازارهای داخلی انجام می دهیم می گوید: البته مشتریانی هم به ما مراجعه می کنند که به صورت خاص برای برندها در بازارهای هدف کار بسته بندی و ارسال را انجام می دهیم. ضمن اینکه به کشورهای اطراف و حوزه خلیج فارس محصولات با برند خود ارسال می کنیم.

ترکیه چگونه جای محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی می گیرد؟

وی در خصوص سرمایه گذاری هایی که در حوزه تجهیزات و ماشین آلات بسته بندی صورت گرفته است نیز می گوید: آنچه در بسته بندی تجربه داریم به خصوص با توجه به نمایشگاهی های تخصصی بسته بندی ایتالیا، آلمان و ترکیه که حضور داشته ایم بیانگر این است که در حوزه بسته بندی طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته ایم و از سوی دیگر در حوزه دستگاه های بسته بندی و طراحی و چاپ نیز رشد خوبی داشته ایم.

صنایع بسته بندی ترکیه از ما بسیار جلوتر است و عملا بسیاری از بازارهای با پتانسیل بالا برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی همچون امارات و روسیه را عملا از ایران گرفته است

امیری ادامه داد: با این وجود هنوز جای کار بسیار داریم مخصوصا اینکه در منطقه، صنایع بسته بندی ترکیه از ما بسیار جلوتر است و عملا بسیاری از بازارها را از دست ایران گرفته است؛ بازارهای خارجی پر پتانسیلی مانند امارات ، روسیه و غیره که فقط به واسطه نوع بسته بندی به اصطلاح از دست ما در می آورند.

بسته بندی شکیل؛ عامل مهم فروش بالا در بازارهای جهانی

وی با تاکید بر بسته بندی محصولات کشاورزی و مواد غذایی در بازارهای جهانی می گوید: بر اساس تحقیقاتی که در بازارهای جهانی انجام داده ایم دریافته ایم که در چیدمان بسیاری از فروشگاه ها عاملی که می تواند فروش را بسیار بالا ببرد جذابیت بسته بندی است که شامل رنگی است که در طراحی استفاده می شود، نوع کاغذ و سلفون و همچنین طراحی است که برای بسته بندی محصول استفاده می شود.

این فعال بخش بسته بندی در پاسخ به این سوال که به طور کلی پاشنه آشیل صنعت بسته بندی کشور چیست، می گوید: علاوه بر موارد ذکر شده، می توان به ماشین الات، طراحی و همچنین هزینه اشاره کرد؛ یعنی هزینه بسته بندی بسیاری از محصولات همچون حبوبات بسیار گران تمام می شود.

او ادامه می دهد: به عنوان مثال ما همیشه با این موضوع در حوزه حبوبات روبرو هستیم که می گویند چرا کار نویی انجام نمی دهید که ایده های جدید و نوآوری جدید در آن باشد، چرا که در مورد حبوبات روند کار به انی نحو است که به طور عمومی صرفا یک سلفون ساده استفاده می شود.

امیری تصریح کرد: با این وجود به صورت خاص در مورد محصولی مانند حبوبات ما اقدام به ارائه طرح های نو و نوآوری هایی در بسته بندی کرده ایم. اما با اعمال نوآوری ها و کارهای خلاقانه در حوزه بسته بندی می بینیم که قیمت بسته بندی بالا می رود. در ادامه وقتی قیمت تمام شده بالا می رود چون توان خرید مردم بالا نیست با مشکل فروش در بازار مواجه می شویم و لذا قیمت تمام شده یک بسته بندی شیک و نوآورانه بالا است و پیامدهای خاص خود را نیز دارد.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha