۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خراسان رضوی مبدا صادرات کالا به ۵۸ کشور جهان| افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ماه‌های ابتدایی امسال
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

خراسان رضوی مبدا صادرات کالا به ۵۸ کشور جهان| افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ماه‌های ابتدایی امسال

مشهد- خراسان رضوی دارای پنج گمرک شامل دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه‌های مرزی انجام می‌گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد.

این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار بازار، همجواری با دو مرز خود یک فرصتی برای تجارت و دور زدن تحریم‌ها است و نقش گمرک در استان ظرفیت منحصر به فردی است می‌تواند با ارائه برنامه‌های مدون برای ترانزیت کالا تسهیل نماید.

اگرچه در دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای آسیای میانه ظرفیت خوبی برای روابط اقتصادی است .

برای بررسی روند صادرات و واردات کالا از ابتدای سال و واکاوی تبعات رایزنی های دولت برای توسعه روابط تجاری با همسایگان در این رابطه با جواد جعفری ناظر گمرک استان خراسان رضوی به گفت وگو نشستیم.

* از ابتدای سال در مقایسه با سال گذشته چه میزان کالا و به چه مقدار از گمرک استان صادر شده است؟

میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی دوماهه نخست سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵۰ میلیــون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۰۱ از حیث ارزش ۴۰ درصد و از حیث وزن ۱۶درصد افزایش یافته است.

خراسان رضوی مبدا صادرات کالا به ۵۸ کشور جهان| افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ماه‌های ابتدایی امسال

* این کالا ها شامل چه نوع اقلامی بوده است؟

عمده اقلام صادراتی در این مدت زعفران در بسته بندی بیش از ۳۰ گرم ، تخم خوراکی ، سیب درختی تازه ، کامپاند پلی اتیلن، پسته که عمدتا به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و عراق صادر شده است.

میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی دوماهه نخست سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵۰ میلیــون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۰۱ از حیث ارزش ۴۰ درصد و از حیث وزن ۱۶درصد افزایش یافته است

عمده اقلام وارداتی به کشور نیز شامل پنبه های حلاجی نشده یا شانه نزده به استثنای پنبه وش، تلفن همراه، برنج کامل سفید شده، نخ یک لا از الیاف شانه زده و شیر خشک صنعتی بوده که از کشورهایی همچون امارات متحده عربی،تاجیکستان، ترکیه، هلند و چین وارد شده است.

* از نظر درصدی مشابه سال قبل چه میزان افزایش یافته است؟

درآمد دوماهه گمرکات استان خراسان رضوی در سال جاری ۲۳۶۳ میلیارد و ۳۵۲ میلیون ریال است که این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۴ درصد افزایش داشته است.

* میزان واردات کالاها به چه صورت بوده است؟

در این مدت ۳۱هزارتن کالای تجاری بـه ارزش بالغ بر ۸۸ میلیون دلار از طریق گمرکات وارد استان شده که عمده این اقلام شامل پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده ، تلفن همراه ، برنج کامل سفید شده ، نخ یک لا از الیاف شانه زده ، شیرخشک صنعتی می باشد که واردات کالای تجاری از لحاظ دلاری ۱۱ درصد و از لحاظ وزنی ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

خراسان رضوی مبدا صادرات کالا به ۵۸ کشور جهان| افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ماه‌های ابتدایی امسال

* ترانزیت خارجی با چه میزان رشد همراه بوده است؟

دردو ماهه نخست سال جاری ترانزیت کالا از مقصد گمرکات خراسان رضوی ۳۳۶هزار تن بوده است که این میزان در مدت مشابه قبل ۲۷۶ هزار تن بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد ترانزیت خارجی مقصد گمرکات استان از ابتدای سال تاکنون ۲۲ درصد افزایش داشته است.

* به چه کشورهایی کالا صادر شده است؟

در دوماهه سال جاری از استان خراسان رضوی به ۵۸ کشور جهان کالا صادر گردیده است که ۹۴ درصد ارزش صادرات استان به ۱۱ کشور جهان بوده است و سایر شرکاء تجاری استان ۶ درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده اندکه لازم به ذکر است با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی دوماهه سال ۱۴۰۲ مثبت و معادل بر ۱۶۲ میلیون دلار می باشد.

در دوماهه سال جاری از استان خراسان رضوی به ۵۸ کشور جهان کالا صادر گردیده است که ۹۴ درصد ارزش صادرات استان به ۱۱ کشور جهان بوده است و سایر شرکاء تجاری استان ۶ درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده اند لذا با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی دوماهه سال ۱۴۰۲ مثبت و معادل بر ۱۶۲ میلیون دلار است

* مهم ترین مشکلات و موانعی که گمرک استان درحال حاضر دارد چیست؟

تعدد قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های بعضا موازی در کنار تاخیرهای طولانی در اخذ کد بانک مرکزی جهت ترخیص کالا و طولانی شدن زمان پاسخ دهی سازمان های مسئول نمونه برداری است.

خراسان رضوی مبدا صادرات کالا به ۵۸ کشور جهان| افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ماه‌های ابتدایی امسال

* جهت توسعه زیر ساخت‌های گمرکی در مرز باجگیران چه اقداماتی را در دستور کار قرار دادید؟

در صورت موافقت شرکت ترکمنستان با آغاز تبادلات تجاری این گمرک بصورت کامیونی، استقرار سایت و دستگاه «ایکس ری» کامیونی مدنظر است.

* جهت مشکلات تسهیل ترانزیت کالا در استان چه برنامه هایی در دست اقدام است؟

در صورت آماده شدن شرایط مورد نیاز مانند تامین نیروی انسانی در تمامی سازمان‌های حاضر در مرز یک ضرورت است و شبانه روز شدن حداقل یکی از گمرکات مرزی استان و همجوار با کشور ترکمنستان، آمادگی راه‌اندازی گمرک ریلی خواف در مرز افغانستان برای تسریع در ترانزیت و صادرات کالا به افغانستان، برگزاری جلسات مستمر تخصصی در بخش حمل و نقل ترازیت بصورت مشترک با متولیان حمل و نقل بین المللی استان در جهت بررسی و ارائه راهکارهای لازم در خصوص تسهیل و تسریع در امر ترانزیت، پیگیری فعال شدن گمرک باجگیران در رویه های تجاری صادرات و ترانزیت که در حال حاضر از طرف ترکمنستان محدودیت اعمال شده است و آمادگی راه اندازی فعالیت ریلی در گمرک لطف آباد از برنامه‌های در دست اقدام است.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha