۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
قیمت تخم مرغ را آخر پائیز باید شمرد| تولید کنندگان ضرر می‌دهند
بازار بررسی کرد؛

قیمت تخم مرغ را آخر پائیز باید شمرد| تولید کنندگان ضرر می‌دهند

مشهد-اردیبهشت ماه امسال ستاد تنظیم بازار، قیمت تخم مرغ را افزایش داد تا کمی هزینه تولید کنندگان پوشش داده شود اما در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا تخم مرغ تولیدی مشتری نداشته و تولیدکنندگان ضرر می‌دهند.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش دمای هوا نه تنها مصرف این محصول پروتئینی را در داخل کشور حتی در سایر کشور های همسایه کاهش داده است لذا تقاضابرای خرید تخم مرغ و صادرات کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار بازار همین موضوع موجب شده تا تخم مرغ با قیمت مصوب ۵۷ هزار تومان در دور رقابت افتاده و در حال حاضر به قیمت ۴۲ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه شود و لذا این تفاوت قیمتی به ازای هر کیلو معادل ۱۵ هزار تومان برای تولید کنندگان ضرر محسوب می شود.

این کاهش تقاضا موجب شده تا تولید کنندگان مجبور به فروش محصول خود به قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان درب مرغداری شوند و لذا بسیاری از آن ها بر این اعتقادند که در صورت عدم حمایت دولت برای خرید حمایتی به طور حتم داستان حذف گله های تخم گذار هم چون سال گذشته تکرار خواهد شد.

کاهش تولید

قیمت تخم‌مرغ موجب شده تا خراسان رضوی از تولید این محصول عقب‌نشینی کرده و تولیدکنندگان دست به کشتار گله های مرغ تخم‌گذار بزنند.آمارهای منتشره در استان خراسان رضوی نشان می دهد که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و کاهش مصرف لذا تولیدکنندگان نیز جوجه ریزی کمتری را در مرغداری‌ها انجام دادند.

قیمت تخم مرغ را آخر پائیز باید شمرد| تولید کنندگان ضرر می‌دهند

بنا بر اظهارات تولیدکنندگان تخم‌مرغ تاریخ مصرف قیمت دستوری برای نرخ‌گذاری پایان‌یافته است و به دلیل گرانی نهاده‌های طیور و افزایش هزینه‌های تولید لذا قیمت‌های مصوب و دستوری در بازار پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.

در این راستا بسیاری از تولیدکنندگان که در این مدت انتظار افزایش قیمت‌ها را داشتند حال با زمزمه کشتار و حذف گله های مرغ‌های تخم‌گذار سعی دارد تا توجه دولتمردان را به این موضوع جلب کنند اهرمی که آمار نیز نشان می دهد تاکنون بسیاری از تولی کنندگان برای همخوانی هزینه‌ها و افزایش قیمت محصولات پروتئینی از آن استفاده کردند.

در این رابطه رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی پیرامون مشکلات و خواسته‌های تولیدکنندگان در این صنف به بازار می گوید: خراسان رضوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرغ و تخم‌مرغ در ایران است و هیچ مشکلی در تامین نیاز مردم ندارد.

سید حسن موسوی نژاد در خصوص اینکه چرا تخم مرغ با قیمت مصوب مشتری ندارد توضیح می دهد: همواره با افزایش دمای هوا مصرف تخم مرغ کاهش پیدا می کند.

وی بیان می کند: درخواست برای صادرات تخم مرغ از طرف کشور های متقاضی و همسایه نیز به دلیل افزایش گرمای هوا کاهش داشته است و لذا همه عوامل دست به دست هم داده تا قیمت تخم مرغ ۱۲ هزار تومان زیر نرخ مصوب دولتی به قیمت هرکیلویی ۳۵ هزار تومان به فروش برسد و مرغداران زیان زیادی را متحمل شوند.

ضررهای میلیاردی

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار ضرر مرغداران مرغ تخم گذار در استان را روزانه ۵ میلیارد تومان تخمین می زند و ادامه می دهد: با آزادسازی نرخ ارز و در پی افزایش قیمت‌ها و اختصاص نیافتن ارز دولتی به برخی نهاده‌های پرورش طیور قیمت تمام‌شده تولید تخم‌مرغ به شدت بالا رفت و لذا باقیمت‌های دستوری هزینه تولید دیگر با نرخ فروش همخوانی ندارد.

وی توضیح می دهد: همچنین به دلیل وابستگی زیاد ما به واردات کنجاله و سویا که دو محصول اصلی برای خوراک مرغ است این هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس صنعت مرغداری ادامه می دهد: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، هزینه‌های تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به شدت افزایش پیدا کرده است بطوریکه خوراک مرغ تخم گذار نسبت به قبل از اجرای آن طرح ۶ برابر شد.

بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، هزینه‌های تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به شدت افزایش پیدا کرده است بطوریکه خوراک مرغ تخم گذار نسبت به قبل از اجرای آن طرح ۶ برابر شد.

درخواست تولید کنندگان برای حمایت های دولتی

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار در پاسخ به این سوال که کاهش قیمت و تقاضا برای خرید تخم مرغ چه تبعاتی در آینده به همراه خواهد داشت اظهار می کند: افزایش قیمت مصوب بیش از یک سال بود که از طرف تولید کنندگان مطرح بود و لذا از آن جا که دولت راغب به افزایش قیمت نبود و از طرفی تولید نیز برای مرغداران صرفه اقتصادی نداشت لذا این موضوع در نهایت به حذف بسیاری از گله های مرغ تخم گذار انجامید.

قیمت تخم مرغ را آخر پائیز باید شمرد| تولید کنندگان ضرر می‌دهند

وی ادامه می دهد: بدون شک امسال هم اگر بازار فروش به همین منوال ادامه پیدا کند و قرار باشد که تولید کننده متحمل ضرر و زیان شود به طور طبیعی مرغ داران دست به کشتار گله ها خواهند زد و این موضوع بر روی قیمت تخم مرغ و هم چنین کمبود تولید در فصل پائیز نمایان خواهد شد.

این فعال صنعت طیور می افزاید: سال گذشته نیز همین اتفاق رخ داد به گونه ای که به درخواست‌های مرغداران برای بازنگری در قیمت کم توجهی شد واین امر باعث شد تا در زمستان سال گذشته شاهد کاهش شدید جوجه ریزی در خراسان رضوی باشیم به طوریکه میزان جوجه ریزی نسبت به زمان‌های مشابه سال‌های قبل نصف شد و متاسفانه این روند تا کنون ادامه داشته و امروزشاهد یک زنگ خطر برای تولید تخم مرغ در شش ماه دوم سال هستیم.

موسوی عنوان می کند: امروز که قیمت تخم مرغ ۱۲ هزار تومان زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود توجه و حمایتی به رغم مکاتبات زیادی که انجام شده صورت نگرفته است و لذا اگر به خواسته تولید کننده توجهی نشود بر مشکلات این بخش تولید افزوده می‌شود.

وی عنوان می کند: جهاد کشاورزی در پاسخ به مشکلات مرغدار اشاره به واگذاری وظایف به اتحادیه‌های کشوری میکند که آن واگذاری هم تنها در برگه و کاغد خلاصه شده است.

موسوی نژاد با بیان اینکه متولیان به درمان بیشتنر از پیشگیری توجه دارند تصریح می کند: اگر امروز به مشکلات تولید کننده تخم مرغ هم توجه نشود قطعا در شش ماه دوم سال با مشکل مواجه خواهیم شد و مصرف کننده هم با مشکل تامین مواجه خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha