۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
مشاوره و آموزش راه توسعه اشتغال‌زایی؛ تناقض آمار کارآفرینی با واقعیت‌های جامعه
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

مشاوره و آموزش راه توسعه اشتغال‌زایی؛ تناقض آمار کارآفرینی با واقعیت‌های جامعه

سمنان- یکی از اقداماتی که در سطح استان سمنان به‌خصوص نهادهای مرتبط با آموزش‌های مهارت افزایی مانند فنی و حرفه‌ای انجام می‌دهند، مشاوره است که می‌تواند در اشاعه اشتغال همراه بامهارت در استان مؤثر واقع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به‌تنهایی تضمین‌کننده اشتغال در سطح استان سمنان نیست بلکه باید استعداد، علاقه، رسته کاری مناسب با فیزیک فرد، توانمندی‌های او و ... نیز لحاظ شود در این راستا فنی و حرفه‌ای استان سمنان نسبت به ارائه مشاوره‌هایی درزمینهٔ اشتغال‌زایی مبادرت می‌ورزد.

از سوی دیگر در استان سمنان بالغ‌بر ۶۰۰ حرفه در ۱۸ مرکز ثابت و شعبه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در حال آموزش است که قطعاً ظرفیتی خوبی برای اشاعه اشتغال محسوب می‌شود.

مشاوره رایگان در ۸ شهرستان استان سمنان
همان‌طور که مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سمنان درباره این مشاوره‌ها می‌گوید: مراکز فنی و حرفه‌ای در تمام شهرستان‌های استان شماره تلفن واحد پذیرش و یا شماره تماس جداگانه‌ای را برای مشاوره فنی و حرفه‌ای اختصاص داده‌اند.

فاطمه منصوری در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه این مشاوره‌ها در راستای اشتغال یابی همراه بامهارت انجام می‌شوند، تأکید کرد: ارائه آموزش‌های مهارتی در راستای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار ازجمله اقداماتی است که در کنار این مشاوره‌های رایگان صورت می‌گیرد.

وی از افزایش ارائه خدمات تلفنی به‌خصوص مشاوره در ایام کرونا نیز خبر داد و بیان کرد: دفاتر در تمام ساعات اداری پذیرای مشاوره افراد هستند.

۵۰ درصد کارجویان فاقد مهارت هستند
این موضوع ازآن‌جهت دارای اهمیت است که بدانیم بیش از نصف جویای کاران استان سمنان فاقد مهارت هستند و این‌یک موضوع بسیار بااهمیت تلقی می‌شود. این‌که مهارت می‌تواند شانس فرد را در اشتغال افزایش دهد بدیهی است اما آموزش فقط مهارت نیست بلکه ایجاد درک درست از توانمندی‌ها سبب می‌شود تا فرد به راه درستی هم هدایت شود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در ابتدای سال ۹۸ میزان کارجویان فاقد مهارت استان سمنان ۷۰ درصد بود! به معنای دیگر فرد آموزش نمی‌بیند تا هر شغلی که پیشامد برگزیند بلکه برحسب توانمندی‌هایش این شغل را برمی‌گزیند.

ارتقای مهارت های مورد نیاز جامعه
آن‌طور که مهدی زینتی کارشناس فنی و حرفه‌ای و مسئول مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران دامغان می‌گوید: امداد تلفنی توسط این مرکز از ۱۰ فروردین ۹۹ آغاز و تاکنون به ۱۳۰ نفر مشاوره تلفنی ارائه شد، لذا به‌منظور ارتقای مهارت‌های موردنیاز جامعه و باهدف ارائه آموزش‌های مهارتی در جهت ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در سال جاری با جذب ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار تجهیزات کارگاهی ارتقا یافت.

زینتی افزود: در کنار خدمات مشاوره‌ای به مردم، طبق یک طرح استانی از طریق فضای مجازی کانال فنّاوری و مهارت، آموزش‌های مجازی به‌صورت رایگان نیز ارائه می‌شود.

وی گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران دامغان با ۹ کارگاه، توانایی آموزش ۱۰۰ حرفه آموزشی را دارد که در حال حاضر ۱۲ مربی و ۳۰ استادکار مهارتی متولی آموزش‌های غیررسمی در شهرستان دامغان هستند.

مهارت افزایی در بین زنان و مردان جویای کار
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: دو هزار و ۶۵۹ نفر از طریق مراکز کاریابی استان سال گذشته به کار گمارده شدند که از این تعداد یک هزار و ۴۶۲ نفر بدون مهارت و یک هزار و ۱۹۷ نفر دارای مهارت بودند.

اسماعیل غنیان بابیان اینکه از مجموع دو هزار و ۶۵۹ اشتغال‌ یافته توسط مراکز کاریابی استان سمنان در سال گذشته ۸۵۰ نفر زن و یک‌ هزار و ۸۰۹ نفر مرد بودند، تأکید کرد: از مجموع ۸۵۰ زن به کار گمارده شده در استان توسط مراکز کاریابی ۶۴۷ نفر دارای مهارت و ۳۸۳ نفر فاقد مهارت بودند.

وی اضافه کرد: از مجموع یک هزار و ۸۰۹ نفر مرد به کار گمارده شده در سال گذشته توسط مراکز کاریابی استان سمنان، ۹۹۵ نفر بدون مهارت و ۸۱۴ نفر دارای مهارت بودند.

این آمارها نشان می دهد که مردان در استان سمنان نسبت به زنان کمتر به موضوع ارتقای مهارت های خود می پردازند از سوی دیگر بیش از نصف به کار گمارده شدگان در سال ۹۸ اصلا مهارتی نداشته اند که امکان دارد در کارشان نیز به مشکل بر بخورند.

نگهداری شغل به مهارت نیاز دارد
یک کارشناس اقتصاد با بیان اینکه مهارت افزایی دو شانس به جویای کاران می دهد نخست بهع دست آوردن شغل و دوم نگه داشتن آن، به خبرنگار بازار، می گوید: اینکه شما صرفاً به مکانی معرفی شوید اشتغال نیست اینکه بتوانید شغل را نگه داشته و در آن موفق شوید کار است.

علی رضا صالحیان با بیان اینکه ماهانه ده‌ها و صدها نفر در استان سمنان به کار گمارده می شوند اما کدامشان تا پایان سال دوام می آوردند؟ تاکید کرد: این موضوع اهمیت دارد که بدانیم آموزش و مهارت افزایی در اشتغال پایدار چقدر تاثیر دارد.

وی می افزاید: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آمار درستی از کسانی که به کار گمارده شد و اما به دلیل عدم داشتن مهارت بعد از مدتی از کار بیکار شده‌اند نمی‌دهد چرا که معمولاً آمارهای منفی مورد علاقه مدیران نیست اما همه می دانند که صد درصد اشتغال ایجاد شده برای افراد تا پایان سال دوام ندارد.

کارجویان رها می‌شوند
این استاد دانشگاه می گوید: موضوع بعد این است که اداره کل کار افراد را به دفاتر کاریابی سوق می‌دهد آن‌ها نیز فرد را به کار معرفی می‌کنند و به محض رفتن فرد به آن مکان وی را به عنوان یک فرد شاغل معرفی می کنند تا رزومه‌شان مملو از افراد کاریافته شود در حالی که دیگر کسی نیست که ببیند این فرد آیا توانست کار را بگیرد یا خیر، آیا توان آن را حفظ کند یا خیر؛ مهمترین عوامل ناکامی او چیستند؟ متاسفانه این‌ها مسئله‌ای هستند که در استان لحاظ نمی‌شوند.

به هر روی باید گفت نقش فنی و حرفه ای در زمینه آموزش های مهارت‌یابی مهم است، اداره کلی که تنها مدیرکل زن استان سمنان را در صدر خود می‌بیند و روند رو به رشد مهارت افزایی در آن توانمندی این مجموعه را ثابت می کند.

اما مشکل تنها مهارت افزایی نیست به نظر می رسد نباید افراد جویای کار را بعد از معرفی به کاریابی ها رها کرد.

کد خبر: ۲۲٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha