۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
مهم‌ترین مهارت‌های نرم که در زندگی و کار باعث پیشرفتمان می‌شود

مهم‌ترین مهارت‌های نرم که در زندگی و کار باعث پیشرفتمان می‌شود

پیشرفت، واژه‌ای است که به فکر و ذکر اصلی بسیاری از ما تبدیل شده است.

به گزارش بازار، پیشرفت، واژه‌ای است که به فکر و ذکر اصلی بسیاری از ما تبدیل شده است. این روزها به هرکجا که سر می‌چرخانیم، از عناوین کتاب‌های موجود در پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها گرفته تا ویدیوهایی انگیزشی با عنوان‌های رنگارنگ و چشمگیر در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، با شمار افرادی مواجه می‌شویم که معتقد هستند خودشان به پیشرفت رسیده‌اند و حالا می‌خواهند تجربه‌شان را با دیگران در میان بگذارند. این روزها دور، دور ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی است.

با این حال همیشه لازم نیست برای یادگیری چنین مهارت‌هایی به سراغ کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برویم، یا در سمینارهای گران آنلاین شرکت کنیم. مطالعه برخی منابع مفید از جمله مقالات موجود در لیا آکادمی به ما کمک می‌کند که دانشمان را به صورت رایگان در این حوزه تقویت کرده و در مسیر ارتقای مهارت‌های نرم و پیشرفت در زندگیمان گام برداریم. در ادامه، گزیده‌ای از برخی از این مقالات را معرفی کرده و درباره مفاهیمی چون مسئولیت‌پذیری، اعتماد به نفس و گوش دادن فعالانه (مهارت گوش دادن) صحبت می‌کنیم.

اعتماد به نفس، گام لازم برای حصول موفقیت در زندگی

از دید بسیاری از روانشناسان، اعتماد به نفس سنگ بنای رسیدن به بسیاری از موقعیت‌های موفق در زندگی است. اعتماد به نفس (Self-confidence) یعنی باور کردن مهارت‌ها یا توانایی‌هایمان. یعنی فرد به خودش ایمان داشته باشد و بداند که می‌تواند چالش‌ها را به‌خوبی حل کند. اعتماد به نفس باعث می‌شود خودتان را بشناسید و ضمن مراقبت از خود، تلاش کنید تا از پس کارها بربیایید.

اعتماد به نفس می‌تواند در همه‌جا کاربرد داشته باشد؛ از زندگی شخصی و عاطفی گرفته تا حوزه اشتغال و مسائل اجتماعی. اعتماد به نفس می‌تواند نقطه عطف زندگی هر شخصی باشد. حتماً افرادی را دیده‌اید که با داشتن شرایط سخت یا معمولی می‌توانند در مسائل مختلفی به موفقیت‌هایی برسند که بسیاری از افراد با شرایط خیلی بهتر نتوانسته‌اند به آن‌ها دست پیدا کنند. با کمی تامل می‌بینیم که این افراد با اعتماد به نفس توانستند مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را ارتقا داده و در هر مرحله‌ای از زندگی پیشرفت کنند.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم که در زندگی و کار باعث پیشرفتمان می‌شود

از جمله راه‌های افزایش اعتماد به نفس، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • به مرتب بودن ظاهرتان اهمیت بدهید
  • خودتان را بشناسید
  • اهداف کوچک‌تری تعیین کنید و به آن‌ها برسید
  • به خودتان انگیزه بدهید
  • در هر کاری پشتکار داشته باشید
  • توانایی‌هایتان را بشناسید
  • بر ترس‌هایتان غلبه کنید
  • مسیرتان را به پایان برسانید
  • از یادگیری و آموزش غافل نشوید
  • برنامه‌ریزی داشته باشید
  • منفی‌بافی را کنار بگذارید و روی موفقیت‌ها تمرکز کنید
  • مؤدب اما جسورانه صحبت کنید
  • مهارت فن بیان و زبان بدن‌تان را تقویت کنید
  • خودتان را با افراد دیگر مقایسه نکنید
  • سبک زندگی‌تان را تغییر دهید

پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر از نحوه دنبال کردن هریک از این موارد و خواندن متن کامل، به مقاله «با این راه‌ها اعتماد به نفس خود را افزایش دهید!» مراجعه کنید.

مسئولیت‌پذیری در قبال خود و دیگران

مسئولیت‌پذیری (Responsibility) به معنای «پاسخگویی اخلاقی، قانونی یا ذهنی؛ کیفیت یا وضعیت بر عهده داشتن مسئولیت» است، اما توضیح ساده‌تری هم می‌توان برایش داشت. مسئولیت‌پذیری یعنی توانایی عکس‌العمل نشان دادن به موقع و قبول مسئولیت اعمال و کرداری که در زندگی روزمره انجام می‌دهیم. مسئولیت به داشتن اختیار یا کنترل بر چیزی یا کسی اشاره دارد. اگر شما مسئول چیزی هستید، در قبال نتیجه چیزی که از آن ناشی می‌شود هم پاسخگو هستید، زیرا این وظیفه شماست.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم که در زندگی و کار باعث پیشرفتمان می‌شود

مسئولیت‌پذیری با این ویژگی‌ها همراه است:

  • پاسخگو بودن
  • قابل اعتماد بودن
  • تعهد در قبال وظیفه
  • عدم سرزنش دیگران در قبال مسئولیت‌های خود

همچنین می‌توان به انواع مسئولیت پذیری هم اشاره کرد که مسئولیت در قبال خود، مسئولیت‌پذیری خانوادگی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در محیط کار را شامل می‌شود.

توضیح انواع مسئولیت‌پذیری‌ها را در مقاله «مسئولیت‌پذیری چیست و چطور آن را در وجودمان تقویت کنیم؟» مطالعه کنید.

گوش دادن فعالانه برای تاثیرگذاری بر مخاطب

در دو مورد بالا، در مورد ویژگی‌هایی صحبت کردیم که بیش از هر چیز به روی خودمان و نحوه نگرشمان به زندگی و جهان تاثیر می‌گذارند. اما اهمیت مورد سوم، تاثیرگذاری‌اش بر دیگران است. خیلی‌ها مفهوم «گوش دادن» را می‌دانند، اما «گوش دادن فعالانه» را بلد نیستند. تابه‌حال شده با کسی صحبت کنید و متوجه شوید که گوشش به اصطلاح با شما نیست و به مفهوم حرف‌هایتان توجه نمی‌کند؟ خب، این فرد احتمالا با گوش دادن فعالانه و همدلانه ناآشناست.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم که در زندگی و کار باعث پیشرفتمان می‌شود

گوش دادن فعال (Active Listening) یک مهارت ارتباطی مهم و فراتر از شنیدن کلماتی است که شخص دیگری به زبان می‌آورد. در واقع این مهارت، بیشتر به‌دنبال درک معنا و هدف پشت آن‌هاست. در یک فرآیند ارتباطی، با گوش دادن فعال می‌توانید پیام‌ها را به‌طور مؤثر و صحیح دریافت و آن‌ها را درک کنید. مهارت گوش دادن فعال یک مهارت اکتسابی و به‌راحتی قابل تقویت است.

از جمله فواید گوش دادن فعالانه می‌توان به افزایش تمرکز و یادگیری، ایجاد حس اعتماد و کاهش اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها اشاره کرد.

تکنیک های تقویت مهارت گوش دادن فعالانه شامل این موارد است:

۱. کاملاً در فضای مکالمه حضور داشته باشید

۲. به نشانه‌های غیرکلامی توجه کنید

۳. تماس چشمی برقرار کنید

۴. صبور باشید

۵. از قضاوت کردن خودداری کنید

۶. چیزی را که می‌شنوید، منعکس نمایید

برای مطالعه کامل در خصوص هریک از این موارد و همچین آشنایی با زبان بدن در گوش دادن فعال، به مقاله «گوش دادن یا شنیدن؟ مسئله این است!» در لیا آکادمی مراجعه کنید.

لیا آکادمی، مرجعی معتبر برای کسب مهارت‌های نرم

وب‌سایت لیا آکادمی مرجعی معتبر برای کسب اطلاعات در زمینه مبانی و اخبار فروش مستقیم و همچنین مهارت‌های نرم توسعه‌ای در محیط زندگی شخصی و کاری است.

چه مشاور فروش بوده و در شغل بازاریابی دیجیتال (نتورک مارکتینگ) فعالیت کنید، چه به شغل آزاد یا کارمندی یا هر شغل دیگری اشتغال داشته باشید، با مطالعه مقاله‌های مختلف این سایت که در دسته‌بندی مهارت‌های فروش مستقیم قرار گرفته‌اند، می‌توانید مهارت‌های خودتان را در زمینه‌های مختلفی چون موفقیت، مدیریت و رهبری تقویت کنید و شاهد پیشرفتتان در مسیر شغل و زندگی باشید. همچنین این وب‌سایت، دیکشنری فروش مستقیم را هم به صورت آنلاین و کاملا رایگان فراهم کرده که محل بسیار خوبی برای تقویت مهارت‌های شما در زمینه فروش مستقیم و آشنایی با واژگان و اصطلاحات بازاریابی شبکه ای است.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha