۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
تنها راهکار تامین مالی استفاده از بازار سرمایه است
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر؛

تنها راهکار تامین مالی استفاده از بازار سرمایه است

شاید چالش تامین مالی امروز به اندازه نبود برق و گاز آزار دهنده نیست اما تا سال آینده بر صنعت فولاد اثر می‌گذارد. 

به گزارش بازار؛ابوتراب فاضل، در همایش تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی با اشاره به این که برگزار کنندگان این همایش بر روی مهمترین موضوع صنعت فولاد، یعنی چالش تامین مالی در این صنعت دست گذاشته‌اند، بیان کرد: شاید چالش تامین مالی امروز به اندازه نبود برق و گاز آزار دهنده نباشد؛ اما تا سال آینده بر صنعت فولاد بسیار اثر گذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر، درخصوص اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد ایران گفت: در حوزه فولاد کشور نزدیک به ٢۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. در نتیجه این صنعت در حوزه صادرات، تامین نیاز داخل، اشتغال و مباحث مالی نقش مهمی را ایفا می کند. هر چند در این راستا کمبودهایی وجود دارد ولی ژنرال‌های صنعت فولاد حتما نسبت به سایر بخش‌ها درخشان تر است.

وی تصریح کرد: سابقه فولاد در ایران به اندازه سابقه خودرو در کشور است، در حالیکه فولاد ایران جزو ١٠ کشور جهان به شمار می آید؛ اما صنعت خودرو حتی از آخر فهرست هم صاحب رتبه نیست به ویژه در بخش تکنولوژی که نتوانسته جایگاهی به خود اختصاص دهد.

فاضل خاطر نشان کرد: البته این موارد آسیب‌هایی هم به این صنعت وارد کرده که بخشی از آن مربوط به دولت و سیاست‌گذاران بوده و بخشی دیگر هم مربوط به کنش‌گران این صنعت است.

وی با بیان این که دو سال گذشته کنفرانسی درباره چالش گاز در صنعت فولاد برگزار و در آن کنفرانس هشدار هایی داده شد بیان کرد: وضعیت گاز صنعت فولاد بسیار بحرانی است، که در این رابطه هنوز کاری صورت نگرفته است. که همین امر در نهایت باعث تعطیلی ۵٠ روزه صنایع فولادی به دلیل نبود گاز شد. در بخش برق هم درحال حاضر وارد بحران شده ایم، طوری که کسری ٢ هزار مگاواتی به ٢٠ هزار مگاوات رسید و عدم نفع اقتصادی آن کاملا حس می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر اظهار کرد: هر چند موضوعات آب، برق، گاز، لجستیک از چالش‌های صنعت فولاد هستند؛ اما این چالش‌ها قابلیت این را دارند که رفع شوند. مثلا می‌توان با سوآپ گازی ترکمنستان بخشی از مشکل گازی صنعت را رفع کرد. یا اینکه احداث ریل تا حدودی مشکل لجستیکی را حل می‌کند؛ اما چالشی که می‌تواند به اَبر بحران صنعت فولاد یا اقتصاد کشور باشد، بحث تامین مالی است.

وی در خصوص این که برآوردها نشان می‌دهد ارزش جایگزینی صنعت فولاد ١٨ میلیارد دلار است، بیان کرد : ١۵٠٠ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بورس ایران در اختیار صنعت فولاد است بنابراین این حوزه مهمی است که باید دیده شود.

در ادبیات اقتصادی راهکارهای تامین مالی پروژه‌ها مشخص است و تامین مالی از ۴ بخش سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیلات بانکی از محل سود شرکت‌ها و بازار سرمایه صورت می گیرد

فاضل درباره راهکارهای تامین مالی در صنعت فولاد تاکید کرد: در ادبیات اقتصادی راهکارهای تامین مالی پروژه‌ها مشخص است و تامین مالی از ۴ بخش سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیلات بانکی از محل سود شرکت‌ها و بازار سرمایه صورت می گیرد. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با کشورهای همسایه، وضعیت کشورمان مطلوب نیست. در واقع شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی به طور سرمایه‌گذاری مستقیم و فاینانس اصلا خوب نیست و بارها هم با زبان تلخ هشدار داده‌ایم که اگر این روند ادامه پیدا کند، توسعه متوقف خواهد شد و صنعت بدون توسعه به معنای ایستاده مردن است.

وی ادامه داد : یک روش ترکیب مالی پروژه‌های خارجی است که در این روش ٨۵ درصد تامین مالی و ١۵ درصد سرمایه ‌گذاری‌ انجام می‌شود که در حال حاضر هم عمده پروژه‌ها را از این طریق انجام می‌دهیم.

وی با تاکید بر مزیت‌های تامین مالی با سرمایه‌گذاری مالی بیان کرد: در این روش نرخ بهره تامین مالی بسیار پایین است و حاشیه سود را بالا می‌برد ؛اما متاسفانه تحریم‌ها بر این حوزه اثر گذاشته و در حال حاضر پنجره مالی ایران بسته‌ است. همچنین ارتباط مالی با دنیا نیز قطع شده است. در نتیجه فرصت تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری از ما گرفته شده‌ در حالی که وضعیت کشورهای عمان، قطر و عربستان در این حوزه مطلوب بوده اما ایران در حال از دست دادن جایگاه خود است.

فاضل با تاکید بر اینکه در داخل کشور هم توان سرمایه‌گذاری را نداریم، ادامه داد: در داخل کشور نرخ تامین مالی به ٣٠ درصد رسیده و نرخ اوراق هم ٣٢ درصد و نرخ تسهیلات بانکی ٢۴ درصد است، در حالیکه در بهترین حالت نرخ سود صنایع فولادی ٣٢ درصد بوده و این نرخ‌ها هزینه تمام شده را در صنعت فولاد بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر عنوان کرد: از دیگر روش های تامین مالی استفاده از تسهیلات بانکی است که تنها ۶ بانک کفایت سرمایه برای تامین مالی را دارند و سرمایه‌گذاری هم در ایران عمدتا بانک محور بوده برعکس ژاپن که تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

وی در خصوص شرایط بانک ها گفت : در این شرایط اگر بانک‌ها نحیف شوند و متعهد به اجرای تکلیفی باشند، صنعت آسیب می‌بیند. ضمن اینکه از دو ماه گذشته دستورالعملی به بانک‌ها ابلاغ شده که تسهیلات را به سمت پروژه نهضت ملی مسکن ببرند و در این شرایط سهم تسهیلات صنعت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر چالش تامین مالی از طریق بانک‌ها این است که بنگاه‌های تولیدی واقعی تمایلی به تسهیلات ندارند و بانک‌ها هم تمایلی به ارایه تسهیلات به بخش‌های تولیدی ندارند، چراکه قابل نقد شدن نیست .معمولا هم دریافت کننده این وام‌ها تمایلی برای پس دادن این تسهیلات ندارند و چه کاری بهتر از این که تسهیلات ٢ هزار میلیارد تومانی پس داده نشود و ارزش سرمایه آن بنگاه به واسطه تورم به ٢٢ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

فاضل خاطر نشان کرد: از سوی دیگر انحراف تخصیص تسهیلات اعطایی به تولید وجود دارد و همین عوامل باعث ناترازی بانک‌ها می‌شود که اقتصاد کشور را ویران کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر درباره تامین مالی از روش سود شرکت‌ها تصریح کرد: وقتی در بحث تامین مالی به شرکت‌های فولادی فشار آورده شود، سود شرکت از راهبرد توسعه منحرف می‌شود و این پیام را می‌ دهد که هر چه صندوق‌ها نیاز مالی بیشتری بخواهند به سود شرکت‌ها دست می‌برند و ٩٠ درصد تقسیم سود یک ضربه اساسی به توسعه شرکت‌ها اما چاره‌ای نیست.

تنها راهکار تامین مالی استفاده از بازار سرمایه است و در دنیا هم از این روش برای تامین مالی استفاده می‌کنند اما استفادا از این روش نیاز به سواد مالی دارد که در دو سال گذشته وضعیت بهتر شده‌ است

فاضل با اشاره به تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: در حالی که سایر روش‌ها با مشکل مواجه هستند تنها راهکار تامین مالی استفاده از بازار سرمایه است و در دنیا هم از این روش برای تامین مالی استفاده می‌کنند؛ اما استفادا از این روش نیاز به سواد مالی دارد که در دو سال گذشته وضعیت بهتر شده‌ است.

وی با بیان این که برای تامین مالی از بازار سرمایه باید ابزارهای این بازار مدرن شوند گفت: در این بخش هم با چالش‌هایی مواجه هستیم و با بروکراسی‌های عجیب و غریبی روبه رو می‌شویم. در حالی که نرخ‌ها باید در این بازار شناور باشند؛ اما نرخ در این بازار هم بالاست به طوریکه نرخ اوراقی دو سال گذشته با ٢٣ درصد منتشر کردیم امروز با ٣٢ درصد رسیده‌ است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر اظهار داشت: طبق برآوردها اگر از ترکمنستان گاز بخریم از گاز داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود. بنابراین موضوع مهم در صنعت فولاد بحث تامین مالی است که اگر این چالش برطرف نشود به ابربحران تبدیل می‌شود و راهکار آن هم بازکردن پنجره‌های مالی کشور به سمت دنیا است.

فاضل با توضیح در خصوص پول‌های حاصل از فروش وکالتی خودرو گفت: در عرض چند ساعت برای فروش خودرو ١٠٠ هزار میلیارد تومان پول در بانک‌ها بلوکه شد بنابراین پول وجود دارد فقط باید آن را سمت تولید هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ١٠٨ هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه برای صنعت فولاد انجام شد، تاکید کرد: نرخ تامین مالی در ایران باید کاهش پیدا کند و هر چند می‌گویند که صنایع از انرژی ارزان بهره‌مند هستند؛ اما نرخ بالای تامین مالی این مزیت را خنثی و پوشش می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha