۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
تامین حداکثری نیازهای ارزی بازرگانی و غیربازرگانی
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران عنوان کرد

تامین حداکثری نیازهای ارزی بازرگانی و غیربازرگانی

سخنگوی مرکز مبادله ایران گفت: توان و اراده کامل در نظام اقتصادی و بانک مرکزی برای پاسخ به نیاز اصلی در شبکه رسمی ارز وجود دارد.

به گزارش بازار، مسعود توکلی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت مرکز مبادله ایران تا روز ۲۹ خردادماه، ۱۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو عرضه شده، گفت: از این مبلغ حدود ۸ میلیارد و ۱۵۰ مورد معامله قرار گرفت و تامین ارز برای تقاضای حوزه بازرگانی انجام شده است. از این میزان پتروشیمی‌ها بیشترین عرضه را در مرکز مباله داشتند که حدود ۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون یورو بوده، شرکت‌های تابعه ایمیدرو نیز با حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو و سایر شرکت‌ها حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو عرضه داشتند.

وی افزود: پیش از این همیشه یک انتقاد به بانک مرکزی وجود داشت که نرخ نیما یک نرخ ثابتی است که این نرخ‌ها باعث عرضه کمتر می‌شود و صادرکنندگان تمایل کمتری برای عرضه دارند. به همین دلیل وقتی اصلاح نرخ اتفاق افتاد، شاهد افزایش چشمگیری در عرضه‌ها بودیم و از سوی دیگر تالار ارز خدماتی نیز با هدف رویکرد تامین حداکثری نیازهای اسکناسی به این موضوع کمک کرد. خوشبختانه مجموعه تلاش‌هایی صورت گرفته در بانک مرکزی برای تامین حداکثری نیازهای بازرگانی و غیر بازرگانی هم باعث ایجاد ثبات در بازار ارز شد.

وی ادامه داد: به هر حال فضای اقتصاد، فضایی است که نتایج اقدامات و برنامه‌های اجرایی در بلند مدت مشخص می‌شود که خوشبختانه امروز نتیجه این اقدامات کمک کرد تا به یک آرامش دربازار ارز برسیم.

توکلی افزود: با توجه به وضعیت بازار ارز باید دید در یکسال گذشته وقتی متقاضی وارد این بازار می‌شد، چه خدماتی برای دریافت اسکناس، حواله و یا تقاضای بازرگانی دریافت می‌کرد. در واقع وقتی یک نیاز واقعی ارزی وارد بازار می‌شود توقع این است که بتواند در شبکه رسمی ارزی کشور پاسخ بگیرد. قطعا وقتی این فضا برای او فراهم نباشد به شبکه غیر رسمی و شبکه دلالی وارد می‌شود و هر موضوعی که وارد شبکه دلالی شود نرخ آن کالا با توجه به افزایش تقاضا به‌صورت اهرمی افزایش پیدا می‌کند. حالا اگر آن کالا، ارز باشد به دلیل سیاست‌های مختلف، توقع نیاز بسیار بالا می‌رود.

سخنگوی مرکز مبادله ایران ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون این تصمیم و اراده در شبکه اقتصادی و در مجموعه بانک مرکزی وجود دارد تا طبق وظیفه اصلی، پاسخ به نیاز اصلی در شبکه رسمی داده شود. به‌طوری که برنامه ریزی‌های لازم برای بازرگانی در تالار حواله مرکز مبادله صورت گرفت و برنامه ریزی برای نیازهای ارز خدماتی نیز در تالار ارز خدماتی انجام شد.

توکلی اظهار کرد: با انجام این اقدامات متقاضی با مراجعه به تالار وارد شبکه رسمی می‌شود و در کوتاهترین زمان ممکن، نیاز ارزی خود را دریافت می‌کند. از سوی دیگر بازرگانان هم می‌تواند با برنامه ریزی اقدام کنند و پس از کارهای تخصیص و ثبت سفارش با خیالی آسوده و برنامه ریزی دقیق ارز خود را دریافت کنند. بدین ترتیب این دغدغه و التهاب و استرس همیشگی از فضای اقتصادی گرفته می‌شود در حالی که پیش از این متفاقصی ارز که به صورت ملتهب وارد بازار ارزی می‌شد با هر قیمتی حاضر به خرید ارز بود، اما حالا می‌تواند در آرامش و به راحتی این کار را انجام دهد.

وی با تاکید بر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همانطور که وی اعلام کرد هنوز کارهای زیادی در این بخش داریم و قرار است در حوزه نیازهای سرمایه گذاری و پوشش ریسک هم ابزارهایی را به زودی ایجاد وارائه کنیم.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha