۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
بحران آب در آپارتمان های کرمان| تکرار مشکل بی آبی در فصل تابستان و وعده های مسئولان
گزارش بازار؛

بحران آب در آپارتمان های کرمان| تکرار مشکل بی آبی در فصل تابستان و وعده های مسئولان

کرمان – وعده های مسئولان برای تامین آب شهر کرمان ادامه دارد اما هنوز تابستان نشده مردم این شهر برای تامین آب مورد نیاز روزانه با مشکل جدی مواجه شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان در سال آبی جاری با کمبود شدید بارندگی نسبت به سال قبل مواجه شده است، در برخی از شهرستانهای جنوبی کرمان تا ۹۰ درصد کمبود بارندگی نسبت به سال قبل گزارش شده است.

در شهر کرمان نیز این مساله تشدید شده و کمبود آب کار را به جای رسانده است که مسئولان از هم اکنون از کمبود شدید آب شرب در کرمان می گویند و خواستار صرفه جویی در مصرف آب هستند.

کافیست به صورت میدانی وارد محله های کرمان شوید، در اکثر مناطق مردم حتی ساختمانهای هم کف نیز آب ندارد و در صورت داشتن منبع و آبگیری در ساعاتی که فشار آب کمی بیشتر می شود می توانند حداقل نیازها را تامین کنند.

آپارتمان نشین ها آب ندارند

سالهاست که مسئولان استان و شهر کرمان وعده می دهند که به زودی مشکل آب شرب کرمان رفع می شود اما همه این صحبتها در حد وعده مانده است.

هر چند رسانه ها از چند هفته قبل با توجه به تجربه سالهای گذشته پیش بینی می کردند که کرمان با کمبود شدید آب مواجه شود اما در عمل مسئولان برای حل این مشکل تدبیر مناسبی نداشتند و به خصوص در ساختمان چند طبقه و آپارتمانها عملا آبی برای تامین نیازهای اولیه هم وجود ندارد و باید حتما از پمپ استفاده کرد با این وجود نیز به دلیل آبگیری نشدن منبع های ذخیره آب عملا مجتمع های پر ازدحام و به خصوص شهرک ها مشکل کم آبی را از هم اکنون احساس می کنند.

نکته جالب توجه اینکه در ساعات شب به خصوص از ۱۲ شب به بعد آب در وضعیت کمترین فشار قرار می گیرد و هدف از این مساله نیز ذخیره سازی منبع های آب شهر برای تامین آب روز بعد است.

مشکل آب شرب کرمان جدی است

هر چند مسئولان می گویند جیره بندی آب در سال جاری انجام نمی شود اما عملا مردم در برخی از ساعات روز هیچ آبی برای استفاده ندارند.

طرح هایی مانند انتقال آب از صفارود با هزینه زیاد و اقدامات تبلیغاتی در دولت گذشته شروع شد اما مردم کرمان تا کنون انتفاعی از این پروژه نبرده اند و همه چیز مسکوت ماند

طرح هایی مانند انتقال آب از صفارود با هزینه زیاد و اقدامات تبلیغاتی در دولت گذشته شروع شد اما مردم کرمان تا کنون انتفاعی از این پروژه نبرده اند و همه چیز مسکوت ماند.

در خصوص انتقال آب خلیج فارس به کرمان نیز همچنان همه چیز در حد حرف باقیمانده است و وعده افتتاح خط انتقال به دهه فجر امسال داده شده است.

محمد کمساری، کارشناس حوزه آب در استان کرمان به خبرنگار بازار گفت: سالانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب برداشت آب منفی در کرمان انجام می شود و تقریبا اکثر دشتهای اطراف شهر کرمان به دلیل برداشتهای بی رویه دچار نشست شده اند.

افت شدید منابع آبی در دشتهای کرمان

وی عنوان کرد: در صورت استفاده از آبهای سطحی نیز برنامه ریزی مناسبی صورت نگرفته است و در استان خشکی مثل کرمان برنامه ریزی مسئولان برای تامین آب فقط آبهای زیر سطحی بوده است.

وی اظهار کرد: در دشت های اطراف کرمان سطح آب افت شدید دارد و قناتها هم به دلیل کمبود بارندگی کم آب شده اند در چنین شرایطی دبی آب کرمان کاهش یافته اما میزان مصرف افزایشی است.

وی بیان کرد: در سال جاری شاهد افزایش ناگهانی گرما نیز در شهر کرمان هستیم و طبق بررسی های میدانی در اکثر محلات شهر کرمان افت فشار ایجاد شده است.

کمساری گفت: در برخی از مناطق شهرک سیدی کرمان نیز آب قطع است و مردم مجبور به تامین آب با دبه و تانکر هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز این مشکل وجود داشت باید از مسئولان استان کرمان سوال کرد از سال گذشته تا کنون برای حل کوتاه مدت مشکل آب در شهر کرمان چه کرده اند و چرا تابستان سال جاری هم مانند سال گذشته با کمبود آب مواجه هستیم و بعد از وجود مشکل به فکر رفع ان می افتند و پیش بینی های لازم صورت نگرفته است.

مردم صرفه جویی کنند

مدیرعامل ابفار استان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: هم اکنون با افزایش مصرف آب در کرمان مواجه هستیم و برای مدیریت مصرف آب فشار آب را کم کرده ایم اما قطعی آب نداریم.

عبدیان بیان کرد: از مردم می خواهیم همکاری کنند و با صرفه جویی بیشتر باید این کمبود را پشت سر بگذاریم همچنان اقداماتی هم برای رفع مشکل در حال انجام است که تا چند روز آینده مشکل کمبود آب در کرمان کمتر خواهد شد.

عبدیان: در شهر کرمان در برخی از مناطق مشترکان غیر مجاز داریم که بخشی از آب شهروندانی که اشتراک مجاز دارند را بی رویه استفاده می کنند و بر مشکلات افزوده اند

وی افزود: در شهر کرمان در برخی از مناطق مشترکان غیر مجاز داریم که بخشی از آب شهروندانی که اشتراک مجاز دارند را بی رویه استفاده می کنند و بر مشکلات افزوده اند.

وی گفت: بیشترین مشکل در حواشی شهر مانند بند مملکت وجود دارد و به زودی یک خط انتقال آب جدید در کرمان برای رفع مشکلات به بهره برداری می رسد با این وجود در حال کنترل و مدیریت مصرف آب هستیم.

وی گفت: ۸ حلقه چاه نیز در حال تجهیز و اضافه شدن به منابع آب شهر کرمان است که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند روز آینده به بهره برداری می رسد.

وی از هدر رفت ۳۰ درصدی آب در شهر کرمان خبر داد و افزود: این رقم در کشور ۲۵ درصد است به همین دلیل باید مشترکان نیز در صرفه جویی آب و رفع مشکلات انتقال آب خانگی دقت بیشتری داشته باشند.

وی بر بازسازی خطوط انتقال آب تاکید کرد و بیان داشت: ۷۸۰ میلیارد تومان برای این مساله مورد نیاز است که ۱۵۰ میلیارد آن تخصیص یافته است و همچنان به تامین اعتبار نیاز داریم.

وی گفت: علاوه بر شهرکرمان در برخی شهرها چون بم، رفسنجان، سیرجان و زرند هم مشکل کم آبی وجود دارد و طرح هایی نیز برای رفع مشکل کم آبی در این شهرستان ها در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت روستاهای استان نیز گفت: استان کرمان دومین استان از حیث داشتن روستا است و کار جهادی در راستای آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در حال انجام است اما ۵۴۸ روستا هم اکنون در استان دارای تنش جدی بی آبی هستند که کار برای رفع مشکل این روستاها در حال انجام است.

رقم بالای هدر رفت آب در کرمان

وی با انتقاد از هدر رفت آب در بخش های مختلف گفت: ۹۳ درصد آب شرب کرمان از طریق آبهای زیر زمینی تامین می شود و کمبود بارندگی این منابع را با مخاطره مواجه کرده است و آبهای در دسترس به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: ۹۴ درصد آبهای بخش کشاورزی نیز از منابع آب زیر زمینی تامین می شود که بخش قابل توجهی هم هدر می رود.

وی گفت: خط انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان برای تامین آب پایدار شهر در حال انجام است و در صورت اینکه روند کار به صورت مطلوب انجام شود و اعتبار مورد نیاز اختصاص یابد تا انتهای سال جاری آب خلیج فارس برای استفاده در بخش شرب به کرمان می رسد.

با وجود تمام وعده ها اما همچنان مردم کرمان در محله های مختلف طی روزهای اخیر با مشکل جدی در زمینه تامین آب شرب مواجه شده اند و انتظار می رود مسئولان طی روزهای آینده این مشکل را رفع کنند و مشکل هر سال را به سال بعد موکول نکنند.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن اشرف گنجوئی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      ?{{{تامین آب شرب آحاد مردم کشورمان خصوصا استانهای کویری از مناطق کوهستانی گسترده‌ موجود امکانپذیر می باشد}}} [شعار روز جهانی آب سال ۲۰۲۳] ?? (شتاب در تغییر برای حل بحران آب) ? ستاد مردمی تامین آب شرب و احیاگران چشمه سارها و قنوات استان کرمان. ?? ??????? https://eitaa.com/joinchat/236650844Cc0e9b58cf0 ??در صورتیکه صلاح میدانید وارد گروه و همکاری و راهنمائی بفرمائید. ?موفق باشید
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      0 0
      لطفاً هر چه سریع تر مشکل بی آبی در کرمان بر طرف کنید الان یک هفته هست آب نداریم
    • سعداله IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      0 0
      ای نشسته صف اول به عدالت برخیز . یه سوال دارم حواب بدید .چرا حرف میزنید عمل نمیکنید ایا طرح لوله گذاری از بندر عباس به کرمان شروع شده تا بقیه حرفاتون .چرا پشت میز نشستین حدیث میخونین بابا عمل کو جواب بدید مردم قانع بشن به دلایلی که خودتون میگید
    • ناصر IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      0 0
      عدالتمردان مگه چراغی به خونه رواست به مسجد حرام نیست. کرمان پر شده از مهاجرین افغان که اغلب خانه های همکف دارند و از آب بی نیاز. با تعدا زیاد بچه و شستشو. نانوایی های یارانه ای که اونا وایستادن. مشکل مسکن بیکاری جوانان حتی زباله گرد هامون. خواهشا تعدادی را به کشورشان برگردانید. با افزایش تعدا خانوارشون در آینده مشکلات چندین برابر. خواهشا مو رو نبینید پیچش مو رو ببینین.