۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
رشد تولید در شرایط تحریم اتفاق بزرگی است| روند صعودی تولید از ۲ سال پیش آغاز شد
نماینده وزارت صمت در اتاق بازرگانی تهران:

رشد تولید در شرایط تحریم اتفاق بزرگی است| روند صعودی تولید از ۲ سال پیش آغاز شد

خالقی، فعال اقتصادی گفت: رشد تولید با توجه به دوران بحرانی کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا اتفاق بزرگ و مهمی در اقتصاد کشور است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صمت ایران با اشاره به آمار بانک مرکزی از رشد تولید در سال نخست دولت سیزدهم، گفت: رشد تولید در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، معدن، ساختمان و افزایش سرمایه گذاری در حالی در نخستین سال دولت سیزدهم رقم خورد که بحران کرونا تا اوایل سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و محدودیت‌ها مالی و ارزی هم شرایط سختی را برای کشور بوجود آورده بود.

وی افزود: با این حال، با وجود مشکلات و محدودیت‌های صادرات و واردات در دو سال اخیر و همچنین فروکش کردن کرونا از اوایل سال ۱۴۰۰، شاهد اتفاقات امیدوارکننده‌ای در رشد تولید بودیم که در نهایت تا پایان سال ۱۴۰۱ به آمار خوبی دست یافتیم. به‌نحوی که در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حجم بازار برای تولیدکننده داخلی افزایش پیدا کرد و با هموار شدن مبادلات تجاری، تغییرات مثبتی حاصل شد. علاوه بر رشد تولید در بخش‌های مختلف با افزایش صادرات و واردات نیز مواجه بودیم که این روند با توجه به سیاست‌های خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای همچنان روند صعودی خواهد داشت.

نماینده وزارت صمت در اتاق بازرگانی تهران به کاهش مالیات بخش تولید اشاره کرد و گفت: کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد، دست تولید کننده را باز می‌گذارد تا در برابر تورم، افزایش قیمت‌ها را تعدیل کند. بدین ترتیب قدرت مانور تولیدکننده در این قسمت بیشتر خواهد شد.

خالقی روند رشد تولید تا پایان سال ۱۴۰۱ را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در کنار رشد تولید باید سودآوری بنگاه‌ها نیز افزایش یابد، البته نباید اجازه داد بحث تورم و افزایش هزینه‌ها به کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سبد خانوار بیانجامد، چراکه این موضوع، ترمزی در برابر رشد تولید محسوب می‌شود. متولیان امر نباید اجازه دهند قدرت خرید و تنوع انتخاب کم شود، چراکه تورم طوری عمل می‌کند که هم قدرت خرید مردم کم می‌شود و هم نیاز تولید کننده به نقدینگی افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha