۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
تعادل در عرضه مواد اولیه در بورس می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد
مدیر عامل شرکت«فرتاک لوتوس» به بازار گفت؛

تعادل در عرضه مواد اولیه در بورس می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد

کرج- مدیر عامل شرکت«فرتاک لوتوس» با بیان اینکه اسیدسولفونیک ارزش صادراتی خیلی خوبی دارد،گفت: اگر عرضه مواد اولیه آن در بورس به تعادل برسد علاوه بر تامین نیاز داخل می توان صادرات خوبی در این حوزه داشت.

گروه استان ها بازار: شرکت توسعه بازرگانی «فرتاک لوتوس» یکی از شرکت هایی است که در زمینه تولید، فروش و صادرات مواد اولیه صنایع شوینده فعالیت دارد. گفتگوی خبرنگار بازار با محمد نخعی مدیر عامل شرکت توسعه بازرگانی «فرتاک لوتوس» را با هم می خوانیم.

*از روند تولید و محصولات خود بگویید.

در تمام صنایع شوینده «مایع ظرف شویی، مایع دست شویی و پودر رخت شویی» یک سری مواد اولیه پایه شامل «اسید سولفونیک، تگزاپون، لورامید و بتائین» است که به تناسب در برخی از محصولات از این مواد اولیه بیشتر استفاده می شود و در بعضی هم کمتر یا اصلا استفاده نمی شود. اینها در چند موارد شوینده که نام بردم بسیار مواد پر مصرفی است و مابقی اجزای تشکیل دهنده این محصولات که معمولا اسانس، رنگ و تا حدودی التیوهایی که متناسب با فرمولاسیون شرکت ها متفاوت خواهد بود تشکیل می دهند.

اواسط نیمه دوم سال گذشته «سولفوناسیوم» ما راه اندازی شده و به بهره برداری رسیده و در حوزه تولید اسید سولفونیک و تگزاین هم وارد شدیم. قبل از اینها هم تولید محصول «لورامید، بتاهین و سویامید» را داشتیم. واحد آر ان دی شرکت تولیدی «فرتاک لوتوس» بسیار فعال است و آمادگی همکاری با شرکت هایی که برای فرمولاسیون و تولید مواد اولیه ای که درخواست دارند ر داریم و در این حوزه هم به صورت خاص و سفارشی فعالیت داریم.

*چقدر از مواد اولیه مورد نیاز شما داخلی و چقدر وارداتی است؟

برای بحث اسید سولفونیک همه مواد تشکیل دهنده آن داخلی و در کشور تامین می شود و بخش قابل توجهی از مواد اولیه اسید «اِل اِی بی» هست که در حال حاضر توسط دو شرکت پترو شیمی ما «صنایع شیمی ایران و بیستون» عرضه می شود.

همه شرکت های تولیدی کننده اسید بزرگترین چالشی که دارند مخصوصا در چند ماه اخیر مقدار کم عرضه این موادی است که ذکر کردم. یعنی «ال ای بی یا آلکین بنزن خطی» که متاسفانه به دلیل عرضه کم، باعث ایجاد رقابت بین شرکت ها در بورس و بالا رفتن قیمت آن و در نهایت زنجیره وار روی قیمت تمام شده محصولات شوینده تاثیر می گذارد.

اگر سازو کاری باشه که وزارت صنعت و معدن چه این دو شرکت شیمیایی مزکور بتوانند مقدار عرضه خودشان را بیشتر کنند، طبیعتا نیاز مصرف داخل مرتفع خواهد شد یا به تعادل خواهد رسید و از افزایش قیمتی که ناشی از ایجاد رقابت هست جلوگیری خواهد شد.

*جنگ اوکراین تاثیری روی این قضیه داشت؟

چون عرضه داخلی این دو شرکتی که ذکر کردم نسبت به سال گذشته یا حداقل در شش ماه دوم تغییری نداشته و عرضه ای که صرفا جهت صادرات این مواد اتفاق می افته جدا از عرضه داخلی هست در حقیقت تاثیر چندانی شاید از این بابت نگذاشته باشد. ولی چیزی که خیلی تاثیر دارد نیاز مصرف کشور های همسایه مثل عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان است که در حقیقت یا به هرحال امکان تولید اسید را ندارند یا تولید داخلی کفایت مصرفشان را نمی کند، خب اینها تقاضای خیلی زیادی برای این محصول دارند.

در حقیقت اسید ارزش صادراتی خیلی خوبی دارد اما به دلیل اینکه عرضه آن افزایش پیدا نمی کنه باعث می شود که ما بازار صادراتی را از دست بدهیم، در اولویت مصرف داخل باید تامین شود و اگر در نهایت عرضه مواد اولیه توسط این دو شرکت از بورس کالا به تعادل برسه طبیعتا از ایجاد رقابت در قیمت جلوگیری می شود

در حقیقت اسید ارزش صادراتی خیلی خوبی دارد. اما به دلیل اینکه عرضه آن افزایش پیدا نمی کنه باعث می شود که ما بازار صادراتی را از دست بدهیم. در اولویت مصرف داخل باید تامین شود و اگر در نهایت عرضه مواد اولیه توسط این دو شرکت از بورس کالا به تعادل برسه طبیعتا از ایجاد رقابت در قیمت جلوگیری می شود و شرکت ها می توانند بدون رقابت نیازشان را تامین کنند و در حقیقت هم نیاز داخل را ساپورت کنند و هم بتوانند صادرات خوبی انجام دهند.

*آیا در بازار آزاد هم به فروش می رسد؟

اگر هم باشد به هر حال غیر قانونی است و حداقل شرکت هایی که پایبند به اخلاق و تعهدات هستنند، نیازشان را از طریق بورس تامین می کنند. همین مسئله جای سوال دارد چون این مواد، موادی است که قابل عرضه در بورس بوده و صرفا در بورس کالا باید عرضه شود و فقط شرکت هایی که پروانه بهره برداری و تولید دارند و سهمیه آنها توسط وزارت صنعت و معدن تعیین شده می توانند از طریق بورس کالا خرید کنند و اینکه در بازار آزاد به چه صورت به فروش می رسد جای سوال دارد و امید وارم که این هم از مواردی باشد که به آن رسیدگی و مرتفع شود.

*شما با تغییر قیمت در بورس چه کار می کنید آیا تغییر قیمت روی کار شما تاثیر دارد؟

صد درصد و دقیقا همین طوره، یعنی چاره ای جز این نداریم. ما باید هر هفته که سه شنبه ها عرضه می شود اگر بتوانیم نیازمان را بر طرف و خرید بکنیم متناسب با قیمتی که خرید کردیم طبیعتا بایستی محصولمان ر ارائه دهیم.

*این برای شما و مشتری هاتون چالش بر انگیز نیست؟

این عدم ثبات صد درصد برای خودمان هم به هر حال چالش بر انگیز است به خاطر همین عرض کردم که اگر عرضه به تعادل برسد و این تعادل در عرضه و تقاضا بر قرار شود، حداقل دغدغه تولید کننده ها نسبت به این موضوع برطرف می شود و بیشتر در کیفیت، ارائه و جذب مشتری رقابت خواهند داشت.

*آیا معاملات شما نقدی است یا اعتباری هم دارید؟

هم معادلات نقدی داریم هم اعتباری، ببینید ما خودمون تولید کننده ایم محصولی که تولید می کنیم باید به هر حال تولید کننده گان دیگر از آن استفاده کنند و مشکلات صنعت و تولید کننده ها برای ما قابل درک است. خیلی اتفاق می افتد که تولیدکننده ای در داخل مراجعه می کند مذاکره می کنیم بنا به شرایطی که دارند روی نرخ توافق می کنیم و وجه را طی دو یا سه ماه پرداخت می کنند. چون به هر حال آنها هم تولید کننده هستند و تا محصول را از ما بگیرند محصول جدید تولید کنند و در بازار عرضه کنند و به مصرف کننده نهایی برسد، زمان می برد تا پول و سرمایه شان برگردد. از این بابت معاملات اعتباری هم داریم.

*برای به روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات خود مشکلی ندارید؟

سعی می کنیم با نوآوری همکاران در واحد تاسیسات مشکلات رو بر طرف کنیم یعنی یکسری قطعات را سعی کردیم تولید کنیم. البته این کار زمان زیادی می برد و همین امر باعث می شود که یک مدت خط تولید متوقف شود ولی از همکارانی که در صنعت و بحث ریخته گری یا تراش کاری یا ساخت قطات صنعتی فعالیت دارند کمک گرفتیم و بخشی را به این صورت تامین کردیم. در این بحث چالش زیادی داشتیم و شاید باعث شده تا دو ماه هم خط تولیدمان متوقف شود.

معمولا سه تا چهار ماه یعنی ماه آخر بهار و سه ماهه تابستان مشکل قطعی برق و بعد از آن هم که بحث کمبود گاز در زمستان هست دچار مشکل هستیم و در واقع عملیات تولید متوقف می شود، در این شرایط هزینه های زیادی به تولید تحمیل می شود چرا که دستگاه های ما باید ۲۴ ساعته روشن باشد

*در بحث تامین انرژی و قطعی های احتمالی آیا مشکل داشتید؟

بله ما معمولا سه تا چهار ماه یعنی ماه آخر بهار و سه ماهه تابستان مشکل قطعی برق و بعد از آن هم که بحث کمبود گاز در زمستان هست دچار مشکل هستیم و در واقع عملیات تولید متوقف می شود. در این شرایط هزینه های زیادی به تولید تحمیل می شود چرا که دستگاه های ما باید ۲۴ ساعته روشن باشد و کار کند زمانی که مواد اولیه نرسد و نتوانیم تامین کنیم عملیات تولیدمان متوقف و با مشکل مواجه می شویم اما در این شرایط چاره ای نداریم.

*برخی تولید کننده ها اظهار می کنند وقتی دستگاه ها به دلیل قطعی برق یا مواد اولیه خاموش می شود به دستگاه آسیب می رسد آیا برای شما هم مشکلی در این زمینه پیش آمده؟

دقیقا همین طوره ماهم چند باری که این اتفاق افتاده حالا به دلیل قطعی برق یا به دلیل نبودن مواد اولیه هر دفعه باهمین چالش مواجه بودیم و برای راه اندازی خط متوجه هزینه بیشتری شدیم. بعضی از قطعات دچار آسیب شدند و زمان برده تا مجددا قطعه تعمیر شود، در کل این موضوع پروسه تولید را دچار مشکل می کند.

*آیا بازاریابی خارجی داشتید؟

بله ما همکارانمان چندین بار به کشورهای همسایه مراجعه و بازار یابی داشتند. نسبت به محصولات استقبال خوبی هست. بزرگترین مشکل در این چند ماه اخیر تامین مواد اولیه بوده است. روبه تابستان که میرویم مشکل برقی که اشاره کردیم و در زمستان هم که مشکل گاز هست. اگر یک مقدار این مشکلات کمتر شود بازار خیلی خوبی میتوانیم در کشورهای همسایه داشته باشیم.

*چند نیرو مشغول بکار دارید و چقدر توان افزایش نیروی اشتغال دارید؟

الان در مجموعه تولیدیمان حدود۱۳۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار داریم. طبیعتا اگر ما بتوانیم از تمام ظرفیت تولیدمان استفاده کنیم، یعنی مشکلاتی که توضیح دادم کمتر شود حدود ۳۰ درصد می توانیم افزایش تولید و اشتغال داشته باشیم.

*مشتری های شما بیشتر داخلی هستند؟ و آیا درخواست تولید محصولی سفارشی را داشتید؟

بله ما در همین حوضه فعالیت خیلی خوبی داریم و در خواست هایی را برای تولید موادی که اکنون وارد می شود و مشابه داخلی ندارند داشتیم. همکاران بسیار خوبی در واحد آر ان دی شرکت داریم که روی این پروژه ها کار می کنند و امیدواریم بتوانیم متناسب با همان کیفیت و همان آنالیز تولید کنیم و در اختیار شرکت های تولیدی قرار دهیم که هم نیاز داخل را تامین کنیم و هم از خروج ارز جلو گیری شود.

*در بحث مواد شوینده ماشین ظرفشویی ما واردات داریم و هزینه های این کالا بالاست، برای تولید در این حوزه برنامه ای ندارید؟

اتفاقا" همکاران آر ان دی ما در این زمینه تحقیقات خوبی انجام دادند و انشالله خط تولید پودر ما راه اندازی شود برنامه داریم که در این حوزه نیز فعالیت خیلی خوبی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha