۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
دورخیز برای کاهش التهابات بازار مسکن با عرضه در بورس

دورخیز برای کاهش التهابات بازار مسکن با عرضه در بورس

حمید میرمعینی، کارشناس بورس در رابطه با پیش فروش متری مسکن در بورس کالا به  بازار می گوید: آنچه مسلم است ایجاد هر میزان اوراق بهادار در زمینه مسکن منافع تولید کننده و مصرف کننده را فراهم خواهد آورد.

گروه بورس، بازار: بورس کالای ایران از آمادگی برای طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خبر داد . این خبر که در چند روز گذشته با واکنش های مختلفی همراه شده از آن جهت حائز اهمیت است که هم اکنون رشد هیجانی نرخ مسکن به ویژه در کلانشهرها علاوه بر اینکه به مهمترین دغدغه مصرف کنندگان واقعی منجر شده  به واسطه قوانین حاکم بر مالکیت مسکن به افزایش حضور دلالان و بازار سازان این حوزه نیز دامن زده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان اگرچه تاکنون سازوکار مشخصی برای عرضه متری مسکن در بورس کالا تدوین نشده است اما متولیان این بخش با فراهم آوردن زیر ساختها علاوه بر حفظ و ارتقای دارایی های سرمایه گذاران زمینه جلوگیری از هیجانات کاذب از طریق افزایش عرضه در میان مدت و بلند مدت را فراهم خواهد آورد.

ابزاری مناسب برای سرمایه گذاری های خرد
در این رابطه حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص روند اجرای پیش فروش متری مسکن در بورس کالا می گوید: در مذاکرات صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی طرح‌هایی همچون فروش املاک و مستغلات، بازار تهاتری مصالح و املاک، طرح فروش متری مسکن و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه مطرح شد که هم اکنون اجرای طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد امکان پذیر شده است .

وی در ادامه افزود: ابزار مالی سلف موازی استاندارد از سال ۱۳۹۳ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و در خلال این سالها توانسته به ابزاری مناسب برای تامین مالی شرکت‌های مختلفی در حوزه‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و کشاورزی تبدیل شود بنابراین تجربه موفق استفاده از این ابزار نشان می دهد می تواند در حوزه تامین مالی مسکن نیز از ان بهره گیری کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با عنوان اینکه تلاش شده تا با استفاده از ابزار مناسب امکان سرمایه گذاری های خرد در حوزه مسکن فراهم شود گفت: در این طرح حضور انبوه‌سازان مسکن به عنوان عرضه کننده این اوراق ضرورت داشته تا در ازا میزان خرید متقاضیان، متراژ مشخصی از پروژه مشخص شده را عرضه کنند. به عبارتی در این طرح انبوه‌سازان با هدف تامین مالی و فروش ملک اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد می‌کنند که این اوراق قابل تحویل در سررسید است و خریداران می‌توانند در سررسید به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، اوراق را تامین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی کنند و یا اینکه اوراق را در سررسید تسویه نقدی کنند.

افزایش رقابت بین انبوه سازان بورسی
حمید میرمعینی کارشناس بورس در رابطه با پیش فروش متری مسکن در بورس کالا به  بازار می گوید: آنچه مسلم است ایجاد هر میزان اوراق بهادار در زمینه مسکن منافع تولید کننده و مصرف کننده را فراهم خواهد آورد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت لازم برای عرضه مسکن در بورس کالا فراهم است گفت: ساختار بورس کالا برای عرضه مسکن طراحی نشده اما با توجه به مزایای این طرح متولیان این حوزه نسبت به ایجاد زیر ساخت های منطبق با شرایط  اقدام کرده اند.

میرمعینی در تشریح چگونگی خرید متری مسکن گفت: در این طرح انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن بر اساس مقررات بورس کالا نسبت به انتشار اوراق برای تامین مالی پروژه اقدام می کنند.از سوی دیگر متقاضیان مسکن نیز با خرید اوراق منتشر شده به ازا هر میزان سرمایه ضمن حفظ دارایی های خود به همراه پوشش نرخ ریسک رشد مسکن قادر خواهند بود در میان مدت و بلند مدت قدرت خرید خود را افزایش دهند.

این کارشناس بورس در خصوص نحوه قیمت گذاری اوراق منتشر شده گفت: نرخ اوراق پس از ساخت بر اساس فاکتورهای مختلفی ارزیابی خواهد شد . در واقع ارزندگی هر سهم بر اساس منطقه پروژه ، نوع معماری ، تجهیزات و مصالح استفاده شده و بسیاری فاکتورهای دیگر تعیین خواهد شد . بنابراین قدرت خرید دارندگان نیز با توجه به سرمایه گذاری و خرید اوراق در پروژه های مختلف تعیین و افزایش می یابد.

وی در پاسخ به تاثیر عرضه متری مسکن در سهام شرکت های انبوه سازی گفت: خود اوراق به تنهایی نقشی در رشد سهام شرکت ها نخواهد داشت . البته در صورتی که شرکت های انبوه سازی موجود در بورس خود به عنوان سازنده نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند قطعا میزان سود آوری و یا زیان می تواند ارزش سهام شرکت را نیز دستخوش تغییرات قرار دهد.

وی تاکید کرد : با توجه به اینکه انتشار اوراق در راستای تامین مالی صورت می گیرد به نظر می رسد  در آینده نزدیک شاهد افزایش رقابت در بین شرکت های انبوه سازی بورسی خواهیم بود که قطعا این رشد رقابت در نهایت افزایش عرضه مسکن و کاهش هیجانات بازار را رقم خواهد زد.

ایجاد ثبات در بازار مسکن
همچنین حسن محتشم عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن نیز در خصوص پیش فروش متری مسکن در بورس کالا گفته بود: یکی از مهمترین مزایای این طرح امکان خرید هر میزان از واحد ملکی متناسب با سرمایه متقاضی است که افزایش میزان سرمایه همگام با رشد نرخ مسکن را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه به طرح متری مسکن در اواخر دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: طی سال های ۷۸ – ۱۳۷۷ هم موضوع فروش متری مسکن مطرح و بحث تضمین حداقل سود برای این طرح به میان آمد به گونه ای که متقاضیان امکان خرید به هر متراژ را داشت و در صورت انصراف نیز حداقل سود ۱۸ درصدی به سرمایه گذار تعلق می گرفت .

وی ادامه داد: در این دوره، برخی شرکت‌های ساختمانی وارد این عرصه شدند و تعدادی سهام خود را واگذار و افرادی هم خریداری کردند. اما این طرح خیلی موفق نبود و سود سهام تثبیت شده‌ای به سهامداران واگذار شد.

محتشم به عنوان اینکه در حال حاضر شاهد حمایت دولت از بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار هستیم عنوان کرد: هم اکنون زمینه مناسبی برای ورود دوباره مسکن به بورس فراهم شده و  بورس کالا هم با شناخت کامل از وضعیت موجود در بازار سرمایه، پیشنهاد عرضه متری مسکن را ارایه داده است.

وی گفت: در طرح عرضه متری مسکن دولت هدف خانه دار کردن تدریجی مردم را دنبال می کند ضمن آنکه به واسطه تزریق سرمایه های حاصل به تولید مسکن ایجاد ثبات نسبی در بازار اجتناب ناپذیر خواهد بود.

کد خبر: ۲۲٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha