۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
استان گلستان دروازه ورود به بازارهای تجاری کشورهای CIS
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مطرح کرد

استان گلستان دروازه ورود به بازارهای تجاری کشورهای CIS

گرگان- رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: گلستان به واسطه قرارگیری در کریدورهای زمینی، ریلی، هوایی و آبی با کشورهای منطقه CIS از ظرفیت بالایی برای مراودات تجاری با این منطقه برخوردار است.

هامان هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: گلستان به واسطه قرارگیری در کریدورهای زمینی، ریلی، هوایی و آبی با کشورهای منطقه CIS و زندگی ده‌ها هزار هموطن ترکمن و قزاق در استان، از ظرفیت های بالاتری نسبت به سایر استان های کشور برای ارتقای مراودات تجاری با کشورهای مذکور برخوردار است.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: استفاده از این فرصت، ضمن کمک به حل چالش های اقتصادی استان، آثار تحریم های ظالمانه بین المللی علیه ایران را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، با توجه به زبان، فرهنگ و آداب و رسوم مشترک قومیت های گلستانی با مردمان این مناطق و پتانسیل بالای جوانان نخبه و تحصیل کرده اقوام ترکمن و قزاق، استفاده از آنها در هیئت های نمایندگی، سفارتخانه ها و یا کنسولگری های ایران، سبب افزایش بهره وری و تقویت پل های ارتباطی طرفین خواهد شد.

هاشمی با اشاره به این که یکی از مقاصد اصلی تجارت خارجی گلستان، کشورهای مشترک المنافع موسوم به CIS است اظهار کرد: هرچند درحال حاضر سهم کشورهای منطقه CIS از تجارت خارجی ایران زیر پنج درصد و سهم ایران در تجارت خارجی این کشورها نیز کمتر از یک درصد است، لیکن استان گلستان به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی، از جمله مناطق استراتژیک کشور است که می تواند نقشی کلیدی در اقتصاد این منطقه با ایران ایفا کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی گرگان، استان گلستان را دروازه ورود به کشورهای CIS و بازار کشورهای مشترک المنافع خواند و عنوان کرد: داشتن مرز آبی، بهره مندی از فرودگاه بین المللی، وجود خط ریلی اینچه برون و گذرگاه زمینی مناسب از جمله فرصت هایی است که زمینه توسعه دیپلماسی اقتصادی را برای استان فراهم می کند.

هاشمی، پایداری برنامه پروازی گرگان-اکتائو در شرایط سخت تحریم چند سال اخیر را نمونه موفق بهره مندی از این فرصت ها خواند و ابراز امیدواری کرد تا از این ظرفیت در جهت برقراری پروازهای مشابه استفاده شود.

وی با تاکید بر بهره مندی از پتانسیل نمایشگاه بین المللی استان گلستان گفت: برگزاری رویدادهای اقتصادی و نمایشگاه های چند جانبه صادرات محور، فرصت بسیار مناسبی برای تجار و فعالان اقتصادی گلستانی است که بتوانند با برنامه ریزی اصولی ظرفیت های موجود در استان را معرفی کنند.

وی افزود: لازم است استانداری گلستان ضمن تشکیل کارگروه مشترک با همکاری اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی، برای حل و فصل مشکلات کنونی تجار ایرانی در مراودات بازرگانی و مالی با کشورهای CIS، نسبت به تعیین ساز و کار و سیاست های پولی و مالی مستقل از دلار، راه اندازی پیامرسان مالی مشترک با این کشورها، تقویت همکاری های گمرکی و تجاری، حذف قوانین و آیین نامه های دست و پاگیر داخلی، رفع مشکل صدور روادید بازرگانان ایرانی و تقویت زیرساخت های حمل و نقل کالا، اهتمام ورزد.

کد خبر: ۲۲۶٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha