۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
رقابت نابرابر؛ ۲۵ کارخانه تولید منسوج نبافته در آستانه تعطیلی

رقابت نابرابر؛ ۲۵ کارخانه تولید منسوج نبافته در آستانه تعطیلی

امینی، تولیدکننده منسوجات نبافته اسپان باند از وجود رقابت نابرابر در تولید برخی محصولات نبافته خبر داد.

به گزارش بازار، مجید امینی تولیدکننده منسوجات نبافته اسپان باند با بیان اینکه اسپان باند منسوج نبافته‌ای است که در صنعت کیف و کفش، بهداشتی، پوشک بچه، خودرو و برخی صنایع دیگر استفاده می‌شود که از سال ۱۳۸۲ وارد ایران شده است گفت: در حال حاضر ۳۰ شرکت تولیدکننده اسپان باند در کشور فعال هست که نیاز داخل را تامین می‌کنند و متاسفانه به غیر از یک الی دو کارخانه، دیگر تولیدکنندگان از تولید اسپان باند سودی عایدشان نمی‌شود، زیرا آن کارخانه‌ها می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت بسیار پایین تهیه کنند که دیگر تولیدکنندگان قادر به این کار نیستند.

امینی اضافه کرد: این کارخانه‌ها، دو نوع محصولات صنعتی و بهداشتی تولید می‌کنند و این قدرت را دارند که محصولات صنعتی که تولیدکنندگان اسپان باند تولید می‌کنند را زیر قیمت محصول نهایی و به قیمت مواد اولیه بفروشند و سودشان را از فروش محصولات بهداشتی به دست آروند.

وی افزود: درست است در حال حاضر مواد اولیه گرید ۵۶۴ و ۵۶۵ را تولیدکنندگان اسپان باندهای صنعتی می‌توانند خریداری و محصولات صنعتی تولید کنند، اما به علت تخریب بازار دو شرکت مذکور، صرفه اقتصادی برای کارخانه‌ها ندارد و مجبور هستند کارگران کارخانه‌ها را اخراج کنند، زیرا سود معقول حداقل ۱۷ تا ۲۰ درصد عایدشان نمی‌شود.

تولیدکننده اسپان باند اضافه کرد: یکی از کارخانه‌هایی که محصولات بهداشتی و صنعتی تولید می‌کند با استفاده از دامپینگ (رقابت مخرب، بازارشکنی، قیمت شکنی) در سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۰ کارخانه را از تولید متوقف ساخت و همچنین در سال ۱۴۰۱ بازهم با استفاده از روش تخریب بازار (دامپینگ) تولید ۲۵ کارخانه دیگر را هم به مرحله تعطیلی کشاندند.

امینی با بیان اینکه مواد اولیه تولید اسپان باند امروز ۴۰ تا ۵۰ تومان خریداری می‌شود افزود: این در حالیست که تولید اسپان باند هم با همین قیمت به فروش می‌رسد و دیگر برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که به تولید محصولات صنعتی ادامه دهد.

وی افزود: تولیدکنندگان اسپان باند حتی قادر به صادر کردن محصولات خود به خارج از کشور هم نیستند، زیرا مجوز برای صادرات هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

کد خبر: ۲۲۶٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha