۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
ترخیص دارو از گمرک به صورت ۹۰ درصدی در حال انجام است
رئیس کل گمرک ایران:

ترخیص دارو از گمرک به صورت ۹۰ درصدی در حال انجام است

رئیس کل گمرک ایران از تمهیدات ویژه برای ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک کشور خبر داد و گفت: ترخیص دارو از گمرک به صورت ۹۰ درصدی در حال انجام است.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: در خصوص حقوق ورودی دارو مواد اولیه و تجهیزات مصرفی پزشکی، مواد اولیه و خطوط شیمیایی تولید بر اساس بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه امسال از ۴ به یک کاهش پیدا کرد و در خصوص داروهای ساخته شده و شیرخشک نیز در بند (ب) تبصره (۷) بودجه ۱۴۰۲ با وجود ابلاغ با تأخیر فهرست، حقوق ورودی از ۴ به یک کاهش پیدا کرد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: بر اساس جلساتی که در محضر رئیس مجلس داشتیم و حمایت ویژه ایشان مجموعه‌ای از تسهیل‌گری‌ها در سال جاری برای واردات مواد دارویی درنظر گرفته شده که اولاً با مصوبه‌ای که از مجلس گرفته شد و لیستی که از مجلس اخذ شد، ترخیص دارو به صورت ۹۰ درصدی انجام می‌شود. این موضوع در شرایطی است که حتی اگر فرآیند ثبت سفارش دچار ایراد باشد.

وی ادامه داد: ترخیص دارو هم در خصوص دارو بوده و هم در خصوص مواد اولیه؛ نشستی در حضور دکتر قالیباف در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه داشتیم که نرخ پایه ضمانت‌نامه‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که این عدد به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد تا شرکت‌ها بتوانند از این امکان استفاده کنند.

رضوانی‌فر تصریح کرد: این مسئله برای مالیات بر ارزش افزوده نیز تحقق پیدا کرد و مقرر شد بابت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های دارویی ضمانت‌نامه پذیرفته شود.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: همچنین بر اساس ضمانت‌نامه‌ای که داشتیم مقرر شد تجهیزات دارویی با حداقل اسناد ترخیص شود و این موضوع با همراهی مسئولان وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: امکان دیگری که رئیس کمیسیون بهداشت به آن اشاره کرد که اگر اجرایی نشود هزینه‌های شرکت‌های دارویی افزایش می‌یابد، حمل یکسره است که در خصوص داروهای زنجیره سرد، واکسن‌ها و داروهای فوریتی است. در خصوص این داروها ما از امکان حمل یکسره استفاده می‌کنیم یعنی از زمانی که دارو وارد گمرک می‌شود مستقیماً به انبار شرکت‌ها منتقل و تشریفات گمرکی پس از آن انجام می‌شود.

رضوانی‌فر با بیان اینکه از سوی دیگر امکان پرداخت نسیه دارو نیز فراهم شده است، افزود: ظرفیتی در ماده ۴۲ قانون امور گمرکی ایجاد شده که با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی این امکان وجود دارد که اگر اسناد و مدارک کامل نباشد، ترخیص انجام شود که از این ظرفیت طی سه ماه گذشته نیز استفاده شده که بالاترین استفاده از این ظرفیت نیز در خصوص شرکت سرم‌سازی رازی بود که با تعهد وزیر ترخیص شد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: همچنین شرکت‌های دارویی و خدمات دارویی تأکید دارند که در خصوص تکمیل خطوط تولید دچار مشکل هستند که در این زمینه از ظرفیت بند (۱) ماده (۳۸) قانون صادرات و واردات استفاده شد، و امکان ترخیص لوازم یدکی و تجهیزات مصرفی صنعت دارو بدون ثبت سفارش فراهم کردیم که توقفی در خطوط تولید از این بابت به وجود نیاید.

کد خبر: ۲۲۶٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha