۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
راهکارهای فروش محصولات روستایی
یادداشت؛

راهکارهای فروش محصولات روستایی

شاهرود- «یکی از مهمترین مشکلات روستائیان این است که بازار فروش خوبی برای محصولات خود ندارند» این بخشی از یادداشت مهدی کریمی کارشناس اقتصادی برای بازار است.

محمد مهدی کریمی، بازار؛ فروش یک محصول کار ساده ای نیست. متقاعد کردن مردم برای خرید محصولات یک هنر است. در هنگام فروش محصولات، خریدار محصولات روستایی با موانعی روبرو است، از جمله اینکه باید در مورد استراتژی ها و چگونگی روش های فروش اطلاعات داشته باشد. و از آنجاکه محصولات روستایی از استاندار و برند مشخصی برخوردار نیست فروش آن در بازار کشور از مشکلات بیشتری برخوردار است.

بنابراین دانستن تفاوت بین فروش یک محصول روستایی با محصول دارای برند در بازار کشور مهم است. بازار کجا است؟ کالاها و خدمات و نیروی کار می توانند آزادانه در سراسر کشور حرکت کنند. برای ایجاد بازاریابی خوب در بازار کشور، فروشنده باید دانش و تخصص کافی از کسب و کار و بازار را داشته باشد. به عنوان یک فرد تجاری خوب، باید بدانیم که چگونه مصرف کنندگان را به محصولات خود جذب کنیم.

اگرچه برای همه سخت است که محصولات خود را بفروشند و آن را به یک برند شناخته شده تبدیل کنند. اما برای روستاییان این یک عمل سخت تر است. برای روستائیان موانع زیادی وجود دارد که فروشندگان روستایی، قبل و در حین فروش محصولات خود با آن روبرو هستند.

موانعی فروش محصولات روستایی

دسترسی: دسترسی یکی از موانع اصلی روستاییان است. دسترسی به مصرف کنندگان، دادن اطلاعات و فروش محصولات برای روستائیان و کارآفرینان کوچک دشوار است. روستائیان با محدودیت های از جمله دسترسی کمتر به رسانه های جمعی برای تبلیغ ، و عدم دسترسی به مصرف کنندگان نهایی روبرو هستند که این چالش بزرگی است.

در کنار فقدان دانش فناوری، کارآفرینان روستایی نیز درک درستی از دیجیتالی شدن ندارند که به شدت به حضور آنها در بازار بازار کشور ضربه می زند

حمل و نقل: مشاغل روستایی به دلیل عدم پشتیبانی و خدمات با عقب ماندگی های زیادی روبرو هستند. یکی از آنها حمل و نقل است. حمل و نقل به جابجایی کالاها و خدمات کمک کرده و دسترسی به مشتریان را تضمین می کند. در واقع حمل ونقل به عنوان رابط بین تولید کنندگان روستایی و مصرف کنندگان نهایی عمل می کند. چالش حمل و نقل عبارتند از، دوری و نامناسب بودن جاده، افزایش قیمت سوخت و خدمات و استهلاک خودرو.

سرمایه: سرمایه، اجباری ترین و مهمترین عنصر برای راه اندازی کسب وکار، به عنوان یک مانع عمل می کند. سرمایه گذاری، مقدار سرمایه و پول برای شروع کسب و کار مهم هستند. اما برای کارآفرینان روستایی، این اولین مانعی است که برای اجرای هر ایده تجاری باید با آن روبرو شوند. سود ناکافی برای پوشش هزینه های سربار می تواند ناشی از کمبود سرمایه باشد.

فن آوری: کارآفرینان در روستاها عموماً از روش‌های تکنولوژیک سطح دو(تکنولوژی نسل دوم) برای تولید کالاهای خود استفاده می‌کنند. نداشتن دانش مناسب در کارآفرینان روستایی بر رشد کارآفرینی آنها تأثیر می گذارد. بنابراین آنها کاملاً مبتنی بر کار و محصولات دست ساز هستند و این موضوع هزینه و زمان تولید کالا را افزایش می‌دهد.

دیجیتالی شدن: در کنار فقدان دانش فناوری، کارآفرینان روستایی نیز درک درستی از دیجیتالی شدن ندارند که به شدت به حضور آنها در بازار بازار کشور ضربه می زند. دانش نادرست از دیجیتالی شدن بر توسعه کارآفرینی آنها تأثیر منفی می گذارد.

فروش تعاملی چهره به چهره بهترین روش برای بازاریاب روستایی است اما این روش قیمت تمام شده محصولات روستایی را بالا می برد

رقابت : یکی از موفقیت های کلیدی برای یک کارآفرین خوب، شکست دادن رقبا در بازار است. این سخت ترین کلید برای کارآفرینان روستایی برای رویارویی با رقبای موجود برای استقرار آنها است. رقبای موجود از کیفیت خوبی برخوردار هستند و رقبای روستایی فاقد آن هستند. بنابراین می طلبد که با استفاده از ابزارهای روز از جمله کسب وکارهای الکترونیکی بر رقبا غلبه کنند.

ایده برتر کسب و کار برای فروش محصولات روستایی

اگر فردی هستید که قصد راه اندازی کسب و کار در روستای خود را دارید. در اینجا بهترین ایده های تجاری سودآور با سرمایه کم برای مناطق روستایی و روستاها آورده شده است. فقدان دانش، هیاهوی بیش از حد برای کارآفرینان روستایی ایجاد می کند. فروش محصولات تولیدی برایروستائیان یک کار چالش برانگیز است. پس چگونه می توانند با اینها برخورد کنند؟ برای مقابله با آنها، کارآفرینان روستایی به حمایت سازمان‌های غیردولتی و دولتی نیاز دارند، زیرا آنها می‌توانند به آنها برای ارتقای شرکت‌های روستایی کمک کنند.

سازمان های غیردولتی می توانند با مشاوره دادن به کارآفرینان روستایی به آنها کمک کنند. همینطور سازمان‌های غیردولتی می‌توانند با تأمین بخشی از منابع ضمن کمک به رونق فعالیت‌های کسب و کارهای روستایی، به منابع خود نیزکمک کنند.

راه های فروش محصولات روستایی

فروش شخصی: فروش تعاملی چهره به چهره بهترین روش برای بازاریاب روستایی است اما این روش قیمت تمام شده محصولات روستایی را بالا می برد. اگر روستائیان بتوانند کالاهای خود را به موقع به دست مصرف کنندگان برسانند این مهم می تواند منجر به جلب اعتماد شود و خریداران نیز می توانند به مصرف کنندگان دائمی محصولات روستایی تبدیل شوند.

نمایشگاه: نمایشگاه ها مانند بخشی از مردم روستا هستند. این یک فرصت عالی برای کارآفرینان است تا محصولات خود را در آنجا به فروش برسانند. هر چند نمایشگاه ها در سال های اخیر نتوانسته آنطور که باید به فروش محصولات روستایی کمک کند اما از آنجاکه افراد زیادی از نمایشگاه ها دیدن می کنند اغلب اوقات مصرف کنندگان نیز متقاعد می شوند که محصولات روستایی را بخرند. مشکل اصلی این نمایشگاه ها مقطعی بودن آنها است.

اگر محصول یا ایده ای دارید، می توانید با استفاده از بستر اینترنت برای خود یک فروشگاه تجارت الکترونیکی راه اندازی کنید

رسانه اجتماعی: در کنار سایر روش ها، رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک بهترین بازار برای ایجاد، فروش و رشد یک برند هستند. مردم بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند.

از آنجایی که این پلتفرم ها دسترسی گسترده تری به مصرف کنندگان دارند می تواند در فروش محصولات روستای موثر باشند. اما مشکل آنها عدم دسترسی به کانال ها ومکان های توزیع است. فروش از طریق کانال همکاری با فروش کانال نوعی فرآیند توزیع محصولات در بازار است. به این معنی که فرد می تواند محصول را از طریق همکاری یک شرکت دیگر بفروش برساند.

پلتفرم تجارت الکترونیک: تجارت الکترونیک در حال افزایش است زیرا روند خرید آنلاین در چند سال اخیر به یک روند تبدیل شده است. تجارت الکترونیک بازاری است که هر کسی می تواند محصولات خود را بفروشد و بخرد. پلتفرم آنلاین به افراد شهری یا روستایی محدود نمی شود. پلتفرم های آنلاین مانند بازارده، دیجیکالا و باسلام از جمله این پلتفرم ها است. بسترهای تجارت الکترونیکی برای خرید و فروش کالا و خدمات هستند.

راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک: مهم نیست کجا هستید، اگر محصول یا ایده ای دارید، می توانید با استفاده از بستر اینترنت برای خود یک فروشگاه تجارت الکترونیکی راه اندازی کنید. فناوری ها جدید راه اندازی این نوع کسب و کارها را آسان کرده است. البته در حال حاضر راه اندازی یک پلتفرم خوب فروشگاه الکترونیکی حدود هشت الی ۱۰ میلیاردتومان هزینه دارد و چنین هزینه ای برای یک کسب و کار روستایی مقدور نیست مناسب تر این است که برای فروش محصولات روستایی از بستر پلتفرم های فروشگاهی موجود استفاده شود.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha