۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
سوهان قم جهانی شد؛ رشد ۹ برابری سرمایه‌گذاری در کشور با وجود بحران کرونا
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سوهان قم جهانی شد؛ رشد ۹ برابری سرمایه‌گذاری در کشور با وجود بحران کرونا

قم - عزیزمحمدی، معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به ثبت جهانی خوشه سوهان قم، گفت: در این راستا صادرات این محصول به ۸۵ کشور جهان تسهیل و امکان‌پذیر می‌شود.

هیفاء پردل؛ بازار: استان قم با قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و هم‌چنین نزدیکی به پایتخت و فعالیت شهرک‌های صنعتی این استان در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران می‌تواند نقشی اساسی و اهرمی مهم در تحقق شعار جهش تولید و رونق آن ایفا کند.

در استان قم ۱۱ شهرک و نواحی صنعتی مهم فعالیت دارند که اگر نگاه ویژه‌ای به این شهرک‌ها شود می‌تواند در افزایش درآمد اقتصادی و صادرات غیر نفتی حرفی برای گفتن داشته باشند چرا که اکنون ۶۰ درصد از منابع درآمدی قم از بخش خدمات و گردشگری است.

طبق برآوردها با توجه به بحران کرونا و مشکلات و چالش‌هایی که برای کشور و حتی سایر کشورهای جهان سبب شده است در دو ماه اسفند و فروردین‌ماه یعنی در اوج بحران کرونا میزان جذب سرمایه‌گذاری در کشور ۹ برابر رشد داشته است

قم جدای از صنعت گردشگری و سایر صنایع برندی که به نام این استان شهرت دارد از قبیل کفش و صندل و فرش دستبافت و صنایع چوب و غیره در صنعت و تولید سوهان شهرت خاص و عام دارد به طوری که با ایجاد خوشه سوهان قم اکنون این خوشه در دنیا با ثبت جهانی خودنمایی کرده و قرار است بازارهای ۸۵ کشور جهان را تسخیرکند.

ثبت جهانی خوشه سوهان قم
معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو با بازار گفت: هر خوشه‌ای برای فعالیت و توسعه خود نیاز به چهار عنصر شناسایی، امکان سنجی و توسعه عمل دارد؛ خوشه سوهان قم هم اکنون در مرحله امکان سنجی و اکنون در حال پیگیری برای ثبت جهانی است، لذا واحدهایی که در تولید مواد اولیه آن نقش دارند باید به طور زنجیره با این خوشه ارتباط داشته باشند.

محمد علی عزیزمحمدی با بیان اینکه هر خوشه صنعتی نیاز دارد تا سه سال به توسعه و رونق برسد، افزود: اکنون با ثبت جهانی خوشه سوهان قم صادرات این محصول به ۸۵ کشور جهان تسهیل و امکان‌پذیر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش و جایگاه شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، عنوان کرد: این شهرک‌ها با توجه به نزدیک بودن به پایتخت و تنوع در تولید، نقش اساسی در تحقق جهش تولید دارند و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران هم برای حضور تولیدکنندگان قمی زمینه حضور آن‌ها را در نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی را فراهم کرده‌اند.

شهرک‌های صنعتی قم و جایگاه آن در جهش تولید
معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: ابتدا با ایجاد زیرساخت‌های مطلوب برای این شهرک‌ها با فراهم کردن زمین مورد نیاز صنعتی، ماشین آلات و هم‌چنین تأمین آب و برق و گاز و آسفالت و راه مناسب در تحقق این امر برنامه داریم.

عزیزمحمدی با بیان اینکه در سطح کشور ۸۲۱ شهرک فعال صنعتی داریم، ‌گفت: در استان قم هم ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی ایجاد شده که دو هزار و ۴۰۰ فقره زمین برای این شهرک‌ها ایجاد شده و یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی هم با تأمین زیرساخت‌های آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: در محور دوم باید برای این یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده در قم حمایت‌هایی در بحث جهش تولید اعم از تبلیغ برای گرفتن بازارهای هدف تولید و صادرات با کیفیت‌ترین کالاها و محصولات برنامه‌ریزی کنیم هم‌چنین با آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت سالانه چندین هزار ساعت برای تسخیر بازارهای جهانی برگزار کردیم.

مبادله ۲۴۸ فقره قرارداد صنعتی در سال ۹۸
معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در سال ۹۸ شاهد مبادله ۲۴۸ فقره قرارداد برای صنایع کوچک، بزرگ و متوسط بودیم، تصریح کرد: در سال ۹۹ این امر ادامه داشته در حالی که در زمینه جذب سرمایه گذاری با توجه به بحران کرونا در کشور تعداد واگذاری زمین طی این دوماه نسبت به سال قبل ۹ برابر افزایش یافته است.

عزیزمحمدی در خاتمه تاکید کرد: این امر یعنی رغبت به سرمایه گذاری با توجه به کرونا رشد داشته است.

کد خبر: ۲۲٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha