۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
افزایش صد برابری توان تولیدات کشاورزی پس از انقلاب
معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

افزایش صد برابری توان تولیدات کشاورزی پس از انقلاب

خیام نکویی، معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: توان تولید محصولات غذایی کشور پس از انقلاب ۱۰۰ میلیون تُن افزایش یافته است.

به گزارش بازار، در هفته بزرگداشت جهاد کشاورزی و همزمان با سالروز صدور دستور حضرت امام (ره) برای تشکیل جهاد سازندگی، ۲۰ طرح در حوزه‌های مختلف کشاورزی به ارزش ۹۴۲ میلیارد ریال و با اشتغال زایی و تثبیت اشتغال برای ۳۶۸ نفر به‌بهره‌برداری رسید.

در آئین راه اندازی این طرح ها، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات، گفت: اکنون ۸۰ درصد محصولات غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که نشان دهنده تلاش فعالان این عرصه برای تامین امنیت غذایی جامعه است.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی برای کشور اقتدار اقتصادی به ارمغان می‌آورد، گفت: با عبور از کشاورزی معیشتی و استفاده از دانش و تجهیزات روز در کنار ارتقا بهره‌وری می‌توانیم باقی‌مانده نیاز غذایی کشور را که سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات آن نیاز است، در داخل تولید کنیم و کشاورزان نمونه ما با عملکرد خود نشان دادند که این کار شدنی است.

رییس سازمان تات ادامه داد: توجه به موضوع بهره‌وری در بخش کشاورزی بسیار مهم است، برای نمونه اگر ما در محصول گندم تنها ۲۰ درصد افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم در تامین نیاز داخل به این محصول خودکفا و حتی صادر کننده گندم می‌شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی کشور، گفت: ما امروز نخستین کشور در زمینه معرفی ارقام گیاهی در حوزه زراعی در منطقه خاورمیانه هستیم، میزان میانگین تولید محصولات کشاورزی ما در حوزه زراعی سالانه بیش از ۸۲ میلیون تُن است که از این مقدار حدود ۱۲ میلیون تُن آن را گندم تشکیل می‌دهد.

خیام نکویی با بیان این‌که صادرات محصولات کشاورزی سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور دارد، افزود: با افزایش ضریب دانش در میان کشاورزان و استفاده از فناوری‌های روز، می‌توانیم از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی اقتصادی حرکت و علاوه بر افزایش ظرفیت تولید محصولات، امنیت و اقتدار غذایی کشور را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان کشور برای افزایش توان تولید محصولات کشاورزی با استفاده از دانش و تجهیزات روز، اهتمام جدی دارند و همه ظرفیت‌ها برای توسعه بیش‌ازپیش و دانش‌بنیان شدن فعالیت‌های کشاورزی بسیج شده‌است.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha