۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
تحقق «جهش تولید» نیازمند حمایت کارگران است؛ دلالان برنده در بازار تورمی
دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان:

تحقق «جهش تولید» نیازمند حمایت کارگران است؛ دلالان برنده در بازار تورمی

گرگان- طالبا، دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان با بیان این که دولت در بحران‌های اقتصادی، کاهش حقوق کارگران را ساده‌ترین راه حل می‌داند، گفت: برای خروج از رکود و تحقق «جهش تولید» نیازمند حمایت کارگران هستیم.

غلامرضا طالبا، در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن گلایه از میزان افزایش حقوق کارگران در سال جاری، اظهار کرد: افزایش حقوق کارگران همه ساله توسط شورای عالی کار مصوب و توسط وزارت کار برای اجرا ابلاغ می شود.

وی یادآور شد: امسال در جلسات متعددی نمایندگان کارگران و کارفرماها داشتند، سبد معیشت هزینه خانواده چهار نفره برای کارگر، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کارشناسی شد که مورد توافق قرار گرفت و مبنای مذاکرات بود تا براساس ماده ۴۱ قانون کار مصوب و ابلاغ شود ولی در جلسات شورای عالی کار، نمایندگان کارگران را نادیده گرفتند.

عدم همخوانی افزایش حقوق کارگران با تورم
دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان با بیان این که نرخ تورم ۴۲.۲ درصد بود که باید براساس این نرخ حقوق افزایش می یافت، گفت: متاسفانه مزد براساس ۲۱ درصد، افزایش یافت و حداقل دست مزد هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بن کارگری هم ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد؛ با این کار قانون را به نوعی دور زدند.

طالبا با بیان این که نماینده کارگران در اعتراض به این مصوبه جلسه را ترک و مصوبه را امضا نکردند، اظهار کرد: کارگران یا باید در خیابان می ریختند که در مرام کارگران نیست از چهارچوب قانون و ولایت خارج شود، لذا راه دوم را که مسیر قانونی بود پیگیری کردند و به دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه شکایتی تنظیم شد تا مصوبه شورای عالی کار باطل شود.

وی تصریح کرد: اگر شورای عالی کار به این نتیجه برسد که نرخ افزایش حقوق ۲۱ درصد باشد، افزایش حقوق بازنشستگی هم ۲۱ درصدخواهد بود که باعث اعتراض آنان هم شده است.

کاهش هزینه‌های تولید راهکاری برای خروج از بحران
دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان با تاکید بر این که مخالف تضییع حق کارفرمایان هستیم، از ارائه بسته های پیشنهادی برای حل مشکلات کارفرمایان خبرداد و گفت: قصد نداریم در این دوران مشکلی برای تولید پیش آید ولی چرا باید راحت‌ترین کار که تضییع حقوق کارگر است انجام شود.

به گفته طالبا، راه اول کاهش هزینه های تولید، کاهش هزینه های مالیاتی مثل مالیات بر ارزش افزوده است که فشار زیادی بر تولیدکننده آورده است.

وی با بیان این که یک کالا پس از تولید انواع مالیات را شامل می شود، گفت: امثال این هزینه ها تولید را زمینگیر کرده، نه حقوق کارگران؛ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به تولید صدمه زده ولی همیشه دولت به جای کاهش این هزینه ها حقوق کارگر را هدف می گیرد.

برخی کارگران با ماهی ۵۰۰ هزار تومان کار می‌کنند
دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان ادامه داد: دولت به جای حمایت از تولید کنندگان و پرداخت یارانه، حقوق کارگران را هدف گرفته است زیرا ۷۰ درصد کارخانه های ما دولتی است و خود دولت بزرگترین کارفرمایی است که باید این مبالغ را پرداخت کند.

طالبا تصریح کرد: خود مدیران ما نمی توانند با این مبالغ زندگی کنند چطور انتظار دارند کارگران یا بازنشستگان کارگری زندگی سپری کنند.

وی اضافه کرد: بازار عرضه و تقاضا متزلزل است و متاسفانه افراد از این شرایط سو استفاده می کنند به گونه ای که کارگران حتی راضی می شوند با ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان هم سر کار بروند.

۱۲ هزار گلستانی مشمول بیمه بیکاری تامین اجتماعی
دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان در توضیح خسارت های کرونا به جامعه کارگری استان گفت: در گلستان ۱۸ هزار نفر که براثر کرونا بیکار شده اند ثبت نام کرده اند و  از این تعداد ۱۲ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری تامین اجتماعی می شوند ولی سایرین هیچ حمایتی نمی شوند زیرا هیچ بیمه ای ندارند.

طالبا با توضیح اینکه، باربران، رانندگان، کارگران ساختمانی یا روز مزد چون کارفرما ندارند بیمه هم نیستند و حمایتی نمی شوند، تصریح کرد: بزرگترین مشکل این است که در بازار تورمی دلالان و واسطه‌گران سود می برند ولی کارگران صدمه می بینند؛ در این شرایط هرگاه قدرت خرید کارگران افزایش یابد، تقاضا بیشتر می شود و رونق هم افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور فقیر، فقیرتر و شکاف طبقاتی هم بیشتر می شود، یادآور شد: این بحران با فرمایشات مقام معظم رهبری در تضاد است؛ امسال سال جهش تولید است ولی نمی توان بدون حمایت کارگر جهش تولید داشت.

کد خبر: ۲۲٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha