۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
عدم حمایت از تولید داخلی صنعت نساجی اصفهان را زمین زد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

عدم حمایت از تولید داخلی صنعت نساجی اصفهان را زمین زد

اصفهان – بصیری، رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: عدم حمایت از تولید داخلی در عرصه نساجی در طول سالهای گذشته موجب شده تا اصفهان که قطب این صنعت محسوب می شود به تدریج از رونق در این عرصه فاصله بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بازار، اصفهان؛ روزی در به دلیل کثرت کارگاه ها و کارخانجات نساجی و کیفیت پوشاک آنچنان سرآمد بوده است که به منچستر ایران مشهور شده است، حدود ۴۰ درصد صنعت نساجی کشور در اصفهان؛ تولید می شود که رقم قابل توجهی است و دو هزار واحد کارگاهی کوچک و متوسط نیز در این حوزه فعالیت می کنند.

در حال حاضر تنها تولید داخلی ما به پارچه های مصرفی برای لباس های بیمارستانی و روپوش مدارس و موارد سطحی ختم می شود و در مابقی موارد وابسته به واردات یا پوشاک قاچاق هستیم.

دوری صنعت مد و پوشاک از حوزه نساجی داخلی، عدم حمایت صنعت پوشاک از محصولات نساجی ایران، نبود زیرساختهای لازم در این راستا مانند کارخانه جات تولیدکننده قطعات مورد نیاز این صنعت از موادی است که باعث شده این صنعت از رونق قبلی خود فاصله بگیرد.

فعالان بازرگانی اصفهان معتقدند، با الگو گرفتن از رویه بنیان گذاران نساجی در استان اصفهان، باید کمک کنیم تا این صنعت رونق گذشته خود را بازیابد تا در بازار رقابت با کشورهایی مانند چین و کره و ژاپن و اندونزی بتوانیم بار دیگر نقش اول را در منطقه ایفا کنیم.

در این ارتباط رئیس انجمن صنایع نساجی ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در طول چند دهه گذشته اصفهان، رتبه نخست صنعت نساجی کشور را داشته است به نوعی که قطب این صنعت در کشور به شمار می رفته است.

جمشید بصیری، افزود: عدم حمایت از این صنعت در طول سالهای گذشته موجب شده است که کارخانه پلی اکریل ایران حتی تا مرز تعطیلی برود و گرچه اکنون بدهی های این کارخانه جبران شده است اما ضربه ای که صنعت نساجی ایران و افول صادرات از تعطیلی و عدم فعالیت این کارخانه خورد، هنوز جبران نشده است چرا که در طول این مدت دیگر کشورها مشغول فعالیتهای تاثیرگذار بودند.

وی اضافه کرد: کشور ترکیه کشور سال‌های سال، خریدار ضایعات شرکت پلی اکریل اصفهان بود و آنها را در تولیدات خود به کار می‌برد تا اینکه کارخانه پلی استر را در کشور خود راه اندازی کردند.

رئیس انجمن صنایع نساجی ایران تاکید کرد: در این مرحله این کشور به راحتی، واردات این محصولات را ممنوع کرد که رویه درستی بود تا از تولیدات داخلی خود حمایت کنند، برخلاف کشور ما که فرش قرمز زیر پای واردکنندگان صنعت نساجی پهن کردند به نوعی که روند ورود قانونی و قاچاق منسوجات ارزان قیمت چینی نیز در طول سالهای گذشته مشکل ساز شد و حتی در مقطعی صنعت پوشاک ایران را دچار بحران کرد.

وی گفت: این اشتباه یعنی عدم حمایت از تولید داخلی در عرصه نساجی موجب شد تا فرسنگها از دنیا فاصله بگیریم، از سویی صنعت نساجی کشور از تامین زنجیره بازار فاصله گرفته است و در نتیجه به جای اینکه شاهد تولیدات داخلی با قیمت مناسب باشیم، شاهد قیمت زیاد پوشاک داخلی و کیفیت کم آنها باشیم، در شرایطی که بسیاری مردم نیز قادر به خرید پوشاک خارجی نیستند.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha