۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
بیابان زایی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی در سیستان است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان:

بیابان زایی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی در سیستان است

زاهدان- بامری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، گفت: ارتباط مستقیمی بین بیابانزایی، معیشت و اقتصاد در منطقه سیستان وجود دارد و میزان بیابانزایی در استان، نه برابر سرانه جهانی است.

عبدالله بامری در گفت و گو با خبرنگار بازار با تبریک روز جهانی بیابانزایی، اظهار داشت: تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و بیابانزایی نقش مستقیمی در بخش کشاورزی و در پی آن عوامل وابسته به کشاورزی مانند امنیت غذایی و رفاه اقتصادی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه، سرانه بیابانزایی در سیستان و بلوچستان نه برابر سرانه جهانی است، گفت: هم اکنون ۳۴ کانون بحرانی در این منطقه وجود دارد و معادل ۶۰درصد از این بیابانها در وضعیت بحرانی قرار دارد.

بامری افزود: سطح بیابانهای استان چهار میلیون ۶۰۰هزار هکتار است که ۲۵ درصد کل مساحت سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: کاشت درختان و گیاهان مقاوم، پخش سیلاب و پخش آب و احیا شوره زارها از جمله راهکارهای مقابله با بیابانزایی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان بلوچستان گفت: همه ساله بخشی از سیلاب وارده به منطقه برای جلوگیری از بیابانزایی در منطقه سیستان رها می شود.

بامری افزود: با سیلابی که در سالهای گذشته وارد سیستان شده شاهد رویش علوفه دامی در منطقه گز انگوری و تخت عدالت سیستان هستیم و اکنون ۱۱هزار واحد دامی منطقه از این علوفه استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: از محل صندوق توسعه ملی برای مباررزه با گردو غبار در سیستان و بلوچستان۳۶میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و برای سه هزار و ۹۵۰هکتار نهالکاری تعریف و اجرایی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان بلوچستان، گفت: در مجموع تا کنون ۷۵هزار و ۳۲۳هکتار نهالکاری و ۲۰۸هزار و ۲۷هکتار بذرباشی در استان انجام شده است.

بامری افزود: ایجاد بادشکن ها، احداث هلالی آبگیر، تولید نهال گلدانی و ریشه ای، مالچ پاشی و مدیریت هرز آب ها از جمله اقداماتی است که برای مقابله با بیابانزایی در استان اجرایی شده است.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha