۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
ادعای وزارت نفت برای تولید روزانه ۱۵ هزار تن سوخت کم سولفور
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

ادعای وزارت نفت برای تولید روزانه ۱۵ هزار تن سوخت کم سولفور

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: وزارت نفت مدعی است که می‌تواند روزی ۱۵ هزار تن سوخت کم سولفور تولید کند اما در انتقال آن کمی مسأله داشته اند.

به گزارش بازار به نقل از مهر، علیرضا خجسته با اعلام این مطلب اظهارکرد:  تا هفته گذشته ۵ تا ۶ هزار تن سوخت با سولفور نیم درصد به ناوگان کشتیرانی‌های ایران تحویل داده شده بود که احتمالاً کمی بیشتر شده است.

وی افزود: چون قرار بود شرکت‌های کشتیرانی ایرانی، با چند پیمانکار حمل سوخت از پالایشگاه شازند به بندرعباس مذاکره کنند که این مشکل برطرف شده و توانسته اند با پیمانکار به توافق برسند.

خجسته درباره قیمت نیز اظهار کرد: سازمان بنادر به هیچ عنوان در قیمت سوختی که به شرکت‌ها ورود نمی‌کند؛ هرچند که مذاکراتی داشتیم تا وزارت نفت با قیمت‌های منصفانه اقدام به فروش سوخت کم سولفور به شرکت‌های کشتیرانی کند.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: سوخت نیم درصد سولفور در تمام دنیا سوخت گرانی است چون در هنگام پالایش و تصفیه آن و تبدیل ۳ و نیم درصد سولفور به نیم درصد، از حجم سوخت کاسته می‌شود اما ما از قیمت تمام شده تولید این سوخت اطلاعی نداریم ولی به نظر نمی‌رسد تفاوت چندانی با بازارهای جهانی ندارد چون وزارت نفت قبلاً رقمی که بابت قیمت سوخت از شرکت‌های کشتیرانی مطالبه می‌کرد، ۹۰ درصد فوب (Free On Board) خلیج فارس بود اما برای نیم درصد سولفور تا کنون رقمی به سازمان بنادر اطلاع نکرده اند.

وی در خصوص خرید سوخت نیم درصد سولفور از دیگر کشورها گفت: سازمان بنادر وظیفه‌ای ندارد که سوخت ناوگان را تأمین کند و این موضوع بر عهده خود شرکت‌های کشتیرانی است ولی ظاهراً برخی شرکت‌های سوخت رسان (بانکرینگ ها) از فجیره (امارات) و ترکمنستان که به طور طبیعی سوخت با سولفور پایین تولید می‌کنند، این نوع سوخت کشتی را خریداری کرده اند. ولی از حجم و رقم آن اطلاعی نداریم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان در نشست‌های مشترک شرکت‌ها و تشکل‌های کشتیرانی با وزارت نفت حضور دارد اما در تصمیم گیری ها دخالتی نمی‌کند، یادآور شد: این سازمان رگولاتور و قانونگذار است و در مباحث اقتصادی شرکت‌ها نمی‌تواند ورود کند.

وی درباره اضافه شدن پالایشگاه‌های جدید به چرخه تولید سوخت کم سولفور که در کنار پالایشگاه شازند، به مجموع تولید سوخت کشتی‌ها کمک کنند، گفت: قرار بود پالایشگاه آبادان نیز به این چرخه افزوده شود اما توافق در این خصوص حاصل نشد چون قرار شد نفت خام با کیفیت به عنوان خوراک به پالایشگاه آبادان بدهند تا از آن سوخت کم سولفور تولید شود اما به این نتیجه رسیدند این کار سبب می‌شود تا پسماندی که از این واکنش شیمیایی به دست می‌آید، قابل استفاده نیست و لذا تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه آبادان منتفی شد.

کد خبر: ۲٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha