۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۰
کنترل تورم با تثبیت نرخ ارز| نوسانات ارزی قطعا کاهش می‌یابد
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کنترل تورم با تثبیت نرخ ارز| نوسانات ارزی قطعا کاهش می‌یابد

سعادت، اقتصاددان گفت: در صورت تثبیت نرخ ارز، رشد اقتصادی خواهیم داشت، رشدی که به اشتغالزایی و رفاه بیشتر اقتصادی منجر می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رحمان سعادت؛ اقتصاددان درباره اهمیت ثبات ارزی و اثرات این مولفه مهم روی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران گفت: مساله مهمی که در موضوع ارز و تثبیت ارزی مهم جلوه می‌کند، این است که نرخ ارز روی بسیاری از مولفه‌ها و متغیرهای اقتصادی تاثیر دارد، ضمن اینکه مساله تثبیت نرخ ارز علاوه بر اهمیت سیاست گذاری درست بانک مرکزی وابسته به عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی است.

وی در این باره افزود: تثبیت نرخ ارز را نباید فقط صرفا موضوعی اقتصادی دانست چرا که وقتی از ارز صحبت می‌شود ما درباره پول خارجی صحبت می‌کنیم نه پول ملی؛ بنابراین خواسته یا ناخواسته سیاست خارجی روی حوزه ارزی بسیار تاثیر گذار است.

رحمان سعادت استاد اقتصاد افزود: دولت سیزدهم در این موضوع صاحب تجربه شده است چرا که در سال اول در حوزه منطقه‌ای دستاورد قابل توجهی نداشت، اما در سال دوم با وقایعی که در عادی سازی ارتباط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رخ داد و گشایش‌های مختلفی که در روابط با کشورهای اسلامی همسایه و غیر همسایه ایجاد شد، به طور قطع باید منتظر کاهش نوسانات و تثبیت نرخ ارز در ماه‌های آینده باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: عادی سازی روابط با دنیا و آزاد سازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران منجر به مثبت شدن تراز پرداخت‌ها و ورود بیشتر ارز به کشور می‌شود، روندی که به منطقی‌تر و کاهشی‌تر شدن قیمت‌ها کمک می‌کند.

سعادت گفت: نباید منکر این قضیه شویم که با مدیریت آقای دکتر فرزین شاهد نظم نوینی در ساز وکارها و برنامه‌های اعلامی و اجرایی بانک مرکزی هستیم، بنابراین حاصل مدیریت درست ارزی بانک مرکزی و عملکرد خوب دستگاه سیاست خارجی انصافا به نفع اقتصاد و کاهش نرخ ارز تمام شده است.

وی معتقد است: با تداوم این روند می‌توانیم امیدوار باشیم تا پایان سال بانک مرکزی و دولت با تثبیت نرخ ارز تورم را کنترل کنند، یعنی برخلاف سال گذشته که تورم شدیدی داشتیم، در سال جاری با عنوان مهار تورم شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و متعاقب آن کاهش قیمت کالاها و خدمات باشیم.

این اقتصاددان گفت: در صورت تثبیت نرخ ارز، رشد اقتصادی خواهیم داشت و واردات سریع و ارزان مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای نیز منجر به گردش بیشتر چرخ اقتصاد خواهد شد. در این صورت شاهد تحقق پیش بینی صندوق بین المللی پول درباره رشد اقتصادی هم خواهیم بود، رشدی که به اشتغالزایی و رفاه بیشتر اقتصادی منجر می‌شود.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha