ارزش فناوری در سایه بهبود معیشت مردم
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت عنوان کرد

ارزش فناوری در سایه بهبود معیشت مردم

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت در حاشیه بازدید از نمایشگاه آبادیران گفت: یک فناوری‌که معیشت مردم به خصوص ساکنان مناطق کم برخوردار را بهبود ندهد به خودی خود ارزشی ندارد.

به گزارش بازار به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آبادیران افزود: زمانی که از منطقه کم برخوردار صحبت می‌کنیم یعنی از دید قوانینی به آن منطقه نگاه می‌کنیم که در مجلس تصویب شده است، اما زمانی که از زاویه دید فرصت‌ها به آن منطقه نگاه کنیم، دیگر منطقه کم برخوردار نیست. ویژگی فناوری این است که با استفاده از مربی یا انسان عالم، فرصت‌ها را به اقتصاد معیشت تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مناطق کم برخوردار کشور، استان ایلام است، ولی فناوری‌هایی که در استان‌های دیگر می‌بینیم اگر در این استان تزریق شود، معیشت مردم عوض می‌شود؛ بنابراین ما محروم از لحاظ تعریفی داریم در صورتی که از لحاظ زیرساختی، در کشورمان مناطق کم برخوردار نداریم. علت اینکه در این مناطق نتوانستیم زیرساخت‌ها را تبدیل به یک اقتصاد برای معشیت مردم کنیم این است که علم و فناوری رشد کافی نکرده و مدیریت درستی نداشته است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت درباره ویژگی‌های نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا گفت: هدف نمایشگاه آبادیران این بود که ظرفیت‌های علمی که می‌توانند به مناطق کم برخوردار بروند را شناسایی کند و بعد از شناسایی این ظرفیت‌ها، روند این فرآیند تبدیل به ماموریت شود. ریشه این فرآیند هم از صحبت‌های مقام معظم رهبری در ستاد نانو شکل گرفته است که فرمودند: «باید مردم فناوری نانو را سر سفره‌های خودشان ببینند.»

وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه فناوری هسته‌ای نیز گفتند: «زمانی هسته‌ای رشد می‌کند که معشیت مردم بهتر شود» بنابراین فناوری به تنهایی و به معنای خودش هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه معشیت مردم را بهتر کند. البته اولویت هم با مناطق کم برخوردار است؛ لذا امروز کل این ظرفیت نشان می‌دهد که چنانچه مدیریت وجود داشته باشد که کشش را در مناطق کم برخوردار برای این فناوری‌ها ایجاد کند، شاهد فقرزدایی جدی در کشور خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت درباره ظرفیت‌های نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا گفت: نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا، اولین نمایشگاه از این نوع است؛ ولی بهترین وضعیت زمانی رخ می‌دهد که وزرا و استانداران مسئولیت قبول کنند و از نمایشگاه بازدید کنند. یعنی هر استانداری ببیند که کدام ظرفیت علمی می‌تواند استانش را تغییر تراز دهد.

اگر ریاست جمهوری به استانداران دستور دهد که یک روز با معاون تحقیقات و شورای علمی استانداری به داخل نمایشگاه بروید و از این ظرفیت‌هایی که می‌بینند به استان خودشان ببرند؛ با مشوق‌هایی که می‌دهند محرومیت استانشان از بین می‌رود.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha