۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
هجوم مجدد ملخ‌ها به استان بوشهر مهار شد؛ میهمان ناخوانده از عربستان و شاخ آفریقا
گزارش بازار؛

هجوم مجدد ملخ‌ها به استان بوشهر مهار شد؛ میهمان ناخوانده از عربستان و شاخ آفریقا

بوشهر - هرچند ملخ‌های صحرایی در سطح استان بوشهر مهار شده و فقط در دشت پلنگ عملیات مبارزه ادامه دارد ولی انتظار می‌رود به زودی شاهد هجوم موج جدیدی از ملخ‌ها به استان از سمت عربستان و شاخ آفریقا باشیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: ملخ صحرایی هرچند سال یک‌بار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله می‌کند و دامنه انتشار آن در بعضی از سال‌ها تا مناطق شمالی دریای خزر کشیده می‌شود.

 از نظر اقتصادی، خسارت ملخ صحرایی فوق‌العاده حائز اهمیت است، دسته‌های پیاده ملخ هرچه سرسبزی در سر راه خود ببیند اعم از علوفه، غلات، صیفی‌جات، انواع درختان و رستنی‌های جنگلی را از بین برده و حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیستند.

 حمله ملخ صحرایی، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری شدیداً تأثیر می‌گذارد و میزان گوشت و شیر دام‌ها بر اثر حمله آن به مراتع تقلیل می‌یابد.

آفت ملخ هنگامی رخ می‌دهد که رفتار ملخ‌ها به حالت طغیانی درمی‌آید، علت این امر بالا رفتن میزان بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشک‌سالی است که موجب بالا رفتن «سروتونین» در مغز ملخ‌ها و تحریک تولیدمثل بالای آن‌ها می‌شود.

در چنین شرایطی ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت دسته‌جمعی می‌زنند و در این مسیر با حمله به مزارع زیان‌های زیادی را وارد می‌کنند.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیا را در سیطره خود دارد و می‌تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می‌رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد

هجوم ملخ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به‌طور که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیا را در سیطره خود دارد و می‌تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می‌رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می‌تواند معادل یک انسان یعنی حدود دو کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آن‌ها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به‌گونه‌ای است که در طول سه تا پنج‌ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می‌گذارد.

با این‌گونه ملخ هرساله توسط کشورهای میزبان مبارزه انجام می‌شده اما به هر دلیل این اتفاق نیفتاده و این ملخ اوایل اسفند پارسال دوباره وارد عرصه‌های طبیعی استان بوشهر شدند و از همان زمان مبارزه با آن‌ها آغاز شد تا مزارع و باغ‌ها آسیب نبینند.

۴۱ هزار هکتار مبارزه انجام شد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: سطح مبارزه با ملخ تا پایان هفتم خرداد به بیش از ۴۱ هزار هکتار رسیده است.

خسرو عمرانی اظهار داشت: چند روز گذشته، مبارزه با ملخ در سطح ۱۷۵ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان صورت گرفت که با توجه به میزان حضور ملخ‌ها عملیات مبارزه در روزهایی منحصر به شهرستان دشتی بود.

وی ادامه داد: به جز شهرستان‌های عسلویه، کنگان و دیلم، هفت شهرستان دیگر کم و بیش با ملخ دست به گریبان هستند و در میان آن‌ها دشتی بیشتر درگیر است.

سطح مبارزه در شهرستان دشتی ۱۸ هزار و ۹۴۰ هکتار بوده و پس ‌از آن دیر با ۱۰ هزار و ۲۷۰ هکتار و دشتستان با چهار هزار و ۹۴۵ هکتار بیش‌ترین سطح مقابله با آفت ملخ را به خود اختصاص داده‌اند

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: سطح مبارزه در شهرستان دشتی ۱۸ هزار و ۹۴۰ هکتار بوده و پس ‌از آن دیر با ۱۰ هزار و ۲۷۰ هکتار و دشتستان با چهار هزار و ۹۴۵ هکتار بیش‌ترین سطح مقابله با آفت ملخ را به خود اختصاص داده‌اند.

عمرانی با بیان اینکه مبارزه با ملخ با وجود گرمای هوا و حضور این آفت در مناطق سخت گذر ادامه دارد، بیان کرد: این آفت به ‌طور معمول با گرم شدن هوا مهاجرت می‌کند. پارسال هم اوایل تابستان ملخ‌ها از استان بوشهر رفتند، اما تا زمانی که کمترین اثری از آن‌ها وجود داشته باشد گروه‌های مبارزه به کار خود ادامه می‌دهند.

عمرانی  افزود: با وجود حاکم بودن شرایط سخت شیوع ویروس کرونا با تلاش مردم، دهیاری‌ها، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و حمایت مسئولان پدیده آفت ملخ صحرایی در استان کنترل شده و تنها در انتهای منطقه دشت پلنگ منتهی به شهرستان فراشبند مبارزه در حال انجام است که آفت به مرز استان بوشهر وارد نشود.

وی اضافه کرد: امسال مبارزه با آفت ملخ صحرایی به صورتی دقیق و منظم انجام شد که هیچ خسارتی نه‌تنها به زمین‌های کشاورزی بلکه حتی به عرصه‌های طبیعی استان نیز وارد نشد.

موج جدیدی ملخ‌ها در راه است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون ۲۴ هزار لیتر سم برای سم‌پاشی عرصه‌های طبیعی، مزارع و باغ‌ها در این استان مصرف‌شده است و محدودیتی برای تأمین سم موردنیاز وجود ندارد.

وی  با اشاره به اینکه ۲۸ کانون آلوده به آفت ملخ صحرایی در این استان وجود داشت، گفت: کار سم‌پاشی عرصه‌ها به وسیله ۶۰ گروه مبارزه و ردیاب، یک فروند هواپیمای سم‌پاش، ۹ دستگاه سم‌پاش یو آل وی و ۱۰۰ دستگاه سم‌پاش زمینی انجام‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: امسال ۴۱ هزار و ۹۰۵ هکتار از عرصه‌های استان بوشهر علیه آفت ملخ صحرایی سم‌پاشی شده‌اند.

عمرانی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها ورود دسته‌های جدید ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان و شاخ آفریقا تا پایان خردادماه جاری انجام می‌شود و در صورت تحقق این پیش‌بینی احتمال هجوم این آفت به همه شهرستان‌های استان بوشهر وجود دارد در این ارتباط آمادگی برای ردیابی و مبارزه با دسته‌های جدید با تدارک سم کافی، تجهیزات، امکانات مبارزه، نیروی انسانی و ادامه همکاری سایر نهادها ضروری است.

جلوگیری از ورود خسارت به بخش کشاورزی و باغی
رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: بیش‌ترین آلودگی آفت ملخ در عرصه مناطق کوهستانی و در حاشیه اراضی کشاورزی دشتستان و دشت پلنگ دشتی است که تاکنون خسارتی به این عرصه‌ها وارد نشده است.

 محمدتقی منوچهری از سم‌پاشی ۴۱ هزار هکتار اراضی  استان علیه هجوم ملخ‌ها خبر داد و افزود: بیش‌ترین آلودگی آفت ملخ در عرصه مناطق کوهستانی و در حاشیه اراضی کشاورزی بوده و تاکنون خسارتی به این عرصه‌ها وارد نشده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی مسئولان جهاد کشاورزی هجوم ملخ‌های صحرایی به سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی استان است، گفت: این در حالی است که سال گذشته در سطح ۱۰۴ هزار هکتار مبارزه با این آفت در استان انجام‌شده است.

منوچهری افزود: آفت ملخ صحرایی از اواخر بهمن  سال قبل وارد اراضی استان شده و مبارزه علیه این آفت از همان زمان آغاز شد.

میزان هجوم ملخ‌های صحرایی دو برابر سال قبل ارزیابی‌شده است و تا ۴ سال آینده استان بوشهر درگیر مبارزه با ملخ صحرایی است

وی با بیان اینکه میزان هجوم ملخ‌های صحرایی دو برابر سال قبل ارزیابی‌شده است، گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده تا چهار سال آینده استان بوشهر درگیر مبارزه با ملخ صحرایی است.

منوچهری جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی و باغی را از اهداف مهم مبارزه با ملخ صحرایی عنوان کرد و افزود: تداوم مبارزه با این آفت سبب شده است تاکنون خسارتی به محصولات وارد نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۳۰ تیم ردیاب، یک فروند هواپیمای سم‌پاش، دستگاه‌های «یو آل وی» و سم‌پاش زمینی در عملیات مبارزه با ملخ‌ها مشارکت دارند.

همه باید برای مهار هجوم ملخ‌ها بسیج شوند تا کمترین آسیب به مزارع وارد شود، چون در بسیاری از مواقع اگر به‌موقع مهار نشوند در نتیجه موجب زیان‌های جبران‌ناپذیری به جامعه کشاورزی و کشور خواهد شد.

بنابراین موضوع هجوم ملخ همانند ویروس کرونا یک موضوع عام است و پای کار بودن همه دستگاه‌ها و مسئولان را می‌طلبد.

کد خبر: ۲۲٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha