۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
وضعیت تولید سایپا در سال ۲۰۲۱ بهتر از هیوندای| توجه جهانی به صنعت خودرو ایران
بازار گزارش می دهد

وضعیت تولید سایپا در سال ۲۰۲۱ بهتر از هیوندای| توجه جهانی به صنعت خودرو ایران

براساس آمار انجمن بین المللی فروش خودرو، سایپا در سال ۲۰۲۱ همزمان با اوج کرونا فقط ۲۲ درصد افت تولید را در محصولات تیبا ۲ و کوییک تجربه کرد، ولی هیوندای با محصول توسان ۳۱ درصد افت تولید را تجربه کرد.

بازار؛ گروه خودرو: انجمن بین المللی فروش خودرو آخرین تحقیقات خود از ۱۵۲ بازار جهانی را منتشر کرده است. براساس آمار این انجمن، فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ کاهش چشمگیری داشت، در این سال ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رسید. اما سال ۲۰۲۲ میزان فروش خودرو در بازارهای جهانی به ۸۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه رشد کرد. در سال ۲۰۲۱ وضعیت فروش خودرو در چین متوقف و در آمریکا، کانادا، اروپا، آسیا و خاورمیانه به ترتیب کاهش شدید و متوسط ایجاد شده بود. بازار خودرو آمریکا، اروپا و چین حدود ۶۹ درصد از کل بازار خودرو جهان را به خود اختصاص داده است. کاهش فروش مذکور به دلیل چالش کمبود جهانی تراشه در زنجیره تامین خودروسازان ایجاد شد.

بازار خودرو خاورمیانه، هند، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین ۲۴ درصد از کل بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص می دهند، این بازار را «بازار نوظهور صنعت خودرو» در دنیا معرفی می کنند

بازار نوظهور صنعت خودرو

نتایج منتشر شده از افت فروش سه بازار بزرگ جهانی خودرو یعنی آمریکا، اروپا و چین به حدی زیاد است که در تغییرات مثبت در بازار خودرو خاورمیانه، هند، آمریکای لاتین، آسیای جنوب شرقی، اقیانوسیه و آفریقا نمی تواند میزان افت فروش مذکور را کم رنگ کند. بازار خودرو خاورمیانه، هند، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین ۲۴ درصد از کل بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص می دهند، این بازار را «بازار نوظهور صنعت خودرو» در دنیا معرفی می کنند.

در سگمنت بی خودروهای کوچک و متوسط سال ۲۰۲۲ فروش آن ها در بازارهای نوظهور صنعت خودرو مانند ایران، برزیل و هند ۱۰ درصد کاهش را تجربه کرده است. همین کلاس خودرو در سایز بزرگ با کاهش فروش ۷ درصدی در بازارهای جهانی مواجه شده است.

جنگ اوکراین و روسیه یکی از عوامل کاهش

علاوه بر کمبود جهانی تراشه، جنگ روسیه و اوکراین نیز در کاهش فروش خودرو در بازارهای جهانی تاثیر داشته است. روسیه یازدهمین و اوکراین بیست و یکمین بازار بزرگ خودروهای سبک در جهان هستند، در این بازارها فروش خودرو با افت یک میلیون دستگاهی مواجه شده است.

بازار هند در قیاس با بازار روسیه با افزایش تقاضا ۲۴ درصدی همراه بود، این مساله سبب شد که هند از بازار خودرو ژاپن پیشی بگیرد و با سرعت به سمت سومین بازار بزرگ جهانی خودرو در حال حرکت است. در آمریکای لاتین به لطف بهبود محدودیت های زنجیره تامین در مکزیک شرایط بهبود یافته است. در هر صورت این منطقه بزرگ‌ترین بازار نوظهور است.

مشوق های مالی و مزایای که پس از همه گیری کرونا باعث افزایش تقاضا خرید خودرو در خاورمیانه شد، منجربه سوق عربستان جهت خرید سهام خودروسازانی مانند آستون مارتین و لوسید گروه شد. این کشور قصد دارد با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری به عنوان یکی از بازیگران اصلی خودروهای برقی در جهان تبدیل شود.

وضعیت تولید سایپا در سال ۲۰۲۱ بهتر از هیوندای| توجه جهانی به صنعت خودرو ایران

براساس آمار انجمن بین المللی فروش خودرو گروه خودروسازی سایپا در سال ۲۰۲۱ همزمان با افزایش همه گیری کرونا فقط ۲۲ درصد افت تولید را در محصولات تیبا ۲ و کوییک تجربه کرد

وضعیت سایپا بهتر از هیوندای در جهان

براساس آمار انجمن بین المللی فروش خودرو گروه خودروسازی سایپا در سال ۲۰۲۱ همزمان با افزایش همه گیری کرونا فقط ۲۲ درصد افت تولید را در محصولات تیبا ۲ و کوییک تجربه کرد. این درحالی است که گروه خودروسازی هیوندای با محصول توسان ۳۱ درصد افت تولید، گروه خودروسازی رنو با محصول کلیو ۲۰ درصد افت تولید و شرکت خودروسازی کیا با محصول سراتو ۱۳ درصد افت تولید را در بازه زمانی مذکور تجربه کردند.

توجه انجمن بین المللی فروش خودرو به تولیدات خودروسازان ایرانی نشان از رشد آن ها در بازارهای جهانی دارد. اگر حمایت های لازم از این صنعت انجام شود، می توان انتظار پیشرفت قابل توجه از آن را در عرصه بین المللی داشت.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha