۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
تدوین برنامه ۵ ساله مقابله با بیابانزایی

تدوین برنامه ۵ ساله مقابله با بیابانزایی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برنامه پنج ساله برای مقابله با بیابانزایی با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه، سازگارانه و مدیریتی تدوین شد.

به گزارش بازار، وحید جعفریان افزود: احیای حدود ۱۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی با مشارکت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی و جوامع محلی در سال ۱۴۰۲ توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با تدوین سند مشارکتی مدیریتی مناطق بیابانی در دو سال گذشته توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ابلاغ آن به استان‌ها، فصل جدیدی در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت جوامع محلی در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری از عرصه‌های بیابانی کشور ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ در قالب این سند، حدود ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی با مشارکت بخش غیردولتی و جوامع محلی احیا شد.

جعفریان استان مرکزی را از استان‌های ویژه در زمینه اجرای طرح‌های احیای عرصه‌های بیابانی و مقابله با بیابانزایی با مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی عنوان کرد و اظهار داشت: ما نباید اعتبارات مورد نیاز برای مقابله با بیابانزایی را فقط به بخش دولتی محدود کنیم و نیاز به متنوع کردن اعتبارات در این حوزه هستیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که بر اساس مطالعات این سازمان، روند بیابانزایی در سال نزدیک به یک میلیون هکتار است، تصریح کرد: استمرار خشکسالی، نوع کاربری زمین، مدیریت منابع آب، نوع آمایش و نحوه کشاورزی اثرات مستقیم بر روند بیابانزایی دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله برای مقابله با بیابانزایی گفت: این اقدامات برای مقابله با بیابانزایی به طور جدی در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفته است، زیرا هزینه‌های پیشگیری از تخریب سرزمین کمتر از هزینه‌های احیای مجدد عرصه‌های تخریب شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: این برنامه پنج ساله به منظور جبران عقب‌ماندگی های ناشی از تخریب سرزمین و تحقق الگوی توسعه پایدار جهانی در بحث مدیریت سرزمین، تدوین و اجرا می‌شود.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha