۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
باید امکانات و زیرساخت های کارنه تیر را برای شرکت های حمل ونقل فراهم شود
مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق ایران :

باید امکانات و زیرساخت های کارنه تیر را برای شرکت های حمل ونقل فراهم شود

بندرعباس - مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق ایران گفت:اگر نتوانیم امکانات و زیرساخت های کارنه تیر را شهید رجایی فراهم کنیم، این ظرفیت از منطقه گرفته می شود و به بندرگوادر می رود.

به گزارش خبرنگار بازار، بهنام فرامرزیان با بیان اینکه سند بین المللی کارنه تیر در ۷۸ کشور جهان از جمله ایران که بزرگترین مصرف کنده و صادر کننده کارنه تیر در سال ۲۰۲۱ بوده است، مورد استفاده قرار می گیرد، گفت:همکاری اتاق بازرگانی ایران با گمرک، وزارت راه و وزارت خارجه باعث شده برای چهار دوره پیاپی بتوانیم نماینده گمرک ایران در جریان رأی‌گیری کشورهای عضو کنوانسیون TIR سازمان ملل، به‌عنوان عضو کمیته اجرایی تیر انتخاب شود.

وی افزود: ایران همیشه یکی از کشورهای هدف بوده و در طرح های پایلوت بین المللی از جمله پروژه جهانی تیر الکترونیک حضور فعال داشته است اما به دلیل توقفی که ناشی از تحولات در بدنه گمرک و سامانه گمرک بود، کشورهایی مانند گرجستان، تونس، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان از ما پیشی گرفتند وسیستم های الکترونیکی را نهایی کردند و دبیر اجرایی کمیته تیر طی نامه ای از ما درخواست کرده که فعالیت الکمترونیک را ادامه بدهید واگر این کمیته آمادگی دارد کمک های فنی و مالی خود را برای جبران عقب ماندگی ارائه دهد؛ این در حالی است که ایران امکانات فنی فوق العاده ای دارد.

مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران، امنیت و سرعت را دوویژگی کارنه تیر برشمرد و گفت: کارانه تیر به دلیل سرعت وامنیت بالا می تواند به‌راحتی مورد استفاده قرار بگیرد و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بین موسات ضامن وگمرکات را برای کشورها فراهم کرده است که در واقع این مکانیزم کمک می کند کشوزهای عضو کنوانسیون با آسودگی و امنیت خاطر از منافع این سند بهره برداری و استفاده کنند.

فرامرزیان، تصریح کرد: در سند بین المللی کارنه‌تیر، رویه بین المللی مطرح و اسناد را از شرکت حمل و نقل درخواست می کنند اما در رویه داخلی این اتفاق نمی افتد که باید این مشکل را حل کنیم.

وی، استان هرمزگان را یکی از استان های هدف ترانزیتی بین المللی عنوان و بیان کرد: هرمزگان به عنوان شاخ جنوبی دو کریدور شرق – غرب و شمال-جنوب نیاز به حمایت دستگاه های متولی دستگاه های متولی دارد که بخش خصوصی بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

فرامزیان ادامه داد: اگر نتوانیم امکانات و زیرساخت های کارنه تیر را برای شرکت های حمل ونقل در بندر لنگه، شهید رجایی و بنادر جنوبی فراهم کنیم، این ظرفیت از منطقه گرفته می شود و به بندر گوادر می رود.

مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان کرد: مسیر ایران برای ترانزیت کم هزینه تر است اما چون رویه به صورت شفاف نیست و در مسیرهای داخلی روند کارنه تیر پیاده سازی نمی شود، از ترانزیت مسیر ایران کمتر استقبال می شود.

وی ضمن اعلام امادگی بخش خصوصی به منظور تبادل اطلاعات و اسناد به منظور هم افزایی با بخش دولتی و پیاده سازی اهداف سند کارانه تیر، گفت: اقداماتی که در زمینه سامانه جامع وزارت صمت و سامانه جامع وزارت راه در حال انجام است باید در راستای حل مشکلات موجود باشد و این دو سامانه نباید در اینده باعث ایجاد تعارضات بین بخشی و بوجود امدن مشکلات جدید شود.

مدیر امور حمل و نقل بین المللی کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی هرمزگان تنها اتاق بین استان های کشور است که هم اکنون قادر است خدمات کارانه تیر را هم در سطح استان و هم به سایر استان ها دیگر ارائه میدهد.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha