۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
تحلیل قیمتی نفت خام و عوامل مؤثر بر آن
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

تحلیل قیمتی نفت خام و عوامل مؤثر بر آن

درعلی کارشناس بازارهای مالی گفت: چنانچه چارت قیمتی نفت بتواند محدوده ۸۰ دلاری را به سمت بالا بشکند می‌توان گفت که روند ساید نفت به پایان رسیده و انتظار صعود را از نفت خواهیم داشت.

سمیه شوریابی؛ بازار: حمید درعلی معامله‌گر کارگزاری مبین سرمایه ضمن اشاره به تحولات و تغییرات قیمتی نفت، ابراز داشت: نفت به شدت فاندامنتال پذیر است و اخباری که این مدت برای نفت مخابره شد بسیار بر چارت قیمتی نفت تأثیر گذاشت.

وی افزود: صرفاً اکثر معامله‌گرها هر روند رو به بالایی را به عنوان اصلاح و فرصتی جهت معاملات سل (sell) خود در نظر می‌گیرند.

عوامل ایجاد شوک های قیمت نفت

درعلی همچنین در ادامه تشریح کرد: موردی که باعث شد در روز دوشنبه افزایش فشار فروش را در نفت داشته باشیم، عرضه نفت روسیه که به عنوان یک کشور تحریم شده نیز است با قیمت بسیار ارزانتر به کشور پاکستان بود و باعث نگرانی برای کشورهایی که تقاضادهنده برای قیمت نفت هستند شد همچنین داده های مؤسسه نفت آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام به طور غیرمنتظره ای حدود یک میلیون بشکه افزایش پیدا کرده که این مورد نیز برمی‌گردد به مقوله عرضه نفت خام که این دو داده در روز دوشنبه زمانیکه با یکدیگر منتشر شدند باعث ریزش قیمت نفت تا سطح زیر ۶۷ دلار گردید.

تحلیل قیمتی نفت خام و عوامل مؤثر بر آن

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در روز سه شنبه شاهد افزایش قیمت نفت بودیم، مطرح کرد: علت این افزایش برمی‌گردد به اینکه بانک خلق چین برای اولین بار طی ده ماه گذشته، نرخ وام های کوتاه مدت خود را کاهش داد که باعث شد قیمت نفت خام در روز سه شنبه حدود سه درصد رشد داشته باشد و این موضوع امیدی در دل تحلیلگرها ایجاد کرد که دولت چین اقدامات محرک بیشتری را برای حمایت از رشد اقتصادی خود بخواهد انجام دهد.

درعلی دیتای دومی که در روز سه شنبه منتشر شد دیتایی در خصوص داده های مرتبط با تورم ایالات متحده خواند که چون این داده‌ها روند نزولی به خود گرفته و نشان داده بودند که تقریباً تورم کنترل شده است باعث حمایت مقطعی از قیمت نفت شد.

این فعال بازارهای مالی در ادامه اظهار داشت: نکته ای که در این بین وجود دارد فاصله از اهداف سالانه فدرال رزرو می باشد و همین موضوع برای معامله‌گرها شاید به صورت مقطعی باعث رشد قیمت نفت شده باشد اما نمی‌توان گفت که قطعی این روند به صورت میان مدت و بلندمدت حفظ شود چنانکه شاهد بودیم در آن تایم توانست تأثیر مثبت بر چارت قیمتی نفت داشته باشد.

درعلی دیتای سومی را که در روز سه شنبه منتشر شد گزارش اوپک در خصوص میزان تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ عنوان کرد و گفت: اوپک همچنان نسبت به این تقاضا خوش بین است و انتظار دارد با توجه به شرایط اقتصادی جهان که در حال حاضر وجود دارد، ایجاد تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند که به شخصه بعید می دانم.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به جلسه فدرال رزرو، بیان داشت: در روز چهارشنبه فدرال رزرو تغییری در خصوص نرخ بهره نداشت و باعث شد اکثر تریدرها بر این فکر باشند که کامودیتی ها از جمله نفت بخواهد یک روند صعودی برای خود تشکیل دهد ولیکن آنچه شاهد بودیم این بود که نقدینگی توسط بیگ بویزهای بازار جمع آوری شد و بعد از اینکه یک روند معکوس رو به پایین را انجام و مجدداً قیمت را جمع کردند خواستند با این حرکت استاپ لاس ها را فعال و جهت روند صعودی، نقدینگی جمع آوری شود.

در حال حاضر تا زمانیکه چارت قیمتی نفت بالای ۸۰ دلار تثبیت ندهد می‌توان همچنان این روند ساید را که در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلاری دارد در نظر گرفت و چنانچه چارت قیمتی نفت بتواند محدوده ۸۰ دلاری را به سمت بالا بشکند می‌توان گفت که روند ساید نفت به پایان رسیده و انتظار صعود را از نفت خواهیم داشت

درعلی کاهش نرخ بهره در چین و همچنین توقف کمپین انقباضی فدرال رزرو آمریکا در هفته گذشته را دو عاملی خواند که باعث شدند چشم انداز تقاضا در این دو مصرف کننده بزرگ جهان را تقویت کند و تریدرها دید صعودی نسبت به نفت داشته باشند، از طرف دیگر آژانس بین‌المللی انرژی نیز در آخرین گزارش اعلام کرده است که تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۲۸ به میزان شش درصد افزایش پیدا می‌کند.

محدوده مهم برای نفت

این تحلیلگر بازارهای مالی با توجه به چارت قیمتی نفت خاطر نشان کرد: تا زمانیکه چارت قیمتی نفت بالای محدوده ۸۰ دلار تثبیت ندهد می توان گفت حرکت نوسانی خود را بین محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار حفظ خواهد کرد اما چنانچه بتواند بالای محدوده ۸۰ دلار تثبیت دهد می توان انتظار اینکه از روند ساید خارج و روند صعودی به خود بگیرد را داشته باشیم.

درعلی در نهایت ضمن بیان اینکه بسیاری از معامله‌گرها در مورد عدم قطعیت های اقتصادی جهان همچنان با احتیاط بیشتری بر روی نفت معامله انجام می دهند، افزود: داده های ضعیف اقتصادی چین و همچنین افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک های مرکزی سایر کشورهایی که ارز قویتری دارند چشم انداز صعودی نفت را مختل می کند، به عنوان مثال می‌توان به بانک مرکزی اروپا اشاره کرد که برای مقابله با تورم بالای خود، نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش داد.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha