۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
پیش بینی تولید ۳۰هزار تن چای خشک در کشور| جزئیات تسهیلات ارزان قیمت ویژه چایکاران
رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با بازار:

پیش بینی تولید ۳۰هزار تن چای خشک در کشور| جزئیات تسهیلات ارزان قیمت ویژه چایکاران

جهان ساز رئیس سازمان چای گفت: بالغ بر ۵۳ هزار تن برگ از چایکاران خریداری شده و پیش بینی میشود تا پایان دوره بیش از ۱۳۰هزار تن برگ سبز خریداری و حدود ۳۰هزار تن هم چای خشک تولید شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که به گفته کارشناسان قیمت برگ سبز چای چند سالی بود افزایش نداشت، چایکاران تا حدودی از ورود به باغات چای امتناع می کردند این در حالی بود که هزینه های تولید نیز روندی افزایشی داشته است. با این وجود برای سال جاری قیمت خرید تضمینی برگ سبز به نوعی متعادل تر شد به طوری که قیمت خرید تضمینی برگ سبز درجه یک ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت برگ سبز درجه دو نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و اعلام شد. به این ترتیب بر اساس آمار در بخش برگ سبز درجه یک ۵۲ درصد و در برگ سبز درجه دو نیز ۶۲ درصد قیمت ها نسبت به سال قبل رشد کرد.

۵۱ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

از سوی دیگر در بحث پرداخت مطالبات چایکاران نیز بخش قابل قبولی از مطالبات پرداخت شده است. به طوری که «حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای کشور» خبر از پرداخت ۵۱ درصدی می دهد.

تا به امروز بیش از ۵۳ هزار تن برگ سبز درجه یک و دو از چایکاران کشور خریداری شده و پیش بینی می شود تا پایان دوره به بیش از ۱۳۰ هزار تن برسد و حدود ۳۰ هزار تن هم چای خشک تولید گردد

جهان ساز در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت کلی تولید می گوید: همانطور که می دانید الان در چین دوم برگ سبز هستیم و تا الان بالغ بر ۵۳ هزار تن برگ از چایکاران خریداری شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع برگ سبز خریداری شده دقیقا ۸۷ درصد برگ سبز درجه یک و ۱۰ درصد هم برگ سبز درجه دو است، افزود: به این ترتیب تا به امروز بالغ بر ۱۲ هزار و ۱۰۰ تن چای خشک تولید شده که نسبت به سال گذشته هم ۷ درصد افزایش داشته است.

جهان ساز در خصوص پیش بینی میزان تولید تا پایان دوره نیز گفت: پیش بینی می شود تا پایان دوره بتوانیم بالغ بر ۱۳۰ هزار تن برگ سبز خریداری کنیم و حدود ۳۰ هزار تن هم چای خشک تولید شود.

وی در خصوص روند پرداخت مطالبات نیز اظهار داشت: تا الان بالغ بر ۵۱ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است و به مرور در حال پرداخت کردن مطالبات هستیم.

عوامل موثر بر رشد ۷درصدی تولید چای در کشور

در حالی به گفته رئیس سازمان چای کشور میزان تولید نسبت به سال قبل ۷ درصد رشد داشته است که طی سالهای اخیر سطح زیر کشت چندان بالا نرفته است. در واقع جهان ساز در خصوص عوامل موثر بر افزایش تولید می گوید: لازم است بدانید سطح زیر کشت طی سالهای اخیر تقریبا ثابت بوده و حدود ۲۲ هزار هکتار بوده است منتها سطح بهره برداری ما سالیانه افزایش پیدا می کند و باغاتی که بهره برداری نمی شود مجددا به چرخه تولید برمی گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سالهای دور تا حدودی باغات رها شده بود و الان به چرخه تولید برمی گردند، گفت: از سوی دیگر کشاورزان در بحث اصلاح و به زراعی باغات ورود کرده اند و چون قیمت های خرید نیز متناسب تر شده است در نتیجه چایکاران هم انگیزه بیشتری برای اصلاح باغات و انجام به زراعی پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: در نتیجه بخشی از باغات رها شده به چرخه تولید برگشته و لذا همه این عوامل در مجموع دست به دست هم داده اند تا رشد تولید داشته باشیم. به عبارت دیگر چون از نظر چرخه اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده چای کار هم رغبت بیشتری برای فعالیت پیدا می کند. ضمن اینکه خوشبختانه کارخانجات به روز تر شده اند و تعداد کارخانجات افزایش پیدا کرده است.

در واقع تا سقف ۳۵ میلیون تومان در هکتار تسهیلات پرداخت می کنیم. ضمن اینکه سرمایه در گردشی به ازای هر هکتار ۴ میلیون تومان در اختیار شان می گذاریم و محدودیت هم نداریم

تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای احیای باغات چای و خرید ماشین آلات

رئیس سازمان چای کشور همچنین در خصوص اصلی ترین اقدامات حمایتی سازمان از چایکاران گفت: سازمان نهاده های مورد نیاز چایکاران را تامین می کند و تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورز فراهم می کند و برنامه ریزی دارد تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. در واقع از طریق صندوق تخصصی چای که داریم سال گذشته برای اصلاح و به زراعی باغات تسهیلات ارزان قیمت ۴ درصد با بازپرداخت ۴ ساله به چایکاران پرداخت کردیم.

عمده تسهیلات ارزان قیمتی که به چایکاران تخصیص می دهیم برای احیا و جوان سازی باغات، خرید ماشین آلات برداشت و همچنین ماشین الات هَرَس است

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات اختصاصی در راستای احیا و جوان سازی باغات است، گفت: در واقع تا سقف ۳۵ میلیون تومان در هکتار تسهیلات پرداخت می کنیم. ضمن اینکه سرمایه در گردشی به ازای هر هکتار ۴ میلیون تومان در اختیار شان می گذاریم و محدودیت هم نداریم.

جهان ساز خاطر نشان کرد: در حقیقت برای تامین ماشین آلات و کاهش هزینه های تولید نیز تسهیلات ارزان قیمت در اختیار چایکاران قرار می دهیم تا بتوانند با ماشین برداشت کنند و با ماشین هَرَس کنند و در واقع از این طریق هزینه های کارگری کاهش پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ماشین آلات حوزه چای چقدر به روز شده و از کجا تامین می شود گفت: ماشین آلات این حوزه عمدتا وارداتی هستند و در حال حاضر عمدتا از چین، ژاپن و هند خریداری می شود. از جمله ماشین آلات می توان به ماشین الات برگ چین یک نفره و دو نفره و ماشین هرس اشاره کرد. منض اینکه کمباین چای هم در داخل تولید شده و نمونه وارداتی آن نیز در برنامه است که وارد شود تا به اصطلاح از روی آن الگوبرداری و تولید شود.

رئیس سازمان چای در خصوص تامین نهاده چایکاران نیز اظهار داشت: در واقع تسهیلات تخصیصی برای تامین ماشین آلات و تامین نهاده است لذا ما برای شرکت های تامین کننده کود که عمدتا مشکل تامین نقدینگی دارند و نمی توانستند وارد کنند از محل صندوق تخصصی چای ۸ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شان گذاشتیم و به این ترتیب کود به موقع در دسترس کشاورزان قرار می گیرد.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha